Pagina's

vrijdag 13 september 2013

Bad housewife

Onze wasemkap is kaduuk.
Na zeven jaar heeft hij de geest gegeven.
Dat draaiding waarmee hij lucht afzuigt, draait niet meer.
Hij maakte de laatste tijd ook al vreemde geluiden en afzuigen deed 'ie niet meer zoals het moest.
Volgens de man van de keukenconcurrent moet zo'n wasemkap veel langer meegaan.
Zeker zo'n echte Bosch! *piep!*
Voor een nieuwe betaal je zomaar € 500,-- ... duh!
Manlief besluit hem zelf te repareren.
Hij maakt de schroeven los en trekt hem van de keukenmuur.
't Gaat niet gemakkelijk want het ding is vastgeplakt door vet van zeven jaar lang.
Als hij hem los heeft en de wasemkaponderdelen lospeutert, zien we de oorzaak:






















































dichtgeslibd door vet!
'Ja maar, daar hebben we toch die filters voor?' merk ik op.
'Ja maar, dan moet je die wel schoonmaken hè?', aldus manlief.
Nou moe?
Ik weet niet beter dan dat je de filters niet in de afwasmachine mag stoppen want dat is niet goed voor de filters.
Dus dan doe ik dat toch ook niet?
'Misschien moet je ze in een emmer zetten met een sopje?' oppert manlief voorzichtig.

Het draaiding heeft hij inmiddels weer aan de praat.
Nu doet hij verwoede pogingen het vet te verwijderen en dat valt vét tegen.
Nah, overtollig vet verwijder je niet zomaar, dáár weet ik dan weer alles van ... 

26 opmerkingen:

  1. Oh, maar dan moet je Dasty van de Wibra gebruiken. Dat spul ontvet echt heel goed! *jubelende huisvrouwentoon*
    Maar wel fijn dat jullie het vettige ding weer aan de praat hebben gekregen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, topspul... Ik denk dat je er onvruchtbaar van wordt, lekker chemisch, maar mán het werkt wel!

      Verwijderen
    2. @The housewifes: op naar de Wibra!

      Verwijderen
    3. Ik geef je op voor een reclamespot Regina :-)

      Verwijderen
  2. Nu te hopen dat manlief, na het ontvetten, dat ding terug ineen kan steken :-)
    Die filters heb ik (echt waar!) verleden week afgewassen. Gewoon in de afwasbak met heel warm water en dreft. Eventjes laten weken en dan effe er overgegaan met een sponsje. Ze zien er terug fris uit ;-) De vorige wasbeurt was ook zo'n twee jaar geleden....de tijd gaat ook zo snel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Bea: de wasemkap hangt weer. Er moet nog het één en ander worden afgemaakt maar hij doet het weer! Schoon en al! De filters heb ik op jouw manier schoongemaakt. Alles ruikt weer fris en fruitig. Zonde om weer te gaan koken ;-)

      Verwijderen
  3. de max, het spel draait al weer, knap van hem!
    het is inderdaad een echte rotklus als die ventilator vastgekoekt is,
    en een vettig prutswerkje, maar met veel kokend water en en een wat grove pons en oude tandborstels en hoorstokjes en wat peuteren is het te doen, én serieus wat geld uitgespaard!
    misschien niet verkeerd om achteraf op het asje van die ventilator wat kruip(smeer)olie te spuiten (WD40 als jullie dat kennen) ?
    smakelijk!
    heu, succes :-)

    geniet van jullie weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Johan: de ventilator draait weer als een malle! En dat beetje kruipolie is de kers op de taart ;-)
      Goed weekend!

      Verwijderen
    2. dik in orde!

      OT: ik zocht een vertaling voor "je sais" (is echt niet negatief hoor)
      en kwam deze letterlijke vertaling hier tegen:

      http://www.youtube.com/watch?v=FS_oyNU8Qbw

      Verwijderen
    3. @Johan: ah, nu weet ik het ;-)
      Weet je wat gek is? Met bovenstaande link van jou kwam ik met de zoekfunctie van YouTube uit op een nummer van One Direction 'One Way Ore Another' (compleet andere tekst haha!).
      Als je dezelfde link in je browser kopieert, kom je wel uit bij Ko van Dijk's 'Nu weet ik het'.
      Maar heu ... ik ben een beetje blond hè? ;-)

      Verwijderen
    4. eigenaardig!
      maar "one way or another" is dan ook van blondie hé :-) :-)
      (prachtig nr uit de prachtige film: "coyote ugly"!)

      Verwijderen
  4. Oh! Ik doe die filters wel altijd in de vaatwasser. Maar het is alweer een hele tijd geleden. Goed dat je mij daaraan herinnert :-/
    En wat geeft het veel voldoening als je zelf alles weer hebt gefixt. Nog veel plezier met een goed werkende afzuigkap!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Lien: ja, ik maakte die filters heus wel schoon. Maar op gegeven moment lieten er staalschilfertjes uit de filters los en vielen zo op mijn fornuis. Nu maar lekker ouderwets schoonmaken dan, met de hand ;-)

      Verwijderen
  5. Jullie houden deze maand bergen geld over, dus een vet etentje buitenshuis zit er toch wel in?? Onze filters stop ik ook in de vaatwasmachine. Niet verder vertellen...
    Fijn weekend!
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Mirjam: etentje buitenshuis?
      Hm ... goed idee! Enne, my lips are sealed ;-)

      Verwijderen
  6. Dit zijn gewoon verborgen vetten, daar kun jij niks aan doen Desire ;-)
    Maar goed dat je man hem zelf kan repareren, spaart je een hoop geld uit.
    De filters doe ik ook gewoon in de vaatwasser, ze worden dan iets doffer maar een kniesoor die daar op let.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Petr@: wat een geruststelling :)
      En alle kniesoren de deur uit!

      Verwijderen
  7. Oh vreselijk... Vet is echt een rotklus om schoon te maken. Dat hebben wij met de patatpan ondervonden haha.
    Wij gooien overigens de filters (hoewel die er iets anders uit zien dan die van jullie) gewoon in de vaatwasser. Alles doet het nog.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Deborahhamar: ja, echt wel! Gelukkig maakt manlief bij ons thuis ook altijd de frituurpan schoon :)

      Verwijderen
  8. is niet gemakkelijk weg te krijgen zo vet, daar blijf je mee bezig.
    Trouwens wij doen die filter wel in de vaatwasser

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Merel: vet is zó hardnekkig. En niet alleen bij huishoudelijke apparaten ;-)

      Verwijderen
  9. Oh jee, iedereen doet wat met de filters. Zou ik dat ook eens moeten doen? Na al die vetverhalen, durf ik niet zo goed meer en echtgenoot is niet zo handig als jouw man. Hm, dilemma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Cornma: tja, schijnt dat je de filters 1x in de zoveel tijd moet schoonmaken. En als je de filters schoonmaakt met een sopje zoals Bea beschrijft, kan er niets mis gaan, echt niet. Succes! :-)

      Verwijderen
  10. volgens mij krijg je die filters net pas schoon in de vaatwasser, Desire!
    Maar wij hebben er (nog) geen, zodat we die af en toe met gewoon afwasmiddel moeten afwassen/ontvetten...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vette bende allemaal en gelukkig weer voor elkaar.Vaatwasser is dus de oplossing!.Handige man heb je gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hihi. Wat een vet verhaal. Wij hadden filters die we elke maand op de automatische piloot in de vaatwasser stopten. Daar pasten ze gelukkig in want dat is ook nog maar de vraag. Nu hebben we een kap die helemaal in het plafond zit en daar kan ik niet bij. Dus het hele automatische verhaal gaat niet meer op. Na dit verhaal gelezen te hebben manlief daar vanavond meteen op het vette klusje af sturen. Dank!!!

    BeantwoordenVerwijderen