Pagina's

donderdag 7 maart 2013

Presentatie

Hij was wel een beetje stilletjes. En nerveus.
Hij, die normaal altijd op de praatstoel zit en heel relaxed door het leven gaat.
Aan tafel ging zijn eten al wat trager naar binnen dan gewoonlijk en na het eten was het toilet steeds bezet.
Je wilt niet weten wat voor geluiden daar vandaan kwamen. Nee.
Steeds naar boven. En weer naar beneden. En weer naar boven. Haar in model brengen, halve pot gel erin. Flink spuiten met deodorant. Niet dat het hielp, het zweet was al geleden.
‘Nou pap en mam, dan zie ik jullie straks op school!’.
En daar ging hij heen. De stoere vent.
’s Avonds op de fiets naar school voor de presentatie van zijn profielwerkstuk.
Die hij presenteerde met nog 2 leerlingen. Maar de derde haakte vroegtijdig af, die ging de havo
toch niet halen.
Oudste’s profielwerkstuk was getiteld: ‘Saudi-Arabië, hoe verder zonder olie?‘
Dus, hoe moet Saudi-Arabië de economie opvangen wanneer de handel in aardolie instort of minder wordt? Jaha, verzin het maar!







 



 
Op school was het een komen en gaan van leerlingen en ouders.
Minder leuk was dat de leerlingen maar 10 minuten de tijd hadden om hun presentatie te doen. Terwijl ze er samen zo'n 160 uur aan gewerkt hadden.
Medeleerling had een mooie Prezi in elkaar gedraaid en hij en oudste zouden om de beurt hun verhaal vertellen.
Het begon best goed.
Medeleerling deed uitgebreid zijn verhaal. Té uitgebreid.
Hij was al dik over de 5 minuten aan het woord en nog lang niet van plan om te stoppen.
Ik zag oudste nog zenuwachtiger worden dan ‘ie al was. Van het ene been op het andere. En toen werd ik ook zenuwachtig, stom hè?
Oudste was nét een minuut of 2 aan het woord toen er werd geroepen: ‘jullie moeten er echt een eind aan breien!’.
Dikke vinger zag ik oudste denken, ik ga nog ff lekker door. En dat was wat hij deed. In rap tempo gooide hij er nog uit wat hij kwijt wilde en toen was het echt tijd om te stoppen.
Ik moet zeggen een geweldige presentatie, ik doe het hem niet na. Wat een lef!
Dat heeft ‘ie niet van mij.
En ook medeleerling bracht het er goed vanaf. Een beetje traag, dat dan wel weer.
 
Binnenkort krijgen ze een cijfer … spannend.

19 opmerkingen:

  1. ha, spannend!
    en knap dat ze zoiets leren, spreken voor een groep, presentaties maken en geven (die prezi lijkt me wel wat!)
    misschien lering trekken voor de volgende keer: als eerste beginnen! :-)

    btw, hoe denken ze dat het dan verder zou gaan in S-A zonder olie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Johan: de Arabieren denken aan zonne-energie ... moet lukken met het aantal zon-uren daar ;-)

      Verwijderen
    2. hé, ik wist niet dat ze daar ook bezig waren met zonne-energie. dat zou kunnen betekenen dat die technologie serieus nel begint te ontwikkelen dan denk ik.

      Verwijderen
  2. Zeker spannend!! Hihihi dat zenuwachtige heb je zo leuk geschreven ik zie het helemaal voor me!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @The Empress: ja, je leeft gewoon helemaal met je kind mee. Zijn zij verdrietig dan ben jij verdrietig, zijn zij zenuwachtig dan ben jij het ook. Je bent moeder of je bent het niet ;-)

      Verwijderen
  3. Ik zou er zelf ook zenuwachtig van worden.
    Heel knap gedaan zeg, en wat een onderwerp!
    Ze krijgen vast wel een goed cijfer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Petr@: zo'n onderwerp valt ook nog niet mee, het moest in ieder geval iets met de economie te maken hebben. Enne, ze kregen een 7,7 (zei ze vol trots!)

      Verwijderen
  4. Dat verdient een goed cijfer.........maak je niet druk om het cijfer hè!;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ingridblogs: tja dat cijfer, telt wel degelijk mee bij het eindexamen. Dit cijfer kan net de rest van de cijfers voor economie omhoog trekken, dus voor oudste is dit cijfer heul belangrijk :)

      Verwijderen
  5. O jee, ik weet maar al te goed wat voor spanningen dat met zich meebrengt. Maar als ouder heb IK er nooit bij hoeven/mogen zitten. Goed van 'm dat ie z'n verhaal heeft afgemaakt. Als dit geen goed cijfer wordt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Lien: gelukkig is de (gezonde) spanning weer voorbij. 'k Ben ook blij dat hij zijn verhaal heeft afgemaakt, het resultaat is er naar :)

      Verwijderen
  6. Zich zo druk gemaakt hebben en dan een paar minuten krijgen, jammer. Tien minuten zijn zó om maar ja wie weet hoeveel leerlingen er zijn.
    Wij waren ook niet aanwezig bij onze kinderens werkstukken, het was een schoolaangelegenheid waarin deze termen nog niet gebruikt werden. Ik weet niet of dat beter of slechter was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Bertie: 10 minuten voor zo'n profielwerkstuk is niks! Jammer dat de begeleiders dat niet anders regelen. 20 minuten zou beter zijn, ieder 10 minuten de tijd om zijn verhaal te vertellen.
      Beter of slechter, kweetniet. Denk wel dat de stressfactor bij leerlingen omhoog gaat als hun ouders aanwezig zijn, dus wat dát betreft ... ;-)

      Verwijderen
  7. PFff...profielwerkstuk, praat me er niet van. Mijn dochter moet er 120 uur in steken. Ik ben blij dat ik er geen hoef te maken. En dan nog presenteren ook. Maar je zoon heeft de klus uitstekend geklaard! Een goeie zaak dat ie de havo heeft doorgezet :-) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Mirjam: ik denk dat het presenteren van zo'n werkstuk uiteindelijk het leukste is. Heeft je dochter het al achter de rug?
      Oudste is idd een doorzetter, nu nog slagen :)

      Verwijderen
  8. Ook bij ons moeten de leerlingen (MBO zorg en welzijn) van tijd tot tijd presentaties geven. Ik vind dat altijd een hele plezierige bezigheid om daar bij aanwezig te zijn. Het becijferen vind ik lastiger, want het moet wel goed beargumenteerd zijn waarom de één een ze en de ander een 8 krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Hanscke: het is ook leuk om al die presentaties te volgen, heel uiteenlopende onderwerpen. En een cijfer geven is niet zo moeilijk, maar inderdaad uit kunnen leggen waarom de één een hoog cijfer krijgt en de ander niet, is een ander verhaal. Dat vereist tactvol optreden ;-)

      Verwijderen
  9. Spannend he? Ik kan me dit nog zo herinneren van afgelopen jaar. Alleen mochten wij als ouders niet bij de presentatie zijn.
    Rogierhield het over de recessie en de automobielindustrie. Had daar een 8,5 voor gehaald. Het onderwerp van jouw zoon spreekt me ook aan! ben benieuwd naar zijn cijfer!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik sta altijd weer verstelt van hoe slim kinderen zijn. Hun kijk op het leven is veel simpeler dan de onze. Ben natuurlijk wel benieuwd naar het uiteindelijke cijfer.

    BeantwoordenVerwijderen