Pagina's

dinsdag 19 maart 2013

Soms . . .


Hebben jullie dat nou ook wel eens? Dat je iets zegt en achteraf denkt: hoe héb ik dat kunnen zeggen?
Ik had het gisteren. De man van mijn (meest geliefde) buurvrouw is ernstig ziek. Ik sprak haar via de telefoon en zij deed haar verhaal. Op z’n zachtst gezegd: hun toekomst ziet er niet rooskleurig uit. Sociaal als mijn buurvrouw is, vroeg ze hoe het bij mij thuis ging. Het eerste wat in mij opkwam was: ach, het leven hier gaat gewoon door … en blablabla.
En daarna kon ik mezelf wel voor m’n kop slaan, wat een stomme opmerking!
Zo'n onnadenkende standaardzin, ik voelde mezelf rood kleuren.
Mijn buurvrouw antwoordde iets als: ja, dat zal ook wel.
Wat voelde ik me ellendig toen we het gesprek beëindigden. Een kwartier na dit gesprek ben ik bij d’r op de koffie gegaan en deed ze opnieuw haar verhaal. Ze liet niets blijken over mijn opmerking, maar was wel blij dat ik er even voor haar was. En ik nog veel meer ...

14 opmerkingen:

  1. gelukkig kon je het nog eens overdoen, die kans heb je niet altijd hé! maar ze zal je wel begrepen hebben, en inderdaad blij en opgelucht om haar verhaal te doen!

    en ja, dat herken ik maar al te goed, zowat iedere keer als ik mijn mond opendoe. :-(
    met mensen kunnen omgaan is een kunst, en soms doe ik nu zelfs al eens stom in reacties...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja heel herkenbaar hoor, je zegt vaak iets zonder erbij na te denken.
    Gelukkig heb je het weer goed kunnen maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat iedereen dat wel eens heeft. Vaak ga ik dan wel naar die andere persoon toe, om te vragen of die persoon het verkeerd heeft opgevat,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja gelukkig! Ik denk dat die opmerking haar helemaal niet (zo) heeft geraakt. Maar des te meer dat jij er voor haar was op dat moment.
    Goed dat je langs bent gegaan, voor haar maar ook voor jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gelukkig dat ze er niet zwaar over tilde. Ik herken het wel hoor, helaas. Soms wil ik gewoon hetpuntje van mijn tong afbijten.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het kan altijd nóg erger, maar gelukkig ben je snel langs haar geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toch goed en lief om nog even naar buurvrouw zelf toe te gaan en praten met steun kan veel helpen in moeilijke tijden, die ervaring had ik ook met vrouwlief.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. tja, soms loopt een communicatie verkeerd door iets wat je er zomaar spontaan uitflapt. Gelukkig heb je het achteraf goed kunnen maken

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dat heb ik ook wel eens ja, ook wel eens vaker, en eenmaal gezegd kun je het niet meer terugnemen.. maar ik denk in jouw geval dat buurvrouw je niks kwalijk neemt hoor. sterkte daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind dat je het heel goed opgelost hebt. Maar ja, het is een gewone uitspraak en ik denk niet dat je alles op een goudschaaltje moet wegen. Ze heeft vast wel begrepen dat het niet gezegd werd om haar te kwetsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goed dat je nog even naar haar toe bent gegaan. Dat heeft ze vast en zeker kunnen waarderen!
    Een verkeerde opmerking kan, we zijn allemaal mens. Maar jij hebt er voor gekozen om het daarna op te lossen om naar haar toe te gaan. Daar is moed voor nodig!
    Goed gehandeld meissie!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel goed dat je naar haar toegegaan bent. Niet veel mensen zouden je dat na doen. Jij hebt gewoon je hart gevolgd en daarom vind ik je een (extra) kanjer. En je buurvrouw heeft dat altijd al gevonden, wedden?
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja ik ken het maar al te goed.. maar als mensen je goed genoeg kennen kijken ze daar (net zoals je buuv) wel omheen!

    BeantwoordenVerwijderen