Pagina's

zaterdag 14 april 2012

3 x scheepsrecht?

(Waarschuwing, dit blogje bevat schokkende beelden.)

Afgelopen woensdag moest jongste opnieuw onder het mes; voor de derde keer een ingegroeide teennagel. Het was dezelfde nagel en aan dezelfde kant waaraan hij ook de tweede keer geopereerd is.
En toen. Ja, misschien niet leuk om te zeggen. Maar toen had ik al twijfels over deze operatie. Het was namelijk een coassistent die de ingreep deed. Ja ja, die moet het ook leren, dat snap ik. Maar hij zat te bibberen en zo te klungelen met van die ongezonde blosjes op z’n wangen … de ‘echte’ chirurg werd er bijgehaald.
“Ja toe maar jongen, geef maar een knip in de teennagel!” waren zijn woorden. En zijn leerling deed een zielig knipje in de zielige teen van jongste.


Het bloedde niet eens. En achteraf zei jongste dat - behalve de verdovingsspuiten - het helemaal niet zeer deed. Ook toen de verdoving was uitgewerkt voelde jongste niets terwijl de dozen paracetamol al klaarstonden.

Als gevolg daarvan lag jongste nu opnieuw op de operatietafel. Opnieuw die akelige spuiten, de tranen sprongen hem in de ogen. Terwijl ‘ie geen piepert is. Even wachten tot de verdoving zijn werk deed.
“Wie knipt de nagels van jouw tenen?” vroeg de boze en zwaar verkouden assistente. “Ik zelf” zei jongste.
“Je weet toch dat je de nagels recht af moet knippen, anders groeit de teennagel erin!” Jongste keek mij aan en zei maar niets meer. Als iemand zijn teennagels recht afknipte, was hij het wel.
“Hatsjie!” deed de assistente. Gelukkig had ze een mondkapje voor. De man die tot dan toe stilletjes achter de computer had gezeten draaide zich ineens om, gaf mij en jongste een hand en stelde zich voor als dé chirurg. Hij boog zich over de teen. “Mja, duidelijk gevalletje ingegroeide teennagel”.
En hij ging te werk als een echte chirurg. Niets geen zielig gedoe. Rats! In één keer het stuk nagel eraf! Bloeden man! Het liefst zat ik er met mijn neus bovenop, maar jongste ging bijna van zijn draadje en had al mijn aandacht nodig. Een beetje bleek en zweterig vroeg hij om mijn hand, de stakker. Zo, nog even 4 minuten met een vloeistofje in de nagelriem drukken zodat de wortel niet opnieuw aangroeit en voila! Klaar was dé chirurg.
“Zo”, rochelde de assistente, “morgen om deze tijd mag het verband eraf en moet je de teen spoelen met lauw water met de douchekop. De dagen daarna moet je er goed overheen borstelen met een washandje of nagelborstel”.
Ja duh! Echt niet! We spoelen gewoon lekker voorzichtig met de douchekop. Dacht ik.
Huppakee, verbandje erom. Het moet gezegd, dat deed de assistente heel vaardig. “Hatsjoei!”


Met het teentje omhoog in de rolstoel moest jongste nog even wachten in wachtkamer, het kon gaan nabloeden. In de wachtkamer zat een medegevalletje ingegroeide teennagel, ook voor de derde keer. Je zou er bijna wat van gaan denken …
*kuch!* O, de assistente was in aantocht.
“Ja, ziet er goed uit, je mag gaan, voet goed omhoog houden hè!?”
Jaja … als u dan even een antibioticakuurtje bij de dokter haalt en vanavond vroeg onder de wol kruipt?



Teentje omhoog
















Verband eraf


21 opmerkingen:

  1. Jakkie wat een beelden en hopelijk snel weer helemaal beter.
    Doet mij wel denken aan de nagels en tenen na een lange ultra run!, ook altijd zo mooi om te zien(en pijnlijk de eerste weken! ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Rinus: 't gaat weer goed, de wond geneest snel. Lijkt me trouwens geen pretje om iedere keer na een ultrarun zulke nagels en tenen over te houden...

      Verwijderen
    2. Gelukkig gaat het goed, overigens is dat nagel gebeuren bij mij pas na een 24 uurs run, dus het valt gelukkig mee, maar het is allemaal wel vergelijkbaar en pijnlijk een lange tijd...Daarom dit jaar maar niet 24 uur rennen ;-).

      Verwijderen
  2. ik heb dat ooit eens gehad toen ik een jaar of 16 was, verschrikkelijk pijnlijk, echt niet te doen!!! eerst een schaar recht onder de nagel om die in twee te knippen en dan eerst de ene helft en dan de andere...sindsdien ben ik enorm oplettend op mijn teennagels :-)
    hopelijk is hij snel terug op de been en volledig pijnloos!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Joten: schijnt inderdaad veel voor te komen rond de puberleeftijd, geen pretje. 'Slachtoffers' leren iig hoe ze daarna hun teennagels moeten verzorgen ;-)

      Verwijderen
    2. hoe is het nu met zijn teennagel?

      Verwijderen
    3. @Joten: het gaat heel goed, de wond geneest voorspoedig. Met een pleister om de teen doet jongste weer van alles. Fietsen, voetballen, luieren ... ;-)

      Verwijderen
  3. Wat een stom mens, zeg. In plaats van een kind een beetje op zijn gemak te stellen... En moeder natuurlijk. Gelukkig is het weer achter de rug. Hopelijk is het leed nu geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Tina: 't was een kenau. Hartstikke verkouden en waarschijnlijk hartstikke ongesteld. We hopen ook dat dit de laatste keer was.

      Verwijderen
  4. oh bah wat een narigheid! #gaatmorgenmeteenweerteennagelsknippen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh bah, wat vervelend zeg... Arm kind :-( Vertroetel hem/haar maar flink!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @d'Inge: 'k heb hem schandelijk verwend. Ik krijg hem nu niet meer van de bank ;-)

      Verwijderen
  6. ik word al bijna onwel van het lezen alleen...

    :-P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Billy: arme jongen. Neem vanavond maar een lekker pilske, knap je van op ;-)

      Verwijderen
  7. Hahaha. Wat heb je dit mooi opgeschreven. Maar heel akelig voor jongste en ik begin prompt uit medelijden te niezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Uhoh.. Maar dat het voor de 3e keer moet? Schandalig natuurlijk.
    Het is in elk geval niet fijn natuurlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Annemarie: sowieso niet fijn en 3 x al helemaal niet!

      Verwijderen
  9. Als hij voor de 4de keer moet gaan, dan zullen we het hier wel lezen zeker? De foto's vallen mee, maar ligt daar op de grond een iphone?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @HansDeZwans: ik hoop zeker niet dat het voor de 4e keer zal gebeuren. Indien wel dan ga ik opnieuw sappige fotootjes publiceren :)
      Op de grond ligt een iPod. Hij en jongste zijn onafscheidelijk.

      Verwijderen