Pagina's

vrijdag 12 april 2013

Van de straat

IJverig vouw ik de onderbroeken van jongste.
Ik leg ze in zijn kast en rangschik de stapeltjes.
Als ik me weer omdraai hoor ik ineens een ijzingwekkend gekrijs.
Ik haast me naar het geopende slaapkamerraam en zie een klein blond buurmeisje midden op de straat liggen. En gillen zeg ik je, niet normaal.
Zo te zien is ze niet gewond.
Haar moeder staat – met een peuk in de ene hand en de bolderkar in de andere – naar haar te kijken en wordt niet koud of warm. Ze trekt nog eens aan haar sigaret.
Het kind krijst gestaag door, nog meer buren kijken naar het tafereel.
Nu wordt het mams blijkbaar toch te veel en ze zegt: ‘nee meisje, we lopen op de straat, punt uit!’
‘Nee, ik wil op de stoep lopuhnn!!’ haalt het immens verdrietige meisje uit.
Haar haren lijken steeds witter te worden en verse tranen biggelen langs haar vuurrode wangetjes.
Moeders trekt nu zenuwachtig aan haar peuk, gooit deze op straat en roept: ‘we blijven gewoon op de straat lopen hoor je me?!’
‘Neeééééééé, ik wil daar lopuhnn’ krijst ze terwijl ze naar de stoep wijst. Meteen voegt ze de daad bij het woord en geeft moeder het nakijken.
Ieder apart lopen ze verder. Moeder gebogen over straat, opnieuw een sigaret aanstekend. Het meisje loopt via de stoep, nog heftig nasnikkend.
Ik voel meelij met het kleine meisje, ze is helemaal confuus.
En ook logisch. Want op school leert ze dat ze als voetganger op de stoep moet lopen, maar haar moeder gebied haar op straat te lopen ...

Zo raakt dat kind de weg toch kwijt?


16 opmerkingen:

  1. Ik vind dat roken op straat een nóg slechter voorbeeld eerlijk gezegd... Bah! :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Zuster_Klivia: het ziet er ook niet uit :-s

      Verwijderen
  2. Het is ook heel verwarrend voor kinderen. Zeker met woonerven waar helemaal geen stoep is. Hier in de winkelstraat waar fietsers gewoon mogen fietsen, is ook geen stoep, lekker duidelijk voor kinderen.
    Wat een rare moeder trouwens dat ze op de straat wil lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Petr@: een rare moeder, jij zegt het ;-)

      Verwijderen
  3. Iedereen raakt weleens de weg kwijt in dit leven;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. om welke reden wou die vrouw dan op straat lopen? En haar dochter verbieden om de stoep te gebruiken? Vreemde lui!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Billy: niet helemaal zeker, maar ik vermoed omdat ze een bolderkar moest trekken, te groot voor de stoep?

      Verwijderen
  5. ik zit nog met 'haar haren lijken steeds witter te worden'.. probeer me daar een voorstelling bij/ van te maken.
    lukt niet.
    en die moeder zal vast niet deugen, maar ik kan ook bar slecht tegen krijsende kienders. zou d'r zo aan d'r witter wordende haren in die bolderkar hebben gesleurd, denk ik. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Inge: het leek of d'r haren steeds witter gingen afsteken tegen dat rode koppie, lukt het nu? :)
      Kiend is nogal een karakter, dat heeft ze van haar moeder ;)

      Verwijderen
  6. kan de juiste weg die een moeder moet begaan kennelijk nog niet vinden. tip voor haar: zonder rookwolken wordt het vast helderder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Hanscke: valt ook soms niet mee, kinderen opvoeden. Maar jouw tip lijkt me een hele goeie!

      Verwijderen
  7. Wat is de juiste weg of route?, ik vraag het mij ook wel eens af als hardloper, misschien wel het pad van het leven, wat is juist?.
    Dat gerook is wat minder natuurlijk, maar gedram van kinderen is schijnbaar ook normaal, dus wie doet het juiste?.Het kind moet gewoon luisteren en mee gaan en het toe laten is ook iets wat vragen gaat geven bij opvoeding...Dus een hoop tekst en we zijn niets wijzer, hihahaha ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Rinus: als volwassene volg je je eigen route. Als kind weet je de route niet, je ouders moeten je leiden en het goede voorbeeld geven. In dit geval vond moeders haar sigaret belangrijker dan (het gedram van) haar kind. Tja, opvoeden, wie doet het goed en wat is wijs?

      Verwijderen
  8. Ik krijg het koud als ik de reactie van die moeder lees. Het zal toch maar je moeder zijn en er als kind mee opgescheept zitten. Je hebt zo hard iemand nodig die achter je staat. Helemaal als je klein bent...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja, zo raak je helemaal van het padje natuurlijk met zo'n ma ...

    BeantwoordenVerwijderen