Pagina's

donderdag 14 februari 2013

Dorpsgek

Ieder dorp heeft wel een gek. De zogenaamde dorpsgek.
Ook wij hebben er één. Een vrouwelijke, dat dan wel weer.
Zo op het oog lijkt ze vrij normaal. Op het oog dan.
Ze heeft kinderen. En een man. Die doet iets met een heftruck. Of zo.
Toen mijn oudste zoon voor het eerst naar de basisschool ging, liep zij ook in de hal. Haar oudste zat een paar groepen hoger.
Zodra ze mijn oudste zag (zo'n klein schattig jongetje met een tuinbroekje en een kuif ;-)), stortte ze zich met veel lawaai en vol overgave op hem.








 
Knuffelde met zóveel overgave dat oudste's lipje ervan ging trillen. Daarna propte ze met evenveel overgave haar hoofd in de kinderwagen waar jongste in lag. Die het daarna op een brullen zette. Mij zag ze niet staan. Of zoiets.
Ik kon niet voorkomen dat ik haar wel eens tegenkwam. Want ze was overal behalve thuis. Op school dus. Bij de voetbal, in de bieb, op het kerkclubje, bij de avond4daagse. Zo’n dorpsgek moeder die je overal tegenkomt. In het begin groette ik haar. Tenslotte had ze mijn kinderen geknuffeld, of een poging gedaan tot. Edoch, ze groette nooit terug. Ze keek alleen.
Eigenlijk zag je ook niets aan haar. Behalve haar uitpuilende ogen dan. En haar stem. Als ze al wat zei, dan was haar stem heel hard. En nadrukkelijk aanwezig.
Op een gegeven moment viel d'r haar uit. Van de stress, hoorde ik van de schooldirectrice. Allemaal kale plekken op d'r hoofd.
Opeens had ze weer haar. Een pruik. Wel een mooie, dat moet gezegd.
Soms lijkt ze ook best normaal. Maar soms onderneemt ze van die acties …
Laatst nog. Stond ik in een kledingwinkel in ons dorp. Ook zij liep te trekken in de rekken op zoek naar maat 48. We keken elkaar aan. Ik opende automatisch mijn mond maar sloot deze meteen weer. Ze zei toch niets terug. Ze keek alleen maar. Ik voelde haar uitpuilende ogen in mijn rug prikken tot aan de paskamer.
In de paskamer paste ik mijn gekozen kledingstuk.
Net toen ik in de zwarte piratenbroek wilde stappen, werd het gordijn met veel kabaal opengerukt.
Twee uitpuilende ogen keken mij aan in de passpiegel. Ik schrok er niet van. Integendeel, ik zat er op te wachten. Want dorpsgekken doen zulke dingen.
 

22 opmerkingen:

  1. Ja, ze heeft wel een naam hoog te houden, hè? Soms vind ik het echt vreemd hoe gek schijnbaar normale mensen zijn. Maar als ze eenmaal een etiket hebben, is het gemakkelijk te onthouden ;)
    Ah, en ik dacht als steeds, ik heb dit toch al eerder gelezen, maar nu zie ik in welke rubriek het staat. Soms denk ik er ook aan om oude berichten te herpubliceren. Anders zijn ze voor eeuwig verloren ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Regina: deze is inderdaad uit de oude doos :-)
      Ik kan nl. weer inloggen op mijn oude weblog. Sommigen lukt het om de inhoud van de oude weblog te importeren in de nieuwe. Ik weet zelf alleen nog niet hoe ... in ieder geval heb ik een paar oude verhalen kunnen bewaren.

      Verwijderen
  2. Pas geleden overkwam het mij ook dat het gordijn van mijn paskamer met een flinke ruk werd opengetrokken. Niet door een exentriek persoon maar door iemand van een vriendinnengroep die dacht een vriendin even te laten schrikken. Ze gilde van schrik toen ze mij zag, gevolgd door een lachstuip. Gelukkig stond ik daar niet bloot :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Lien: woeha! Da's wel hilarisch! Je zult maar in je blootje staan ;-)

      Verwijderen
  3. Voor mij is het nieuw.
    Ik vind zo iemand een probleem, weet geen juiste houding te vinden en ben altijd bang dat ze je niet meer loslaten. Jèk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Bertie: het is ook niet mijn favoriete soort mensen, alhoewel er verschillende gradaties in zijn. Negeren is het beste denk ik, anders blijven ze achter je aankomen.

      Verwijderen
  4. Volgens mij vond ze jouw maar gek ;-).
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hahaha, zalig geschreven!
    it takes one to know one :-)
    leuke vrijdag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Joten, dank!
      Ik herken ze op kilometers afstand, gek hè? ;-)

      Verwijderen
  6. He bah wat een eng mens. Een wonder dat ze een man en kinderen heeft.

    Groetjes Petr@

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Petr@: ik vond d'r in ieder geval eng. En die man en kinderen zijn ook een beetje 'typisch' ;-)

      Verwijderen
  7. Haha... dat klinkt als een 'Man bijt hond' typetje.. hoe ze het doen doen ze het maar ze weten hele programma's met dorpsgekken te vullen.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Kirsten: dorpsgekken, goed voor de kijkcijfers ;-)

      Verwijderen
  8. gelukkig maar dat het de dorpsgek was die je gordijn wegtrok
    Van iemand anders had je dat zeker niet aanvaard... :-P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Billy: ik was voorbereid. Aanvaard ... hm, misschien als die iemand anders op George Clooney of Richard Gere had geleken? ;-)

      Verwijderen
    2. die Clooney kan er nog door, da's er eentje van een uitstekend jaar... :-)
      Maar Gere, zo'n ouwe kerel zeg!

      Verwijderen
    3. @Billy: hahaha! 1961 is inderdaad een goed bouwjaar ... net als jij komt ook manlief uit dat jaar :-)
      En Richard Gere is 'al' 64, maar die man heeft zo'n charisma ... daar geraakt meteen mijn hele pashok vol van *zwijmel* ;-)

      Verwijderen
  9. Haha, die foto van Catweazle. Ja, wij hebben ook een dorpsgek. Een man die je alleen maar op zijn fiets ziet rondrijden. Als je hem toevallig tegemoet fietst, ben je het lul, want dan stopt hij en maakt gegarandeerd een praatje. Over dat hij vroeger in een werkkamp heeft gezeten in Siberie; dat hij op de maan is geweest; wereldkampioen zwemmen is... Kortom: al het menselijke is hem vreemd :-) Maar: hij is nooit chagrijnig. Ook fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Mirjam: Catweazle rules! Nostalgie ...
      Dorpsgekken zijn natuurlijk niet voor niets dorpsgek ... hebben in het verleden iets meegemaakt waardoor ze de weg kwijt zijn (oei, oppassen dat wij niet eindigen als dorpsgek ;-))
      Wel een geluk dat jouw dorpsgek altijd vrolijk is, dat scheelt :-)

      Verwijderen
  10. maf mens. en idd, uit de oude doos, brengt mij ook op ideeën.. ^^

    BeantwoordenVerwijderen