Pagina's

woensdag 19 juni 2013

Met de paplepel en ander (vr)eetgerei

Ik ben liefhebber van lekker eten.
Als klein kind had ik dat al
en mijn moeder met mij.
Toen al kon ik me verheugen op lekker eten en ik snoepte ook heel wat zoetigheid.
Iedere zaterdag kregen mijn broers en ik een kwartje van moeder om snoep te kopen.
Ook mijn buurmeisjes kregen een kwartje van hun ouders en met een heel clubje gingen we dan naar de plaatselijke snoepwinkel.
Daar stonden allemaal bakken met snoep. Trekdrop, zoethout, verschillende soorten lolly’s, kauwgomballen, schuimblokken, caramelrepen
en weet ik wat allemaal nog meer.
Meestal kocht ik twee lolly’s en een kauwgombal, dat kon voor dat geld.
Vooral de vanillelolly met daar overheen een laagje chocola was heerlijk.
Over fruit werd
toen nog met geen woord gerept.













Op de basisschool moest ik verplicht aan de halfvolle melk.
Iedere ochtend om 10.30 uur stond er voor de deur van de klas een krat met pakjes melk voor de kinderen.
Ik gruwelde ervan maar het moest. En maar goed ook anders had ik nu één of ander gebrek.
Ik at dus braaf alles op wat ik toegeschoven kreeg
en vaak nog meer dan dat.
In de wintermaanden kreeg ik -als ik tussen de middag uit school kwam- voor de lunch vaak balkenbrij op brood of mams bakte voor mij de aardappels van de vorige dag op. Lekker met mayonaise
hmmm.
Op andere middagen stonden er steevast witte boterhammen met pindakaas en krentenbollen met roomboter op tafel, zo lekker!
Volkoren brood bestond toen nog niet
in moeders belevingswereld.
Op een gegeven moment zag ik er zelf uit als een krentenbol met overgewicht
en pesters weten je dan te vinden.
Uit het niets verscheen ineens het clubje van de Weight Watchers en moeder en ik sloegen enthousiast aan het lijnen met aardig resultaat.








Als 13-jarige ging ik naar het voortgezet onderwijs en langzaam smolt mijn babyvet.
Dankzij een warme zomer waarin veel werd gezwommen had ik opeens het figuur van Doutzen Kroes
overdrijven mag hè?
In de jaren daarna groeide ik ieder jaar een kilootje en toen ik verkering kreeg met manlief was ik lekker mollig.
Na ons trouwen mondde dat mollig uit in voller dan volslank.
Ik paste niet meer in maat 44 maar wilde persé geen maat 46.
Dus opnieuw lijnen in mijn eentje
want ik wist donders goed waar ik dik van werd.
Ik viel af tot ik 67 kg woog en maatje 38 had
joechee!
Toen kondigde mijn eerste zwangerschap zich aan.
Alles verliep voorspoedig zonder buitensporig veel eten.
Een paar jaren daarna kondigde de tweede zich aan.
Misselijk, moe en futloos was ik tijdens die zwangerschap.
Veel dingen kreeg ik niet door mijn keel en ik at daarom alleen wat ik lekker vond.
Puddingbroodjes bijvoorbeeld of waterijsjes. 
Na de bevalling van de tweede bleven die aangevreten kilootjes ‘hangen’.
Tijdens de eerste opvoedjaren van de kids had ik niet de puf om opnieuw te gaan lijnen, ik vond het best.












Totdat iemand tegen me zei dat ik er uit ging zien als een moeke.
Ik zag foto’s van mezelf, niet wetende dat ik er zo 'vol' 
uitzag.
Van schrik kocht ik het boek van Sonja Bakker.
Ja, die nu erotische boeken schrijft, stel je voor.
Sonja is van het water, de magere kwark en de eierkoeken.
Met dit dieet viel ik 20 kg af, dat is nu zo’n 6 jaar geleden.
Mede dankzij een beetje beweging kan ik aardig op gewicht blijven.
En ik mag niet klagen
maar doe het toch.
Ik krijg ineens een blubberbuik.
Volgens manlief 
heeft dat te maken met de overgang.

De overgang … van de eierkoeken naar de vulkoeken …


10 opmerkingen:

  1. Ahaa jij hebt daar dus ook last van :-) Langst geen kanten krijg ik die blubberbuik van mij weg. Nou ja, ik doe er ook niet veel moeite voor ;-) Sport = 0,0 en volgens mijn huisarts is dat de enige remedie om hem weer (relatief) plat te krijgen. Gelukkig pas ik nog steeds in een 38. Alhoewel, kleedjes zijn geen probleem maar bij rokken of broeken puilt die rotbuik boven de lendenband (en ik denk er niet altijd aan om mijn buik in te trekken waardoor het dan lijkt alsof ik zwanger ben).
    Ik denk dat we lucht in onze darmen hebben ;-) toch niet van koekjes of andere zoetigheid dat we met dat fenomeen verveeld zitten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook een blubberbuik, een onderkin en maatje 44. Ik vind het best. Ik eet echt niet overdreven idioot, ik fiets 4x in de week 10-15 km, wandel 3-4x in de week 5 km. Ik snoep zelden, drink geen frisdranken. Ik ben nooit een Barbie geweest en heb dat ook geaccepteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou je lieve man zou best eens gelijk kunnen hebben.
    Naarmate we ouder worden zie je toch bij veel vrouwen een buikje verschijnen (en de rest haha). Zelfs mijn moeder (73) heeft maatje 36/38, weegt 59 kilo en klaagt altijd over die buik.
    Ik heb denk ik de genen van mijn vader haha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jezelf met een foto van Doutzen vergelijken is niet slim, die slaat altijd door naar de min ;-( Volgens mij zijn er net zoveel jonge meiden die een spekbuikje hebben dan de gemiddelde volwassen vrouw, echt waar, let er maar eens op.
    Na mijn bevalling zat er nog 15 kilo aan, maar omdat ik een Postnatale depressie had, viel ik in een mum van tijd terug naar mijn oude gewicht.
    En ik gun het jou ook: ik eet als een dijker en kom geen gram aan. Zelfs niet na de overgang. Sorry...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha....maar van die andere overgang word je ook zwaarder hoor! Ik heb ook levenslang......

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hihahaha, leuk die laatste over de overgang!.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och jee, schrijft Sonja Bakker nu erotische boeken? Dat wist ik niet. Maar een leuk blogje en herkenbaar natuurlijk! Laat ik het er maar op houden dat ik nu maat 42 heb en eigenlijk 3 kilo lichter wil wegen (want dan pas ik weer in 40). Maar voorlopig komt dat er niet van. Misschien moet ik toch maar eens gaan sporten..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. het gaat dus op en af... :-P
    Ach, als je je maar lekker in je vel voelt, Desire!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij mij is het ook de overgang. Van Sonja Bakkeren naar Heel Holland Bakt. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hahahaha goed slot ;-) maar knap dat je zoveel afgevallen bent, zeg! ik wil er maar een paar kilo af, al een tijdje, maar eh.. best lastig nog. vulkoeken zijn ook veel lekkerder dan eierkoeken (zijn die zo gezond trouwens dan?). wist ook niet dat sonja erotische boeken schreef, maar laat het daar maar bij. ^^

    BeantwoordenVerwijderen