Pagina's

woensdag 27 maart 2013

Domineetje Nooitgegroet

Ik woon in een dorp. Waar ons ons kent. En in dat dorp staat ook een kerk. Een Nederlands Hervormde dorpskerk. Zelf ben ik Nederlands Hervormd opgevoed, manlief zelfs Reformatorisch. En iets met Calvijn, zo’n beetje het zwaarste van het zwaarste van het zwaarste.
Of die geloven iets voor of met je doen, daar kun je hele discussies over voeren. In ieder geval voelde manlief zich niet happy bij het geloof wat zijn ouders aanhingen en stapte ‘eruit’. Nu doen we er in principe niets meer aan. Afgezien van het bidden voor en na het eten en afgezien van de kerstdienstbijeenkomsten, waarheen wij gingen toen onze pubers nog kleutertjes waren. Het bidden is dus iets wat manlief en ik van huis uit zo gewend zijn, maar het eten smaakt zonder ook prima ;-)



Maar over de kerk in ons dorp, daar hoort natuurlijk ook een dominee
bij.
‘Onze’ dominee schat ik ongeveer een jaar of 48. Of zo. Maar misschien is hij al wat ouder, gezien zijn houding
en spijkerbroek uit het jaar nul. Zijn echtgenote loopt altijd in een rok en heeft een knot. Maar dat terzijde.
Zijn kinderen zaten destijds op dezelfde basisschool als mijn koters. Vanzelfsprekend groetten en spraken de ouders elkaar op school. Maar de dominee leek daar niet aan mee te doen. Vijf ochtenden in de week bracht onze dominee zijn kinderen naar school. Dat deed hij te voet en met de lippen stijf op elkaar. Zijn kinderen met zich meesleurend, want anders kwamen ze op ongggristelijke tijd aan op school.
En dan daar op het schoolplein, waar alle ouders tezamen kwamen, hield de dominee zijn gggristelijke lipjes vastberaden op elkaar. Why in God’s name deed hij dat?

Het leek
verdorie wel of deze dominee, dé spil van de lokale kerk, zich nog in het begin van de 19e eeuw waande. De eeuw waarin de dominee samen met de dokter en de onderwijzer nog tot de dorpselite behoorden. Toen men heel hoog tegen het ambt van de dienaar des Woords aankeek en dominees nog hel en verdoemenis predikende engerds waren. Deze dominee leek ontwaakt te zijn in de 20e eeuw als een soort Doornroosje. En met deze slaperige houding won hij geen zieltjes, maar verontwaardigde ouders! Wie denkt de dominee wel niet dat hij is?
Ik ben toen een keer gaan bidden. Dat de dominee de volgende keer vriendelijk gedag zou zeggen. Zoals iedere, zichzelf respecterende dominee zou moeten doen. Nu zie ik hem af en toe nog wel eens, maar ik betwijfel of mijn gebeden van toen verhoord zijn.

*stilte, intense stilte*

Oh, daar gaat de dominee voorbij …



12 opmerkingen:

  1. Misschien staat er zijn Bijbel wel dat lachen en groeten een zonde is!
    Je gebeden zijn niet verhoord, ook boven ging de dominee voorbij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben grotendeels opgegroeid op Goeree Overflakkee. Nou, dan weet je het wel. Pffffff...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben opgegroeid in de zak van Zuid-Beveland. Daar was de dominee ook altijd prominent aanwezig. En dan niet altijd in de positieve zin van het woord. Ik ben overigens Katholiek opgegroeid en bij ons op school heeft de Kapelaan ooit eens een medescholier onder de tafel geslagen. Ik ben het persoonlijk dan ook met je eerste foto eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat eerste plaatje bevalt me wel.Ik geloof ook in God....maar in mijn hart!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb je plaatje even gepikt hoor...niet echt christelijk hè;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het lijkt wel een mensenschuwe dominee. Maar wie weet voelde hij zich inderdaad boven God en iedereen verheven. Prachtige plaatjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hihahah, lache zo'n man van god.Je hebt kans dat sommigen weer uit een vorig leven terug komen op aarde en dat zal vast deze dominee wezen!.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het valt me op dat veel mensen, die juist een heel sociaal beroep hebben, zo asociaal als wat zijn. Jammer, want wie schiet hier iet mee op.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. het bidden hebben wij na schooltijd achter ons gelaten
    Met al die schandalen is het geloof in het geloof toch sterk verminderd denk ik... Misschien daarom dat de dominee zwijgt, bang om iets verkeerds te zeggen... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn man is ook reformatorisch opgevoed, maar zegt daar zelf over: 'Het ging het ene oor niet in, dus hoefde het het andere oor ook niet uit." Ik lees geregeld in de bijbel, maar onthoud alleen wat me van pas komt. Over het algemeen vind ik het een vrouwonvriendelijk boek. Maar ja, 't is ook geschreven door mannen.
    Dominees: ik heb niks tegen ze, maar er ook niks méé ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dat plaatje! ik heb hem opgeslagen, maar weet nu al dat als ik 'm op facebook zet, dat ik dan een paar 'vrienden' kwijtraak hahaha, ook leden van die fan club!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. pakkend verhaaltje. Mijn man was streng gereformeerd opgevoed, ikzelf hervormd, uiterlijk meer vrijzinnig, maar in de leer behoorlijk rechtzinnig. Ik heb er heel lang over gedaan om zelf een standpunt in te nemen. Geen belijdenis gedaan, niet helemaal afhaken, tot een jaar of tien geleden. toen was het gebeurd en ik heb het nog geen dag gemist. Pasen verbind ik aan nieuw leven, alles gaat weer uitspruiten en daar word ik gewoon heel blij van.

    BeantwoordenVerwijderen