Pagina's

zondag 6 november 2011

Rebelse Seth

Soms kijk ik wel eens naar Koffietijd … ja echt! Meestal op woensdag, mijn vrije dag van kantoor. Morgens ben ik dan een beetje met het huishouden bezig en keuvel ik wat door het huis. Ongeveer 10.30 uur druk ik de tv aan en ga ik met m’n kopje koffie op de bank zitten. Voetjes op de poef,  lekker kneuterig. Eens kijken welke onderwerpen worden besproken en welke gasten Loretta Schrijver en Pernille la Lau op bezoek hebben.
Pernille la Lau
Loretta Schrijver

Afgelopen woensdag zag ik Seth Gaaikema (cabaretier) rond de tafel, net als Sunny Bergman (die van die schaamlipcorrectie) en Bridgit Maasland (die momenteel onderzoekt hoe ze het leven spannend houdt).

Set Gaaikema
Bridget Maasland
Sunny Bergman
Op het moment dat ik inschakelde was Seth aan woord. Hij vertelde over zijn nieuwe theatervoorstelling: Het Mooiste Komt Nog, naar aanleiding van zijn 50-jarig jubileum.
De titel van de voorstelling slaat op de gedachte dat je nooit moet denken dat je al klaar bent in dit leven.
Seth, inmiddels 72 jaar, vind het belachelijk dat bejaarden in een hoekje gedrukt worden.
Daarin ben ik het met hem eens. Alsof je op je 65-ste ineens een bloemetjesjurk aan moet en de hele dag in je schommelstoel achter de geraniumpjes gaat zitten opdat je in de gaten kunt houden of je grijze container wel op tijd geleegd wordt.
Nee, Seth zelf voelt zich absoluut niet bejaard, is nog immer gelukkig getrouwd met zijn man en alles ‘doet het nog’. Je seksleven kan ook op je 72-ste nog bruisend zijn en je bent zo oud als jij jezelf voelt.
Oké cliché, maar ik ben het wederom met hem eens.
Daarna volgt een optelsom van heerlijke mogelijkheden die je hebt als ‘rebel’ van 72. Met de jaren groeit de vrijheid, aldus Seth.

Dan komt Seth met zijn grijsgekrulde haren lekker close up in beeld. Flinke groeven tekenen zijn gezicht en zijn linker ooglid trekt onophoudelijk naar beneden. Ouderdomsvlekken sieren zijn slanke handen. Gekleed in een Jack & Jones T-shirt kobaltblauw overhemd, een donker colbert en een G-Star Raw spijker terlenka broek met daaronder vétte Converse Allstars zwarte glimmende stappers leest hij met krakende stem een - weliswaar mooi - gedicht voor. Zoals hij daar zit, ondeugend maar broos, doet hij me denken aan uhm … een bejaarde ...
Maar dan wel een rebelse hé?

8 opmerkingen:

  1. Ja, hij is leuk Seth! Een beetje magerder en daardoor brozer maar inwendig een kwajongen. Een wijze kwajongen.

    Koffietijd kijk ik ook weleens en ik moet altijd erg lachen om Loretta :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 72 is ook bejaard, toch? ^^
    maar eh, sunny #dievandieschaamlipcorrectie #FTW hahaha moet ik dat weten ook?
    verder keek ik voor het laatst koffietijd toen ik nog thuis woonde, 72 jaar geleden ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  3. och ik ga ook niet met de tijd mee, geef me maar een makkelijke jeans en een trui en ik ben content

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ken ze allemaal niet, maar je bent zo oud als dat je je voelt. Dat is voor ieder verschillend, maar goed ook. Sex op bejaarde leeftijd, laten we daar voorlopig maar geen blogjes aan besteden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha ik zeg een Benidorm Basterd :-) Gewoon lekker gek....
    Enne, net als mijn naamgenootje en vriendinnetje Inge heb ik ook geen enkel idee bij: die van die schaamlipcorrectie.....

    groeten Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Albert&Mara: Krampachtig is idd wel een goed woord. Maar Seth is toch ook ‘al’ 72 en of hij wil of niet, hij valt onder de categorie bejaard.
    Maar nee, daar heb ik nou nooit last van dat oudere heren opveren als ik langsloop. De jongere heren zijn hen meestal voor ;-)

    @Lien: ondeugend ja, het worden weer gewoon kleine kinderen wat dat betreft ;-)

    @Inge: Sunny liet zich in de documentaire Beperkt Houdbaar filmen op de onderzoekstafel van de plastische chirurg waar ze een schaamlipcorrectie liet doen. In die documentaire maakte Sunny een statement tegen het westerse schoonheidsideaal.
    De eerste Koffietijd was in 1994. Weet ik nog omdat ik in het jaar daarna voor het eerst moeder werd. Dan keek ik Koffietijd en ondertussen voerde ik oudste zijn fruithapje ;-)

    @Lutje: spijkerbroeken aan! Dat zouden meer bejaarden moeten doen!

    @HansdeZwans: een waarheid als een koe. ‘k Zal verder niet uitwijden over bejaardenseks … dat is iets voor onder de lakens ;-)

    @Inge: hm ja, Seth zou het goed doen als Benidorm Basterd haha! Over de schaamlipcorrectie: zie uitleg bij andere Inge ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helemaal mee eens en 72 jaar, wat een eind weg!...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik heb zo de indruk dat de mensen die zeggen zich minst druk te maken over hun leeftijd er het meest mee bezig zijn...niemand ontsnapt er aan, zo simpel is het.

    BeantwoordenVerwijderen