Pagina's

woensdag 20 juni 2012

Kanalen

Vandaag opnieuw in de tandartsstoel voor een wortelkanaalbehandeling, tjakka!
‘Zo daar zijn we weer’, krijg ik als welkom.
Daar achteraan: ‘er gaat veel tijd in zitten, in zo’n wortelkanaalbehandeling’. Vertel mij wat, dit is de 8-ste keer of zo? Het is mijn hobby ook niet, tandarts. 
‘Ja, helaas bent u ervaringsdeskundige. Gaat u maar zitten mevrouw. Wij wilden tevens de halfjaarlijkse controle doen, was u daarvan op de hoogte?’
Nee dus. Laat maar ff zitten tot de volgende keer tandarts, stel dat u wat vindt … we komen de volgende keer wel met het hele gezin voor controle, dank u.
Doe eerst die wortelkanaalbehandeling nu maar dan.
‘Hier komen de verdovingsspuiten mevrouw’, rats! En rats! Bovenin nog eentje: rats!














Ondertussen kwijl ik dat het een lieve lust is, een Sint Bernhardshond is er niets bij.
Ook mijn longen zuigen niet helemaal lekker adem, ik krijg het Mexicaans Spaans benauwd.
Verdoving even laten inwerken. Daarna passeren de meest uiteenlopende tandartsapparaten mijn de revue.
‘Even de hand opsteken als het niet gaat mevrouw’.
Er wordt een groot gat geboord en daarna worden verschillende soorten dunne naalden in alle drie mijn kanalen gedouwd. Die van mijn kies bedoel ik hè?
Er wordt flink heen en weer geragd en het ongeduld bij de tandarts straalt er vanaf. Het raggen gaat nog even door, zo’n 40x per wortelkanaal.
‘Verrek zeg, daar zit een flinke bocht in je wortelkanaal, ik geraak er niet bij!’ zei meneer S. Adist.


  
Maar dan met een flinke bocht













En er wordt nog 36x geragd totdat de extirpatienaald van meneer uiteindelijk zijn doel heeft bereikt.
De kanalen worden dicht geplamuurd met één of ander goedje. Fotootje tussendoor. Ach, een fotootje meer of minder op de eindrekening maakt ook niet meer uit.
Ondertussen gonst het in de andere behandelkamer van de geruchten. Blijkt dat iemand die afgebeld zou worden omdat ik tussendoor kwam, niet afgebeld is. Lekkerrrrrrrrrrrr.
‘Mevrouw ik moet u noodgedwongen even met rust laten’ aldus S. Adist.
Daar zit je dan met een stuk rubberdoek over je mond die niet meer dicht wil terwijl het kwijl overal langsloopt. Onder toeziend oog van de tandartsassistente die begint te kakelen terwijl ik niet terug kan kakelen. Het is overigens heus niet altijd lente in de ogen van de tandartsassistente, geloof me.
Oh, de witte jas keert terug. Hij bekijkt de foto’s.
 ‘Mooi, de kanalen zitten propvol en dat is precies de bedoeling!’ zei de trotse S. Adist.
Daarna wordt de kies dichtgestopt met vulling waarbij flink aan mijn hoofd en gebit wordt geduwd, mijn voortand zou er spontaan van knappen. Al met al zit ik daar bijna 2 uur. Op het moment dat ik uit de stoel mag, ga ik bijna van mijn graatje.
‘Voorzichtig’ zegt S. Adist maar zijn gezicht meent er geen bal van want het is al over 17.00 uur en hij moet nodig naar huis voordat zijn gehaktballetje koud wordt.
Een dankjewel krijg ik er niet uit want te stijve kaken.
‘Het kan nog even napijn geven’ krijg ik nog mee.
Vertel mij wat, dit is de 8-ste … wat zeg ik, de 9-ste keer of zo?



12 opmerkingen:

  1. ow vreselijk, die wortelkanaalbehandelingen, ik heb er ook al TIG gehad en zelfs wel eens gesmeekt of 'ie 't hele zootje er niet gewoon uit kon trekken, maar een kunstgebit schijnt toch ook niet alles te zijn..
    sterkte ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Inge: dank je. Ja, over dat trekken. Mijn tandarts zegt dat ik daar nog veel te jong voor ben. Allicht zegt hij dat, anders valt er voor hem geen cent meer te verdienen!

      Verwijderen
  2. sorry, echt waar, maar ik heb me gesméten hé!!! zalig geschreven!
    had dat nu gezegd op voorhand dat je naar de tandarts ging, ik heb een mooie filmtip om de avond tevoren te bekijken voor het slapen gaan:
    http://youtu.be/gThYbmxQgnE
    hopelijk moet je niet meer terug... :-)
    'k wens je een slaapvolle nacht en pijnloos terug wakker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Joten: liever dat je om me lacht dan dat je om me huilt :-D
      Maar djiez! Wat een doorgeslagen tandarts in dat filmpje! Gelukkig dat ik het nu pas bekijk. Volgens mij heeft mijn tandarts minder last van stress, althans zo lijkt het ... *huiver*

      Verwijderen
  3. Hahaha, je beschrijft het euh héél levensecht. En die illustraties doen de rest. Ik heb zelf nog nooit zo'n wortelkanaalbehandeling hoeven ondergaan gelukkig. Wel heb ik veelvuldig bij zo'n behandeling geassisteerd (láng geleden) en ik had er een hekel aan want het duurde zo lang. En dan na afloop steeds die rottige (onwelriekende)vijltjes te moeten reinigen met een gaasje alcohol voordat ze in de autoklav gingen om te worden gesterriliseerd. Maar in míjn ogen was het wel altijd lente hoor :-)
    Sterkte trouwens met je kaken en een voorspoedig herstel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Lien: zo levensecht heb ik het ook ervaren. Tijdens het liggen in die stoel komt er ook vanzelf een (horror)verhaal naar boven haha ;-)
      Ik geloof meteen dat die vijltjes niet zo fris ruiken brrrr ... wat een beroep eigenlijk, tandarts en tandartsassistente.
      Dank voor je medeleven, het gaat al beter alleen eten aan die kant gaat nog niet.

      Verwijderen
  4. brrrrrrrrrrrrrr....dergelijke ingrepen zijn de schrik van het jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit alles heb ik gelezen met kromme tenen. Wat een droevenis! Ik vond mezelf al een bikkel toen ik een jaar of drie geleden boven en onder een beugel nam.
    Dapper hoor. Die verdovingsspuiten zou ik echt niet nodig hebben. Ik lig voor die tijd bewusteloos in de wachtkamer :-(
    Sterkte voor de komende nacht en dagen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Mirjam: nu gelukkig weer pijnvrij, kaken voelen als één grote blauwe plek. Maar zo dapper voelde ik me niet. Moest mezelf dwingen tot rust en alles maar gelaten ondergaan. Het enige voordeel is dat ik wist wat me te wachten stond.
      Gelukkig kan ik het navertellen ;-)

      Verwijderen
  6. wortelkanaalbehandelingen, nog nooit van gehoord. Ik weet wel wat ontzenuwen wil zeggen, misschien is dat wel hetzelfde.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aij, of eigenlijk auw...
    Hopelijk snel weer helemal beter en die stoel komt mij bekend voor en zeker je verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen