Pagina's

dinsdag 14 mei 2013

It giet oan!

En dan heb ik het niet over de Elfstedentocht maar over het eindexamen havo van oudste.
Zo meteen rond de klok van 13.30 gaat zijn eerste examen van start, te weten Nederlands.
Oudste heeft afgelopen weken stinkend zijn best gedaan om de komende dagen goed beslagen ten ijs te komen.
Examenbundels werden aangeschaft en doorgenomen en examentrainingen werden gemaakt met een redelijk eindresultaat.
Vandaag dus begint het echte werk.
Met autodrop, Sultana en flesjes cola in de aanslag
dat mag echt allemaal mee de examenruimte in gaat hij ervoor.
De stress is duidelijk aanwezig
en niet alleen bij hem.
Oudste -die zich normaal gesproken werkelijk nergens druk om maakt- is op dit moment hyper de pieper. Als een malle rent hij door de huiskamer en schreeuwt daarbij als Tarzan himself gelukkig laat hij de gordijnen met rust.
Het zij hem vergeven want je zult er maar aanstaan.
Spannende weken gaan we tegemoet.

Oh ja, nog even een update van onze moestuin. Daar gaat het heel vruchtbaar mee dankzij het weer van de afgelopen dagen. Gisteren is de courgetteplant erin gezet. Manlief heeft bonen(zaadjes) in potjes gedaan en binnenkort gaan de door mij gezaaide radijsplantjes de koude grond in.

































Binnenkort eten we onze eerste krop sla, tenzij deze is opgevroten door de slakken. Die zijn namelijk ook gek op sla …


Who?Me?









20 opmerkingen:

  1. Oeiii, idd nogal van de spannende! Sterkte voor hem. Maar ook voor jullie, als ik dit zo lees ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Zuster_Klivia: dank voor je medeleven. Het valt niet mee zo'n gestreste puber in huis. Maar ach, het is te overzien en het is voor een goed doel zeg maar ;-)

      Verwijderen
  2. Succes voor zoonlief! De tuin doet het goed zeg...je praat er zeker tegen?;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Ingrid: dank! Tuurlijk praat ik tegen mijn aardbeiplantjes ... ik verleid ze met mooie praatjes. Ik hoop dat ze erin trappen, dan kan ik ze straks helemaal kaal plukken haha!

      Verwijderen
  3. Succes voor hem!
    Sterkte voor jou, je zult het niet makkelijk hebben. ;-)

    Wow die plantjes gaan echt goed inderdaad!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Annemarie: we slepen ons er doorheen ;-)
      Ja, ik ben heel blij met ons tuintje (en de slakken helaas ook).

      Verwijderen
  4. O spannend! Heel herkenbaar!
    Ik ben meestal zenuwachtiger als de jongens zelf haha.
    De tuin doe het zeker goed! Ik heb radijs, rucola, bosui en tomaat gezaaid, alles in bakken en dat doet het ook zo goed! Het is groeizaam weer.
    Succes met de examenstress!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Petr@: ook bij manlief en mij slaat de stress toe. Hier in huis gaat het alleen nog maar over 'het examen'. Volgens mij moeten we met z'n allen aan de Valium ;-)
      Heerlijk om te zien hoe dat zelf gezaaide spul ontspruit hè? Nu nog wat meer zon dan gaat het nog veel harder :)

      Verwijderen
  5. tegen de slakken helpt wat gemalen houtskool rond de plantjes, Desire
    Succes aan oudste!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Billy: hee, bedankt voor de tip! We hebben wel slakkenkorrels, maar daar sterven die beesten zo'n vreselijke dood aan, dat wil ik ze echt niet aandoen. Die methode van jou spaart waarschijnlijk levens ;-)

      Verwijderen
  6. oh dat gaat zeker goed! ^^ succes voor je hieperdepiepje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Inge: ik zal het aan hieperdepiepje doorgeven ^^

      Verwijderen
  7. Buiten giet 't ook oan ;-)
    Haha: gelukkig laat hij de gordijnen met rust. Als de examens van je Kind net zo goed gaan als de groenten in je tuin komt alles goed... Wel zwaar hè, dat ze maar één vijf mogen halen in Nederlands, Engels, en wiskunde? Toi toi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Mirjam: zoals het nu buiten is ... dan heb ik nog liever de Elfstedentocht :)
      Da's echt zwaar dat ze maar één 5 mogen halen bij die drie vakken, daar wordt de stress niet minder van :-(

      Verwijderen
  8. Spannende dagen! Maar wel een bijzondere periode. Vruchtbare dagen voor de tuin in ieder geval. Straks na zijn examen maar lekker veel kroppen sla eten en aardbeien. Wat die slakken betreft, escargots met knoflook en kruidenboter schijnen héél lekker te zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Lien: een bijzondere periode inderdaad. En volgend jaar is jongste aan de beurt (vmbo), wordt opnieuw spannend. Hopelijk kunnen we beide keren de vlag uithangen :)
      Over die escargots ... ik geloof dat ik er toch liever zout op leg ;-)

      Verwijderen
  9. Spanning alom. Voor het hele gezin. Als ik er aan terug denk, naar de kinderen toe, ik voelde me zo machteloos. Ze moesten het zelf doen. Wat mezelf betreft had ik het gevoel: wat moet, dat moet dan maar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Hanscke: ze moeten het zelf doen. Ik draag mijn steentje bij door er voor ze te zijn. Met goede zorgen, gezond voedsel en een luisterend oor.

      Verwijderen
  10. Examenstress....waar is de tijd dat mijn kinderen als zenuwlijders door het huis hotsten :-) Als ik er nu aan terugdenk kan ik er om lachen, maar toen: O WEE!! Succes voor de zoon (en zijn huisgenoten)!
    Uw groententuintje staat er prima bij. Wat een pracht is er uit die zaadjes gekomen, ongelooflijk. Zaaien is niet echt mijn ding, ik ben er veel te ongeduldig voor maar ik kan me de voldoening heel goed voorstellen als er iets eetbaars uit voortkomt ;-) Gelukkig (voor mij) verkopen ze ook plantjes zodat zaaien niet echt een must is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zoonlief heeft het ook druk met de examen op de Havo en volgens hem is hij al geslaagd voordat de examens zijn geweest?. Maar goed, we gaan het zien en altijd een spannende tijd natuurlijk.
    Hoe gaat het met het hardlopen en de blessure?.

    BeantwoordenVerwijderen