Pagina's

zaterdag 28 juli 2012

De waarheid

Eigenlijk weet ik niet zo goed waar ik over zal gaan bloggen.
Over de vakantie en het weer, huisje-boompje-beestje, dáár zijn we het allemaal wel over eens.
Dus ik dacht, ik stel jullie eens een paar gewaagdere vragen. Vrees niet, geen stokjes om door te geven (tenzij je hier inspiratie uithaalt zodat je er met medebloggers over kunt discussiëren). Uiteraard niet verplicht om te antwoorden, maar ik ben wel nieuwsgierig of deze onderwerpen wel eens door jullie hoofd spoken. Ik merk - nu ik pas 46 ben geworden en lichte aftakeling merkbaar is - dat ik mezelf wel eens afvraag of dit het leven is wat ik voor mijzelf gewenst zou hebben. Soms denk ik dat als ik meer lef had gehad, dingen anders gedaan zou hebben. Ik zou een vervelende relatie eerder hebben verbroken, ik had best een spannender baan willen hebben of ik had, al dan niet in mijn eentje, wel willen emigreren naar een warm land. Maar de lef om deze stappen te zetten ontbrak, zeg maar.


Eigenlijk kun je stellen dat ik gekozen heb voor veiligheid en geborgenheid. De veiligheid en geborgenheid van een eigen huis, een doorsnee baan en warm gezin. Ik vermoedt dat die hang naar veiligheid voortkomt uit mijn jeugd, die niet helemaal veilig en geborgen was vanwege allerlei omstandigheden.


Dan hier de vragen:
  1. Ben je tevreden met het leven dat je leidt?
  2. Ben je gelukkig?
  3. Is er iets wat je zou willen veranderen aan jezelf, geestelijk of lichamelijk?
  4. Zou je dingen anders hebben gedaan in je leven?
  5. Ben je vaak ergens onzeker over?
  6. Is de mening van andere mensen – hoe zij over jou denken - belangrijk voor je?
  7. Durf je zelf beslissingen te nemen of laat je de mening van je partner vaak meewegen?
  8. Zou je aan kinderen beginnen als je het over mocht doen?
  9. Had je (achteraf) liever geen kinderen gehad?
  10. Hou je van je ene kind meer dan van het andere?
  11. Had je (achteraf) liever met een ander persoon kinderen gehad?
  12. Ben je - buiten je huidige relatie om – wel eens verliefd geworden op een ander?
  13. Indien ja, heb je daar iets mee gedaan?
  14. Heb je daar spijt van of was het een fijne ervaring?
  15. Kan ook zijn dat dit heeft geleid tot een breuk in een langdurige relatie?
  16. Fantaseer je wel eens over vreemdgaan?
  17. Als de gelegenheid zich voordeed (stel dat ineens die vonk overvliegt), zou je daar dan aan toegeven?
  18. Vindt jij je partner (seksueel) nog steeds aantrekkelijk?
  19. Vraag jij je wel eens af of je partner jouw nog aantrekkelijk vindt?
  20. Ga je deze vragen beantwoorden? 



5 opmerkingen:

  1. O, je kan van iedere vraag wel een heel apart logje maken, zeg. Ik denk dat sommige dingen te intiem zijn, die zou ik jou zeker niet aan je neus hangen ;). Maar daar ik heel, heel saai ben, is er aan de andere kant ook niet veel spannends te melden.
    Ik haal er even een paar vragen uit. Ik ben soms tevreden en gelukkig en soms heel ontevreden en ongelukkig. Dat wisselt elkaar vrolijk af.
    Van de kinderen heb ik nooit een seconde spijt gehad. Dat is een heel politiek correct antwoord, maar wel de waarheid.
    Ik ben 22 jaar samen met mijn man. Ik ben nog nooit verliefd op een ander geweest, ook niet heimelijk. Ik sta er ook niet voor open, vind gewoon dat ik het niet kan maken.
    Onze relatie heeft, net als bij iedereen, zijn ups en downs. Ik denk dat we het goed hebben samen. Maar... en dat is heel raar... we passen absoluut niet bij elkaar. We denken over bijna alles anders en soms is dat wel heel vermoeiend.
    O, en o ja, ik ben alleen maar onzeker (niet over mijn partner trouwens of over de vraag of hij mij aantrekkelijk vindt). Dat zit er bij mij gewoon in en dat gaat niet weg. Maar daar valt heel goed mee te leven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ga je scheiden ;-).
    Een hoop vragen en zeker een veertiger heeft die vragen over het leven en ik denk zelf dat over kinderen en vragen daar over in het verleden niet echt van belang zijn, het zijn je kinderen en had je dit of dat vragen over de kids is in mijn beleving niet van belang.
    Natuurlijk is er fantasie of beleving en hoe open sta je daar in en waar gaat het uiteindelijk naar toe?, vragen die moeilijk zijn te beantwoorden en vaak wel tot een andere leef situatie brengt en wilen we dat wel?.
    Ze zeggen wel eens dat de keren dat je sex hebt gehad in je eerste jaar van je relatie, nooit meer gaat halen in de rest van de relatie ;-).
    Pittige vragen en geen echte antwoorden van mijn kant, maar ik snap het wel!.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tja, als soms wel nieuwsgierige vragensteller voel ik me ergens moreel verplicht te antwoorden hé. al zijn mijn vragen meestal heel wat simpeler! maar een saai leven heeft zijn voordelen heb ik al ondervonden als ik vragen moet beantwoorden :-)


    Ben je tevreden met het leven dat je leidt?
    --momenteel wel ja.
    Ben je gelukkig?
    --dat is wel eens voorgevallen, als ik niet te veel tijd heb om na te denken.
    Is er iets wat je zou willen veranderen aan jezelf, geestelijk of lichamelijk?
    --ja, geestelijk: beter met mensen kunnen omgaan, een stabieler gemoed hebben.
    Zou je dingen anders hebben gedaan in je leven?
    --ja, niets meer doen waardoor ik me verantwoordelijk voel voor iemand.
    Ben je vaak ergens onzeker over?
    --over alles en nog wat, en nog meest van al over mezelf.
    Is de mening van andere mensen – hoe zij over jou denken - belangrijk voor je?
    --nee eigenlijk. al zou ik soms willen van wel.
    Durf je zelf beslissingen te nemen of laat je de mening van je partner vaak meewegen?
    --we hebben altijd alles wat belangrijk is samen beslist denk ik.
    Zou je aan kinderen beginnen als je het over mocht doen?
    --nee. de verantwoordelijkheid en de vrees voor een (erfelijke) ziekte valt me soms (te) zwaar.
    Had je (achteraf) liever geen kinderen gehad?
    --ik ben heel blij met mijn lieve oogappel, en als ze gelukkig blijft is dat van geen tel.
    Had je (achteraf) liever met een ander persoon kinderen gehad?
    --nee.
    Ben je - buiten je huidige relatie om – wel eens verliefd geworden op een ander?
    --is wel eens voorgevallen ja.
    Indien ja, heb je daar iets mee gedaan?
    --nee, gewoon die persoon vermeden.
    Fantaseer je wel eens over vreemdgaan?
    --ja, best wel: a dirty mind is a joy forever toch?
    Als de gelegenheid zich voordeed (stel dat ineens die vonk overvliegt), zou je daar dan aan toegeven?
    --nee. no way (al moet ik toegeven dat ik dat nu wslk veel gemakkelijker kan stellen dan pakweg 20 jaar geleden). maar de afspraak tussen ons (want iedereen kan verliefd worden) was dat we eerst de relatie beëindigen als we met een ander verder wilden. liegen en bedriegen was/is niet van toepassing. (ik besef best dat dit een gedurfde uitspraak ik, maar na al die tijd weet je wel wat je aan elkaar hebt, of niet).
    Vindt jij je partner (seksueel) nog steeds aantrekkelijk?
    --ja.
    Vraag jij je wel eens af of je partner jouw nog aantrekkelijk vindt?
    --nee. wel of ze, als ze haar leven kon herdoen ze terug voor me zou kiezen.
    Ga je deze vragen beantwoorden?
    --geen idee, 'k zal er eens over nadenken.

    leuke zondag nog :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kom op 12x ja uit :-) Vraag 8 en 9 zijn eigenlijk hetzelfde maar op vraag 8 antwoord ik ja en op vraag 9 nee (want als je ja antwoordt, stem je ermee in toch?) Maar eigenlijk geldt voor mij: I don't like lijstjes..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ga je deze vragen beantwoorden? nee. ^^

    maar heb ze wel beantwoord voor mezelf. en ben wel blij met de antwoorden, oftewel, met m'n leven. ^^

    BeantwoordenVerwijderen