Pagina's

zondag 3 maart 2013

Kloddertje zwart

Vredige sfeer alhier in huis. Jongste achter de TV, ik achter m'n laptop.
Oudste en pappa knutselen het bouwpakket van oudste in elkaar.
Een Renault R23 F1-auto.
Die oudste in Lelystad heeft gescoord, nadat we terugkwamen van een dagje Aviodrome.
Lekker aan het knutselen zijn ze. Oudste en pappa.
Pappa heeft er ook zo vréselijk veel zin in …










Oudste heeft de tong uit de mond terwijl hij met blauwe verf onderdeeltjes aan het schilderen is. Onder toeziend oog van een brommende pappa.
‘Nee, die niet, dáár moet zwarte verf op!’
Die zwarte verf, die hadden we per ongeluk niet gekocht in Lelystad. De blauwe en de gele verf wel. Maar de zwarte, die waren we vergeten.
Laat manlief nou nog een bussie zwarte ‘bijstip’verf van onze Toyota in de kelder hebben staan. Helemaal geweldig, toch?

Wel even schudden, oudste.

Ja, zo hebbie wel genoeg geschud.

Zo. Doe nu het dekseltje er maar af.

*luide knal*

Jongste: ‘argh!’

Pappa: ‘gvd!’(3x).

Jongste schiet vanuit z'n luie stoel omhoog.

Ik draai me om.

Een kleine ontploffing heeft plaatsgevonden en ik zie dat oudste een grote klodder zwarte verf in z’n gezicht heeft. En verder overal zwarte spetters verf in huis, zelfs aan het plafond.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ik, geschrokken overeind komend: ‘moet ik 1 1 2 bellen?’

Manlief zwijgt en sleurt oudste mee de keuken in. Gebied mij om vooral ook mee te komen. Alsof ik zou blijven zitten waar ik zit.
Achter ons huppelt ook jongste bleekjes de keuken in.
Met mijn lensvloeistof van Hans A. spoel ik de ogen van oudste uit. Oef. Gelukkig valt het mee. Waarschijnlijk kneep oudste net op tijd z’n ogen dicht.
Met wattenstaafjes, make-up-pads en terpentine haal ik de verf van zijn gezicht. Jongste assisteert.
‘Auw, auw, mijn wenkbrauwen!’, schreeuwt de dramaqueen.
Want mams dacht dat daar ook zwarte verf in zat. Maar nee, oudste heeft gewoon zwarte wenkbrauwen van zichzelf.
Zo, alle vlekken weggewerkt. Dikke knuffel voor de schrik. Lekker onder de douche en wenkbrauwen ingesmeerd met een verzachtende crème. Terwijl paps en mams de rest van de vlekken in huis wegwerkt.
Binnenkort maar even wat zwarte verf bij de hobbyzaak halen voor onze black beauty …

13 opmerkingen:

  1. Het lijkt wel: Help mijn man en zoon hebben een hobby!
    Wat een toestand! Gelukkig dat er niets in zijn ogen kwam!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen pretje als overal zwarte spatten zitten. En het begon zo mooi, zo huiselijk, met zo'n tevreden sfeertje.
    Maar ja, dit ongeluk is óók typisch des gezins :-)
    Was het een oud blikje? Te lang geschud? Of weigerde de Toyotaverf de Renault te versieren? Met kinderen (en soms ook een man) maak je de gekste dingen mee.
    ps,
    geen codes meer, hoera!! Ik kon die op het donkere balkje vaak niet lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jeetje zeg! schrikken.
    maar aviodrome, daar zeg je zo wat, hoezo zijn wij daar nog niet geweest dan?!!
    #binnenkort!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. inkt in je gezicht is niet echt een pretje
    Maar toch kon ik m'n lach niet inhouden toen ik over die ontploffing las... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik moest eerst lachen, omdat ik het als een ware slapstick voor me zag. Maar wat zul jij geschrokken zijn en gelukkig geen persoonlijk letsel. Ben wel heel benieuwd, naar hoe je de verf van het plafond heb gekregen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jeetje pietje wat een toestanden in huis, maar wel leuk om bij verjaardagen te vertellen, maar niet voor nu!.
    Poets ze, wasbenzine of zo gebruiken?.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och hemel, de vredige sfeer duurde niet erg lang. Nou, het best er mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O jee dat is even schrikken! Gelukkig viel het mee bij je zoon.
    Maar nu? De hele keuken opnieuw verven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O jee, haha ik had denk ook wel hard gelachen hoor... het plafond nog schoon gekregen?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ach ja, lekker een beetje knutselen met het gezin :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Foutje, bedankt... Nu snap ik ook waarom de meeste ongelukken in huis gebeuren. Blij toe dat je zoon niets nadeligs aan zijn oog overhoudt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ja goewere, met terpentine zijn wenkbrauwen wegvegen! en dan nog zeggen dat het een dramaqueen is!!!! dat zal toch ook een verhaaltje zijn die nog een tijd zal meegaan, vooral op familiefeesten en zo :-) :-)

    BeantwoordenVerwijderen