Pagina's

zaterdag 25 mei 2013

Reclame

 
Kleine kinderen, kleine zorgen. Grote kinderen, grote zorgen. Luidt een gezegde.
Toch hebben we met jongste, vanaf dat hij ongeveer 6 maanden oud was, ook grote zorgen gekend.

Toen hij 6 maanden oud was kreeg hij last van dauwworm.
Zichtbaar bij de oorlelletjes, in de oksels, in de knieholtes en in de plooien aan de binnenkant van de elleboog.
Onze huisarts had er een middel voor: teerzalf.
‘Het ruikt niet prettig maar helpen doet het’, aldus de dokter. ‘Oh ja, en kijk uit met kleding want het vlekt nogal’.
Uiteraard smeerden we gul met dit middel want deze vochtige eczeem is voor baby’s uiterst vervelend. Stank? Vieze kleding? So what?
Jongste was en is geen piepert. Klein als hij was onderging hij dapper alle smeerbehandelingen, meestal maakten wij daar een ‘leuk’ babyspelletje van.
Een paar maanden later ging de dauwworm over in eczeem, vooral zichtbaar in het gezicht. Maar wederom ook in de knieholtes en aan de binnenkant van de elleboog.
Dit in combinatie met astmatische bronchitis. Die eczeem, astmatische bronchitis en darmklachten is een beeld van ziektes die bij elkaar horen. Als het één wordt onderdrukt komt het andere naar boven.
Als baby van 8 maanden moest jongste -als gevolg van een flinke infectie aan de luchtwegen- met spoed naar het ziekenhuis. De diagnose RS-virus werd gesteld en jongste moest een paar dagen ter observatie blijven.

Op een gegeven moment kwam het eczeem zo heftig naar voren dat we van de huisarts hormoonzalf voorgeschreven kregen.
Geen fijn middel, maar alles beter dan de jeuk en het openkrabben van de huid.
Wanneer het eczeem wat minder prominent aanwezig was, behandelden we jongste met Molkosan (verdund met water) en poederden we met Urticalcinpoeder, een alternatieve behandeling a la Dr. Vogel.
Geen pretje want Molkosan voelt aan als azijn, dat prikt lekker. Maar de poeder (tegenwoordig in tabletvorm) maakte de huid weer rustig.

Tot aan vandaag heeft jongste nog last van eczeem. In vorstperiodes is deze het heftigst.
Nu jongste
hevig aan het puberen is, maakt het hem wel degelijk uit hoe hij eruit ziet: een gezicht zonder eczeem alstublieft. Hij krijgt in ieder geval geen acne, elk nadeel heb z’n voordeel J
Tot vorig jaar smeerde jongste met hormoonzalf. Wel voorzichtig in de wetenschap dat het nogal vervelende bijwerkingen heeft zoals een dunner wordende huid. Jaren zijn we tevergeefs zoekende geweest naar een alternatief (smeer)middel.

Nou ben ik normaal niet zo van producten aanprijzen. Maar we vonden uiteindelijk een probaat middel tegen eczeem die ik de medemens niet wil onthouden.

Vorig jaar stond er in de regionale krant een artikel over een vader, Geoff Graham die een zoontje had met een rode, ruwe en geprikkelde huid. Omdat de bestaande producten niet bevielen besloot de vader zelf een huidverzorgingsproduct voor zijn zoontje te maken.
Een aantal jaren is hij met een team hiermee bezig geweest.
In de krant waren de recensies en gebruikers van dit product erg lovend.
Inmiddels waren ook wij nieuwsgierig en waagden wij/jongste een poging. En met succes. Jongste smeert deze Grahams crème dagelijks (in combinatie met een vette crème van de huisarts) en is er erg happy en tevreden mee. De prijs is pittig, maar met één tube kun je lang doen.
En, het helpt echt!
Zegt het voort, zegt het voort!


21 opmerkingen:

  1. Dat is goed om te weten! Rond mijn 25e had ik veel last van eczeem. Heel vreemd, rond mijn rechteroog en aan mijn handen. Dat met dat oog ging spontaan voorbij. Ik had van alles geprobeerd, ook hormoonzalf, molkosan e.d. Rond mijn 34e kreeg ik de eczeem aan mijn handen terug. Allergietest gedaan en hele vette crème gesmeerd 's nachts (met katoenen handschoenen aan). Ik blijk allergisch te zijn voor rubber, lanoline en colifonium (een soort hars die ook in de kleeflaag van pleisters zit). Ik let nu iedere keer goed op of er ook lanoline in verzorgingsproducten zit en gebruik speciale pleisters en vermijd latex. Tot nu toe gaat het goed (afkloppen). Bedankt voor de tip in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Lien: in ieder geval prettig dat je weet waar je allergisch voor bent, dat scheelt enorm. Niet te hopen natuurlijk dat je eczeem terugkomt, maar wie weet komt de crème ooit nog van pas.

      Verwijderen
  2. ik ben al blij dat ik er geen last van heb,
    maar hopelijk kan je hier ook andere mensen mee helpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat goed dat jullie iets vonden wat echt helpt, moet vreselijk zijn die jeuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Bea: zelf heb ik geen last van eczeem, maar door de ervaring die jongste heeft (gehad), weet ik dat het geen pretje is. In de wintermaanden wordt hij soms wakker met hele dikke ogen, helemaal opgezet door het eczeem. Of in zulke gevallen deze crème ook helpt, moet de tijd nog uitwijzen.

      Verwijderen
  4. Fijn dat dit helpt. Jeuk en eczeem zijn verschrikkelijk. Ik heb er zelf soms last van, dan smeer ik een dagje of 2 hormooncrème en dan is het weer weg, gelukkig! Geen erge toestanden iig :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Zuster_Klivia: vooral ook voor kleine kinderen heel vervelend. We moesten de nageltjes van jongste altijd superkort houden, zodat krabben bijna onmogelijk was. En maar blijven smeren zodat het eczeem niet uitdroogde.

      Verwijderen
  5. Mooi hoor als er middelen zijn die echt helpen. Jeuk is heel erg, maar er ook goed uit willen zien is voor bijna iedereen belangrijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Hanscke: jongste is nu 15 en behoorlijk aan het puberen; uiterlijk doet er dan wel degelijk toe. Het eerste wat hij doet 's morgens is kijken in de spiegel of het eczeem erger geworden is. Zo ja, dan smeert hij meteen met deze crème. Het duurt namelijk een dik half uur voordat het eczeem een beetje wegtrekt.

      Verwijderen
  6. Gelukkig een crème die voor jongste helpt! Ik zeg het voort..........maar wat voor vettige crème is dat van de huisarts?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Ingrid: ja, zegt het voort! Die vettige crème (Vaseline cetomacrogel-crème FNA) van merknaam Fagron is er één op basis van gezuiverd water, witte vaseline, vloeibare paraffine en propyleenglycol. Maar ook weer opgepast want in sommige varianten van deze crème zit wolvet (lanoline) en dáár kun je ook weer flink allergisch voor zijn (zie reactie Lien). Jongste kwam er dan ook al snel achter dat hij de variant zonder wolvet moest hebben ;-)
      (jee, ik had voor arts moeten studeren ;-))

      Verwijderen
  7. heb het zelf vroeger ook gehad en toen het kind begon met eczeem en astma-achtige klachten, hield ik m'n hart vast. iuteindelijk viel en valt het allemaal reuze mee, gelukkig, maar ik onthoud deze tip just in case ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Inge: artsen zeggen ook vaak in het begin van zulke klachten: na 4-jarige leeftijd kán je kind er overheen groeien. Jongste groeit en groeit, helaas groeien de klachten met hem mee.
      Maar gelukkig zijn er ook gevallen die er wel overheen groeien :)

      Verwijderen
  8. Heerlijk voor hem dat het werkt!
    Ik hoop dat het blijft werken en hij in elk geval zo goed door zijn puberteit komt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Annemarie: door die puberteit komt hij heen, zeker weten! Met of zonder crème ;-)

      Verwijderen
  9. Daar kan je als mens tenminste iets mee! Ik ken een jongeman van 18 die veel last van eczeem heeft. Tot nu toe hebben ze geen goed middel kunnen vinden, en moest hij het doen met drie maal per week naar het strand rijden, omdat de zoute wind heel goed was voor zijn gezichtshuid. Dit middel zal hem (en zijn ouders) een stuk beter bevallen, want ze wonen niet dicht bij de zee. Ik heb al een kopietje van je link gemaakt. Hartstikke bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Mirjam: 3x per week naar het strand rijden, poe hee! Tof dat je de link hebt doorgestuurd, ik hoop ook voor hem dat het aanslaat :)

      Verwijderen
  10. Onze jongste heeft ook veel getobt met exceem. In combinatie met een voedselallergie. Toen we die onder controle hadden werd het exceem minder. Gelukkig voor hem. Jullie hebben nu gelukkig ook een creme gevonden waar jullie zoon wat mee kan. Wat helpt. Gelukkig maar. Zeker als je pubert wil je geen uitzondering zijn en er het leifst zo normaal mogelijk uitzien...

    Groetjes Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat top zeg en dat na zoveel jaren, helemaal goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw wat een goeie tip. Ik zie dat het in ons dorp niet te krijgen is maar wel in een dorp hier vlakbij.
    Onze oudste zoon tobt hier al mee vanaf zijn kindertijd, het enige wat helpt is inderdaad hormoonzalf maar dat mag je niet te veel gebruiken.
    (beetje late reactie op een log maar we waren een week weg, dus zat even bij te lezen :-))

    BeantwoordenVerwijderen