Pagina's

zondag 2 september 2012

Over Corfu

Een heerlijke vakantie hebben wij beleeft op Corfu. De eerste paar dagen was het wel flink wennen aan de temperatuur, gemiddeld zo’n 40 graden Celsius. Manlief en ik hadden onze wandelschoenen meegenomen met de bedoeling een paar mooie wandelingen te maken. Ook hadden oudste en ik onze hardloopschoenen meegenomen om samen een paar rondjes te kunnen joggen. Maar daar ga je echt niet aan beginnen in die hitte. De wandeling naar de dichtstbijzijnde supermarkt om frisdrank, water en fruit in te slaan was al een hele topprestatie.  Op de terugweg naar het hotel liep ons dan het zweet in straaltjes langs de rug. Ook hadden we nog wat meer dingen willen ondernemen zoals meegaan op jeepsafari of een scootertje huren. Maar vanwege de hitte hebben we die plannetjes maar aan de kant gegooid. Wel hebben we een mooie eilandtoer met de bus (met airco) gemaakt. Daarmee toerden we over ongeveer de helft van het eiland om mooie plekjes te bezichtigen zoals paleis Achillion, het zomerverblijf van keizerin Sissi, gebouwd tussen 1889 en 1892. Ook schitterende badplaatsjes kwamen we onderweg tegen waar we konden proeven van lokale streekgerechten als honing, olijven en Kumquat, de bekende likeur van Corfu.

Ons bezoek aan waterpark Aqualand in Agios Ioannis was ook erg de moeite waard. We gleden helemaal uit ons dak op de meest grote en steile glijbanen die je ooit hebt gezien. Aan het eind van die middag gingen we roodverbrand, met de oren vol water en grote slijtplekken in onze zwemkleding weer naar ons hotel in Gouvia.

Op een woensdag hadden we een bezoek aan een ‘paradijselijk’ strandje gepland bij het plaatsje Glyfada. Daar zijn we ook geweest, maar op het hete zand kon je met goed fatsoen niet lopen zonder tweedegraads verbrandingen op te lopen. Dus óf je lag in zee, óf je lag hutjemutje met je voeten op het strandbedje, te vechten om een plek onder de parasol. Want nergens geen schaduw. Manlief zag het algauw niet meer zo zonnig in. Nadat een paar irritante wespen rond zijn hoofd zoemden en de parasol - in zijn poging om de wespen te verjagen - op zijn hoofd belandde en hij vervolgens zijn slippers niet meer kon vinden om aan het hete zand te ontsnappen, gingen we – na nog een paar flinke gvd-tjes van manlief -  weer terug naar ons hotel en sprongen daar verhit maar opgelucht in het verkoelende zwembad.

De financiële crisis was trouwens merkbaar. Veel leegstaande horecagelegenheden, verpaupering en verwaarloosde wegen ontsierden het paradijselijke Corfu. Ook is alles daar duurder dan in Nederland, zowel op terrasjes als in de winkels. De gids in de bus vertelde dat de Grieken daar met € 500,= in de maand moeten rondkomen. In de wintermaanden wordt dit teruggeschroefd naar € 300,= per maand. Maar ondanks dat de Corfioten zich hiervan bewust zijn, heerst er toch een wie-dan-leeft-wie-dan-zorgt-mentaliteit. Maar juist die mentaliteit zou wel eens één van oorzaken kunnen zijn waarom het niet goed gaat met Griekenland

1. Een heerlijke vakantie, je hebben genoten... En nu weer back to normal? Kids weer naar school, werken?

1. @d'Inge: we hebben echt genoten :)
      Ik heb nog één dag vrij en dan weer werken, kids zijn vandaag weer officieel met school begonnen. Inderdaad, back to normal ...

Verwijderen
  2. Het ziet er sprookjesachtig mooi uit. Wij hadden vergelijkbare temperaturen in Turkije. Je moest er zelfs voor zorgen je teenslippers in de schaduw te zetten anders brandde je ook je voeten :-) Jammer dat het hier in Nederland straks herfst is.

1. @Lien: als je hier met dikke sokken en een trui aan zit, kun je je niet voorstellen dat het 2.500 km verderop zo heet is, ik heb er nu al heimwee naar. Maar goed, de afgelopen dagen was het hier ook lekker, helaas beginnen de bladertjes reeds te vallen ;-)

3. Corfu lijkt me wel geweldig, Desire
    Al is 40 graden er wel ferm over voor mij!

1. @Billy: 40 graden is best lekker, maar dan wel met schaduw en zwembad binnen bereik :)

Verwijderen
  4. DAt is wel weinig als je je dan bedenkt dat het daar duurder is.. Goed om te weten dat het daar duurder is!! :-)

Maar die hitte.. Bluh dat is niks voor mij!

1. @Annemarie: ook voor de Grieken zelf is de levensstandaard daar dus duur, tis echt de eindjes aan elkaar knopen. Ondanks dit blijven ze toch goedgehumeurd en optimistisch ... maar misschien komt dat door het mooie weer haha!

Verwijderen
  5. Leuke vakantie belevenis, vooral de wespen, heet zand en GVD verhaal ;-).
    Ziet er allemaal wel mooi en zonnig uit en volgens mij een mooi eiland.
    Gelukkig was Kos wel warm, maar met veel wind goed te doen, maar het blijft warm natuurlijk..
    Op Kos waren de hoofdwegen prima en Kos stad goed georganiseerd, daar buiten inderdaad een stuk minder en zeg maar op zijn Grieks gebouwd en onderhouden.
    Ik vond het wel veel relaxter dan Turkije of Egypte,Tunesie.
    En echt goedkoop was het inderdaad allemaal niet en gelukkig was het all-in hotel gratis eten,drinken,enz;-).
    Overigens hebben de Amerikaanse grote banken mede er voor gezorgd dat Griekenland zo in de put zit.

Op naar de volgende vakantie...

1. @Rinus: leedvermaak is leuk hè ;-)
      Die wind misten wij dus op Corfu, 't was soms echt benauwd. Relaxt was het daar ook allemaal wel. En ... álles leuker dan Tunesië, dat wordt zeker niet onze volgende vakantie.

Verwijderen
    2. @Desire, 1 keer geweest in Tunesie(1991) en ik zweer dat ik er nooit meer heen ga, al bieden ze het mij gratis aan, nooit.
      En inderdaad is een beetje wind wel lekker, maar dan niet van de mens ;-)...

6. Geweldig. Ik ben ook eens naar Corfu geweest met 40 graden dus het komt me heel bekend voor. Het is al een hele tijd geleden maar ik ben toen liftend (bij een jongen achterop een scooter) naar de tuinen van keizerin Sissi gegaan maar kwam in een heel andere tuin terecht. Oei oei. Gelukkig is het goed afgelopen.

Lagen er nu ook nog wrakken in de berm en oude koelkasten en zo?

1. @Karin: in een andere tuin terecht gekomen? Wat déden jullie eigenlijk op die scooter hahaha!
      We zagen onderweg nog een dooie hond in de berm liggen :-(
      En we zagen veel autowrakken, d'r was er ook één in het ravijn gestort, wat een zooitje ;-)

Verwijderen
  7. te warm om wat te ondernemen.. wat zou dat nu fijn zijn ^^ 500 euro in de maand is bar weinig, zeker als alles daar duurder is dan hier lijkt 't me schier onmogelijk!

1. @Inge: dat zou heul fijn zijn ;-)
      Ja, € 500,= in de maand is niks. Voedselbanken kennen ze daar dus niet, veel Corfioten verbouwen zelf hun groenten en fruit, scheelt weer.

Verwijderen
  8. Ziet er geweldig uit. Héél anders dan onze waterige vakantie in Belgie ;-)
    Jullie hebben genoeg zon en energie opgedaan om het een heel jaar uit te houden!

1. @Mirjam: een vliegreisje naar de zon kan ik je van harte aanbevelen, hoewel wij toch ook een bui(tje) op de kop hebben gehad haha!
      Maar die opgedane energie was in één klap verdwenen ... aan het eind van mijn eerste werkdag ;-)

Verwijderen
  9. Ja, die hitte kan je helemaal verlammen. Wat dat betreft is het jammer dat de zomervakantie in de zomer is en niet in het voorjaar, ofzo ;)Jammer dat het economisch zo slecht gaat. Maar ze hebben in ieder geval het mooie weer nog!

1. @Tina: zomerse temperaturen in het voorjaar, dat lijkt mij ook geweldig! Maar dan hebben we dus geen vakantie, ofzo ;)
      Volgens mij houdt dat mooie weer de Grieken op de been. Je zult daar zulke winters hebben als hier én geen cent te makken, vreselijk! Om geen geld te hebben voor boerenkool met worst en geitenwollen sokken ;-)