Pagina's

woensdag 17 juli 2013

Dier en zo ...


Ik heb iets met honden.
Altijd al gehad.
Denk daarbij aan deze soorten:






































Ik kan me van vroegâh thuis herinneren dat we nooit hondloos waren.
Van vuilnisbakkenras tot gladharige Teckel tot Golden Retriever hebben we gehad.
Nu hebben moeder en stiefvader een Cairn Terrier.
Ik had me voorgenomen dat als ik later groot was met een eigen man en een eigen huisje, ik ook een eigen hond zou nemen.
Maar daar is het nooit van gekomen.
Wat daarbij meetelt is dat manlief ab-so-luut geen hondenliefhebber is.
Als klein kind liep hij met grote boog om álle soorten heen en als tiener werd hij in de kuiten gebeten door een Teckel je kunt je afvragen waarom zo’n beest juist hem bijt.
Hij moet er dus niets van hebben. Een hond in huis? No way!
Oudste is ook geen liefhebber
die heeft liever een eigen F1-auto.
Jongste daarentegen is stapelgek met beesten
en beesten ook met hem.
Maandelijks zeurt hij ons aan de kop het hoofd dat ‘ie een hond wil.
Wat jongste vergeet is dat wij, zijn ouders, overdag werken.
En dat zij, onze kinders, iedere dag naar school moeten.
Dat dus de hond, die wij dan zouden hebben, een groot gedeelte van de dag alleen zou zijn.
Tijdens zo’n discussie worden door jongste allerlei oplossingen aangedragen waarom wij wel een hond kunnen nemen:
hij gaat heel vroeg zijn bed uit om de hond uit te laten
terwijl hij altijd als laatste zijn nest uit is;
opa en oma kunnen de hond uitlaten dat deze hoogbejaard zijn wordt even vergeten;
ik kan de hond meenemen naar mijn werk ze zien me aankomen;
hij kan de gymles ‘zat’ overslaan zodat hij eerder thuis is ja, dat zou die wel willen.
Ik begrijp jongste volkomen, maar hopelijk begrijpt hij ooit dat een hond er niet is om alleen gelaten te worden.

Ik heb niks met katten.
Misschien omdat moeder daar ook een gloeiende hekel aan heeft
en dit nooit onder stoelen of banken heeft gestoken.
‘k Ben er trouwens ook zwaar allergisch voor
toeval?
Trouwens, katten en kinderen gaan ook niet altijd samen ;-)



20 opmerkingen:

  1. Je weet het al van mij: ik heb he-le-maal niks met honden. Ik vind ze stinken en herrie maken.

    Doe mij maar een kat! (Of 3)

    Smaken verschillen.

    Als ik zou moeten kiezen uit jouw rassen, dan zou ik voor de tekkel gaan, die vind ik dan nog wel schattig om te zien...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Zuster_Klivia: ik ken je smaak ;-)
      Die ruwhaar Teckel is leuk, maar ze zijn zo stronteigenwijs.
      Dat maakt ze dan wel weer schattig ... :)

      Verwijderen
  2. Ik ben een kattenmens :-) Die hoef je niet uit te laten, kunnen gerust alleen zijn...ik zie alleen maar voordelen (als je er niet allergisch aan bent).
    Wat een verdomd rotkind, zo zie je maar dat katten ook wijs zijn zoals ze zich verdedigen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Bea: gemak dient de mens :)
      En die kat in het filmpje is niet voor poes ;-)

      Verwijderen
  3. ja goewere, die kleinen is precies ook een kattenmens!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Johan: ze zal ermee zijn opgevoed zullen we maar zeggen ;-)

      Verwijderen
  4. Zo,dat is niet voor de poes!Ik ben gek op die trouwe viervoeters.Honden hè!Katten zijn,nadat ik door een poes met kittens in mijn poot gebeten ben,niet mijn cup of tea:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Ingrid: als je een dergelijk traumaatje hebt meegemaakt, neem je er toch afstand van. Gelukkig zijn er nog die andere trouwe viervoeters voor een beetje troost :)

      Verwijderen
  5. Honden en katten, ik vind alles leuk!
    Maar aan een hond heb je veel meer werk, maar ook veel plezier.
    Ik heb maar een klein baantje dus elke dag genoeg tijd om met ze te wandelen.
    Wij hebben ook pas een hond genomen toe ik niet meer fulltime werkte.
    De kat op het filmpje is waarschijnlijk zo vaak getreiterd door dat kind dat hij eens flink uithaalt!
    (Gaan jullie morgen op vakantie? Alles klaar of stress?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Petr@: jij bent gewoon een beestenmens :)
      Ik geniet eigenlijk al van de honden in mijn omgeving. Die van de opa's en oma's, die van de buren en dat zijn er al een heel stel bij elkaar.
      Zondagnacht vertrekken we. Alles bijna ingepakt en een beetje gezonde stress ;-)

      Verwijderen
  6. Ik vind alles leuk... Zolang het maar niet stinkt :)
    Heb zelf altijd beesten gehad. En nu dus nog steeds (zie laatste blog over onze papegaai en kat)

    Ik moest trouwens wel een beetje lachen om het filmpje... Als ik onze Uk dit bij de kat had zien doen, of andersom, dan was ik toch wel even tussenbeide gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Deborah: nee, stinkende beesten is niet wat. Zoals ezels, die stinken een uur in de wind. Wel lachen met die beesten van jou, ik zie het plaatje zo voor me :)

      Verwijderen
  7. wij hebben nu al de 3e poes in huis, en ik heb het er écht mee gehad!
    Voor mijn huwelijk hadden wij ook verscheidene honden thuis, en van honden heb je veel meer vriendschap en genegenheid dan van een poes.
    Ik zit nu ook al enkele weken met een hond in mijn hoofd (een Border Collie), en als onze huidige poes het eeuwige leven opzoekt (of verdwijnt zoals de vorige), dan zou ik er graag zo ééntje in huis halen. Maar vrouwlief is helemaal geen hondenvriend, en we gaan ook zo graag én veel uit. Misschien moet ik mijn verstand maar gebruiken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Billy: maar soms moet je je hart volgen ... en een Border Collie is leuk!

      Verwijderen
  8. Ik heb iets met honden én met katten. Maar sinds ik hond L. heb vooral met honden. Achteraf gezien hadden we veel eerder een hond moeten nemen, want wát een gezelligheid geeft dat dier :) Mijn man wilde ook absoluut geen hond, maar ik heb hond L. ons huis binnengesmokkeld door net te doen alsof het tijdelijk was en hij later blindengeleidehond zou worden. Hahahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Regina: hm, een hond in huis binnensmokkelen ... ik laat jongste dit maar niet lezen, anders hebben we in no time een illegale hond in huis haha!

      Verwijderen
  9. Hallo,
    Eigenlijk hier aangeland via Billy. Tja honden, je hebt ze in alle grootten en maten, kleuren en modellen. Men zegt altijd aan de hond kent men het baasje, of dat zo is laten we voorlopig even in het midden. Alvast een fijn weekend gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Joris: hoi, leuk dat je hier ook bent :)
      Ze zeggen ook wel dat honden en hun baasjes op elkaar (gaan) lijken ... ;-)

      Verwijderen
  10. Ach, mijn honden staan er niet bij, snif snif. En het zijn zulke lieverds. Het zijn echte originele heidewachtels. en we hebben ook nog een poes van 18 jaar oud. Maar je hebt gelijk. Wij konden het altijd zo plooien dat de vorige hond, toen we nog werkten, behalve die éne dag in de week nooit langer dan een halve dag alleen was/ Op die hele dag ging er altijd wel één van ons tussen de middag naar huis om hem uit te laten. En in zijn laatste jaar, toen we beiden voor ons werk wat verder moesten reizen had ik iemand die hem uitliet. Nu is echtgenoot hele dagen thuis en over 5 maand ik ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Onze hond staat er ook niet bij :-) een schotse terrier... Zo'n schatje. Net als jij ben ik zwaar allergisch voor katten en ik ben er ook al geen fan van.
    Toen onze vorige hond overleed na ruim 16 jaar bij ons te zijn geweest hebben we bewust bijna 2 jaar geen hond gehad. Maar hemel, we misten het wel heel erg.
    Omdat ook wij werken (ik wel parttime maar goed) zijn we met de kids om de tafel gaan zitten. Ze zijn tenslotte geen kleuters meer. Ieder heeft zijn verantwoordelijkheid: wie het eerst thuis komt laat de hond uit. En met schoolgaande kids is er weleens een 1e uur vrij, of een hele middag en zo zit onze Alfa nooit langer dan 4 uur alleen.
    Hij kan het wel, maar het hoeft gewoon niet :-)
    Nu alleen nog even je man laten lezen en wie weet komt hij op die manier over zijn angst heen...

    groetjes inge

    BeantwoordenVerwijderen