Pagina's

woensdag 2 mei 2012

Wie mooi wil zijn ...

In mijn jeugd slikte ik het medicijn Depakine vanwege heftige hoofdpijnen. Een vervelende bijwerking van dit medicijn is dat het je gebit aantast. Op een gegeven moment leken mijn voortanden weggevreten en werd het grijzig tussen mijn voortanden. Dit kon de tandarts nog enigszins mooi maken door de zijkantjes in te boren en daar een nieuw wit vullinkje in te stoppen. Voor één voortand moest ik een wortelkanaalbehandeling ondergaan en daarna werd de tand helemaal grijs.

Inmiddels volwassen, had de plaatselijke tandarts daar wel een oplossing voor: de tand van binnenuit bleken. En waarachtig, de voortand lichtte iets op. Maar nu - zo’n 15 jaar later - is dezelfde tand opnieuw donkergekleurd en komt teruggetrokken tandvlees tevoorschijn. Ook de vullinkjes aan de zijkanten van de tanden zijn inmiddels niet meer spierwit.

IJdel als ik ben, toog ik naar een modernere plaatselijke tandarts voor het bleken van mijn voortand. Een maand daarvoor was ik al bij hem geweest voor de zoveelste een wortelkanaalbehandeling aan één van mijn bovenste kiezen. Echter, de ruimte tussen deze en de naastliggende kies bleek veel te groot. De tandarts was niet tevreden over zijn werk hier niet tevreden mee. Als optie gaf hij mee: eerst de voortand bleken en daarna een kroon op de bovenste kies, om kleurverschil met de voortanden te voorkomen.

Voor het bleken van mijn voortand moest er eerst een mal (lepel) gemaakt worden. Na een week was deze klaar en kreeg ik een paar spuiten met bleekgel mee.


bleeklepel met bleekgel

















Iedere dag moet ik - ongeveer 3 á 4 uur achter elkaar - deze lepel met bleekgel in. Ik zit nu in de derde week en zie amper resultaat. Wel blaren, overgevoelige tanden en tandvlees. Maar hopend op een wit resultaat ga ik nog wel even door totdat de gelspuiten leeg zijn.
En daarna dus de kroon.

Wat een inventieve tandarts heb ik eigenlijk, knap hoe hij steeds nieuwe dingen verzint. En wat een mooi groot huis heeft hij ook. En dan die vette auto op de oprit …



 


19 opmerkingen:

  1. Is het niet gewoon handiger om een implantaat erin te zetten? ;-) Ben je van al het gezei ehh gezeur af! ;-)
    Vervelend is het wel.
    Trouwens ik ken je probleem een beetje. Door medicatie van vroeger zijn ook mijn voortanden verkleurd. net alsof ik mijn tanden niet goed poets en er enorme stukken tandplak op heb zitten.. Maar of bleken nou zo'n goed idee is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Annemarie: een implantaat lijkt mij ook wel wat, maar da's ook behoorlijk prijzig. En mijn ziektekostenverzekering vergoedt een groot gedeelte maar niet alles. Als het om 'de mooi' gaat, worden ze minder scheutig met vergoeden.
      Ik ga me gewoon opgeven voor zo'n makeover-programma. In één dag een compleet nieuw gebit, hoppa!

      Verwijderen
  2. ja daar ben ik dus ook al nie zo van. ik zou heus wel het eea aan mijn gebit (o.a...^^) kunnen laten verbeteren, maar zolang het 't nog doet, maakt het me niet zo heel veel uit of het nou allemaal recht staat en wit is enz..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Inge: verder ben ik ook niet zo van het verbouwen. Maar een mooi gebit straalt toch wel wat uit ... zo'n Farrah fawcett-uitstraling dat lijkt me wel wat haha!

      Verwijderen
  3. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden enne, tanden en artsen,niet mijn favoriet.Maar gelukkig gaat het de laatste jaren steeds beter.Hopelijk gaat deze operatie(het lijkt wel een soort ultra run)helemal lukken en gaat het goed komen.Kan je nu wel gewoon eten en dat soort dingen doen?.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Rinus: ha, je bent van alle markten thuis! Zowel kroonprins als tandarts ;-)
      Ik heb al heel wat uren in de tandartsstoel doorgebracht, het voelt na zo'n bezoek idd alsof ik de marathon heb gelopen.
      Met die 'lepel' in mijn mond kan ik wel drinken maar niet eten ... en dat soort dingen ook niet ;-)

      Verwijderen
  4. Wat vervelend allemaal! Kunnen er geen facings opgezet worden? Dit is het eerste waar ik aan dacht. Facings zijn een soort schildjes die ahw op de voorkant van je tanden worden geplakt. Ik was vroeger tandartsassistente, zo'n 25-30 jaar geleden werd dit al regelmatig gedaan en het resultaat was zeer fraai.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Lien: ja, dat zal ook de volgende stap wel zijn. Ik denk dat mijn tandarts allang weet dat bleken nie gaat lukken nie. Maar het levert hem weer een paar euries op, ka-ching!

      Verwijderen
  5. ha, zou het huis van mijn tandarts kunnen zijn...en de manieren ook!
    btw, ik heb enkele jaren terug Depakine moeten nemen, als stemmingsregelaar bij mijn MD.
    na voelde ik me gewoon afvlakken, ik werd precies een robot, ik kan het niet anders verwoorden, ik voelde echt niks meer, geen enkele emotie meer...
    nooit last van gehad?
    groetjes,
    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Joten: ik kan me van dat middel alleen herinneren dat ik er altijd maagklachten van kreeg. Van de verschijnselen die jij noemt had ik misschien ook wel last, maar dat herinner ik me iig niet meer. Blij dat ik er vanaf ben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik ook! liever van het ene uiterste in het andere dan volledig vlak...

      Verwijderen
  7. ik weet dat onze zoon ook Depakine moest nemen, voor zijn epilepsie. Maar had er geen idee van dat het slecht was voor het gebit.
    Het is maar beter als je helemaal géén medicatie hoeft te nemen... ;-)

    Fijn weekend, Desire!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Billy: daar had ik - als kind - ook geen idee van. Pas jaren later zag ik de gevolgen. Het scheelt natuurlijk wel dat je tijdens medicijngebruik je gebit goed verzorgt, dáár ging het bij mij waarschijnlijk ook een beetje mis. Zolang het niet hoeft, inderdaad liever helemaal geen medicijnen.

      Verwijderen
  8. Ik vertrouw tandartsen niet. Ik had heel lang zo´n bekakte Gooise tandarts. Nog uit de tijd dat manlief in Hilversum woonde en hij daar terecht kwam. Ik heb een heel goed gebit. Maar hij bleef maar kronen aanbevelen en op een gegeven moment had hij het zelfs over een beugel (waarom weet ik nog steeds niet, want alles staat recht). In het begin vertrouwde ik hem blind. Gevolg; een kroon als voortand en hier en daar nog meer kronen. En gevolg op de lange termijn; de voortand onder de kroon is onlangs afgebroken en nu... nu moet ik een implantaat, want de kroon heeft geen voldoende houvast meer. De tanden links en rechts van die voortand zijn in perfecte conditie, dus als ik nu terugdenk snap ik niet waarom er ooit een kroon moest.. Ik zit ondertussen bij een andere tandarts (die ik overigens ook niet vertrouw, haha), maar dat implantaat, daar kan ik niet meer onderuit. O ja, kost iets van 1800 euro waar maar zo'n 500 van vergoed wordt... Baal als een stekker!
    Dus, ik deel je wantrouwen jegens tandartsen. Als ik bij mijn Gooise tandarts was gebleven had ik ondertussen een hele mond vol kronen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Tina: dat iemand er überhaupt voor kiest om tandarts te worden, hoe sadistisch kun je zijn? Maar wat je zegt, je vertrouwt erop dat de tandarts het beste met je gebit voorheeft. Maar ondertussen slaan ze er wel een financieel slaatje uit. Kwist niet dat zo'n implantaat 1800 euries kost, djiez wat een prijs! Jouw tandarts rijdt zeker in een Rolls Royce?

      Verwijderen
  9. Met angst en beven lees ik je tandartsverhaal. Ik heb altijd en overal een grote mond, behalve bij...juist! Ik vond mezelf al dapper dat ik drie jaar geleden vrijwillig aan de beugel ging, maar nu ik jouw relaas lees, weet ik wel beter.
    Maar jij voelt je straks ook hartstikke rijk met je mooie gebit, en daar gaat het om :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Mirjam: eigenlijk begon de ellende bij de schooltandarts op de lagere school. Met heel de klas per bus naar een 'duistere locatie' en dan aan de lopende band kinderen in de tandartsstoel. De één schreeuwde nog harder dan de ander, terwijl jij nog in de wachtkamer zat te wachten ... en dan prutsten ze maar wat aan je gebit terwijl 3 tandartsen op een rij onderling zaten te zwetsen over weet-ik-veel-waar-over :-s
      Wat dat betreft was een particuliere tandarts een hele verbetering. Maar ik onderga sinsdien de tandartsbezoeken maar lijdzaam, met idd in mijn achterhoofd dat alles ter verbetering is :-)

      Verwijderen
  10. Balen dat het nog niet het gewenste resultaat heeft. Hoop dat het snel wel zo zal zijn....
    Hier de ortho met zijn grote huis(zen) en de dure auto's en hij werkt maar van maandag tot en met donderdag 12:00 uur.... Kassa...

    groetjes inge

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @d'Inge: langzaam maar zeker wordt mijn voortand ietsie witter, het viel zelfs manlief op haha!
      Praat me niet over de ortho, ook zo'n lopende-band-bedrijf. Die van ons gaat zo'n 6 á 7 keer per jaar op vakantie. Goh, waar doen ze het toch van?

      Verwijderen