Pagina's

dinsdag 26 februari 2013

Achter de geraniums

En zo wandelden wij met een aantal familieleden op een zondagmiddag in februari door het Oosterpark in Amsterdam.
















Daarvoor hadden we een lichte lunch genuttigd bij een neef, die studeert en woont in Amsterdam. Ter gelegenheid van zijn verjaardag waren we daar, in zijn studentenwoning.
Moeder was ook mee. Stiefvader niet. Die was niet helemaal fit, vanwege verkeerde inname van zijn medicijnen. Hij had in de bijsluiter gelezen 3 tabletten in één keer, in plaats van 3 maal daags 1 tablet. Toen was hij een beetje duizelig geworden en moest moeder de hond uitlaten.
Moeder wilde wel mee naar Amsterdam, alhoewel ze daar tegenop zag.
Helemaal vanuit het oosten naar hoofdstad Amsterdam, dat doe je niet dagelijks.
Ze kon meerijden met één van haar zoons, dat dan wel weer.
Maar die nare smalle trap op om in de woonkamer van kleinzoon te komen, dat viel nog niet mee. Zeker niet als je artrose hebt. En overgewicht. En totaal geen conditie. En ook niet van plan bent om daar iets aan te gaan doen.

We gingen dus wandelen na de lunch. Na de wandeling wilden wij – als gezin - weer naar huis. De rest van de familie moest maar even overleggen of ze bleven of niet.
Moeder groette ik ter afscheid, in de veronderstelling verkerend dat ze niet mee ging wandelen, want slechte knieën en zo. Moeder sputterde, ze wilde wel mee. Maar niet zo lang. Oke ….
Dat park. Was wel een ander soort park dan die wij in ons dorp hebben.
We werden verwelkomd door donker uitziende mannen, ze stonden omsingeld rond de struiken en keken ons aan. Alsof we tol moesten betalen.
We liepen wat rond in het park. Moeder in de arm genomen door schoondochters. Na een paar meter stopten we voor een gezellig familieplaatje. Moeder glimlachte en de rest vond het ook wel leuk. We wilden onze pas begonnen wandeltocht voortzetten en moeder wilde terug. Oke …
Op de terugweg zei één van de donker uitziende mannen vanuit de struiken: ‘can you show me your ID?’
En toen riep de Brabantse opa van neef: ‘Ge kan toch zo wel zien wie wij zijn of nie ?!’
De held.
We zagen Eric Corton ook nog.
Bij de woning van neef namen we afscheid van iedereen.
Later vernamen we dat moeder opnieuw de trap was opgegaan en een uur op apegapen had gelegen.
Weer wat later ontvingen we een mailtje van één van de schoonzussen: moeder was na het Amsterdambezoek bekaf geweest. Spierpijn! De hele maandag was nodig geweest om bij te komen.

Volgend jaar heeft mijn neef een andere kamer. In dezelfde woning, één etage hoger …








22 opmerkingen:

  1. Gelukkig dat je Eric Corton nog zag :-) dat was denk ik het lichtpuntje van deze dag?
    De Brabantse opa is wel lollig met zijn opmerking.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Petr@: haha, dat heb je helemaal goed! Ach opa's, hoe ouder hoe gekker ;-)

      Verwijderen
  2. ongelooflijk toch? soms denk ik wel eens: hoe ouder, hoe koppiger!
    maar die mannen in de struiken, wat was dat? politie? of amokmakers of zo?
    ik heb ooit eens een paar maanden in Amsterdam gewoond, serieus intense belevenis!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Johan: ja inderdaad, koppig en onverstandig vooral!
      Die ongure mannen in dat park - merendeel buitenlanders - ik stond er van te kijken. Ze stonden daar alsof het park van hen was, ik voelde me er best ongemakkelijk bij en ik niet alleen. Wellicht wordt er het één en ander gedealt. Kan me voorstellen dat sommige mensen zich bedreigd voelen en dat park niet ingaan. Rare ontwikkeling ...

      Verwijderen
  3. Eric Corton tegen komen was niet vervelend zeker.. Hoe ouder hoe koppiger inderdaad. Gelukkig kon ze daarna goed uitrusten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @The Empress: ja, die Eric Corton heeft wel wat. Zit trouwens wel van top tot teen onder de tatoeages, da's weer wat minder.
      Ja, moeder heeft een week uitgerust, dat zegt veel over d'r conditie.

      Verwijderen
  4. Ik ben dol op Amsterdam (woon er zowat) maar kan me voorstellen dat een bezoekje aan die stad een hele exercitie is als je gewend bent achter de geraniums te zitten ;-) Die lichamelijke ongemakken zijn een gevolg én een oorzaak natuurlijk. Maar je weet nooit hoe het gaat, wie weet huppelt ze volgend jaar vrolijk die extra trap op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Lien: Amsterdam rules! Ik zou er best willen wonen, in zo'n villa aan het Vondelpark of zo ;-)
      Ach die lichamelijke ongemakken ... een beetje slijtage aan de knieën betekent niet dat je helemaal niet meer kunt bewegen. Maar bewegen doet moeder dus niet veel, zo'n dag als deze is voor haar topsport. En huppelen? Dat deed ze voor het laatst als meisje van 12 met vlechtjes in heur haar ;-)

      Verwijderen
  5. Donkere mannen in bosjes die om je id vragen? Huh, daar begrijp ik niets van. Misschien ben ik dan ook maar gewoon een dorpsmuts. Verder een briljante beschrijving van een gezellig dagje uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Regina: nou ja, daar begreep ik ook niets van. Alsof we toestemming moesten vragen om daar te lopen, 't mot niet gekker worden!
      Misschien valt het gewoon niet te bevatten voor ons, stelletje provincialen ;-)

      Verwijderen
  6. Eric Corton?? Onbekend!

    Tja, zal nie makkelijk geweest zijn voor je moeder, al had ze wel gekozen om mee te gaan. Dàt op zich is al bewonderenswaardig.
    Die donkere mannen leken me dan weer angstaanjagend en verdacht. Maar die kom je wellicht in heel Amsterdam wel tegen...

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Billy: bewonderenswaardig ja, verstandig nee.
      Die donkere mannen deden ook verdacht. Niet te hopen dat je die in heel Amsterdam tegen zou kunnen komen. Ik denk in bepaalde buurten.

      Verwijderen
  7. Jammer van je moeder, want op zich is het een goed idee zo een verjaardag te vieren. Beter dan op visite zitten. Voor de wat sportieveren dan, haha.Thérese (http://thereseaarts.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Thérèse: we hadden al een tijdje gezeten en wilden even de benen strekken. Maar ja, zelf dáár krijgt moeder spierpijn van.

      Verwijderen
  8. Leuke belevenis en misschien wilde die donkere mannen wel het paswoord weten?.En zo'n dagje Amsterdam is leuk, al dan niet hardlopend er door heen ;-).
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Riunus: Amsterdam is leuk :-)
      Maar de wandeling was leuker geweest als 'ie langer had geduurd. Volgende keer sprint ik er met mijn running shoes doorheen, hebben die donkere mannen niet eens de tijd om naar mijn ID te vragen ;-)

      Verwijderen
  9. Ik zit hier hardop te lachen. Wat een leuk verhaal. Ik zie het allemaal voor me.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hahaha, van de provincie onvoorbereid naar Amsterdam. Ik denk dat het ook voor ons een sensationele belevenis zou zijn al weten we hoe Amsterdam is. (Van twintig jaar geleden...)
    Moeder zou op therapie moeten, eventueel op seniorengymnastiek.
    Gezellig, zegt men, vertel haar dat maar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Bertie: Amsterdam, de stad waar alles kan, zong Maggie MacNeal al eens.
      Met jouw laatste 2 zinnen ben ik het roerend eens. Moeder niet.

      Verwijderen
  11. Drie tegelijk in plaats van 3 x daags 1...daar moet ik dan weer om lachen:)maar alleen omdat ik weet dat hij alleen een beetje duizelig was natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ingridblogs: hij was een beetje dom, maar achteraf lachwekkend. De hond zal wel gedacht hebben ... :)

      Verwijderen