Pagina's

zondag 15 september 2013

Jeugdsentiment

Ik kom uit het jaar 1966.
Eind jaren ’70/begin jaren ’80 groeide ik op met muziek van Chic, Sister Sledge, The Pointer Sisters, Chaka Kan, Rose Royce, The Commodores, Earth Wind & Fire, Michael Jackson, Peaches And Herb
en nog veel meer.
Je kon als muziekliefhebber verschillende kanten op: onder andere die van hardrock, (rock)ballads en disco.
Ik was vooral liefhebber van de laatste muzieksound: disco, funky, af en toe een béétje R&B.
Een nummer wat me is bijgebleven is ‘Reunited’ van Peaches & Herb uit 1979.
Van mijn ouders kreeg ik een radiocassetterecorder (besteld via de Wehkamp) en onder andere dit nummer nam ik op van De Nederlandse Top 40
herinnert u zich deze nog?nog?nog?
Afspelen, terugspoelen en opnieuw afspelen haha!


Stevie Wonder was echter mijn idool met zijn aparte stemgeluid en zijn speciale mondharmonica en dat kwam mede door mijn broer. Hij is vijf jaar ouder dan ik en had thuis als eerste een platenspeler.
Stevie Wonder’s album ‘Songs in the Key of Life’ werd tot in den treure gedraaid, ik kende alle nummers uit mijn hoofd.
Zijn meest bekende nummer van dit album is 'Isn't She Lovely' maar ook 'Another Star' en 'As' vond ik geweldige nummers.
Ach, Stevie heeft eerder maar ook later nog zoveel mooie nummers geschreven en gezongen.
Zoals het nummer ‘Send One Your Love’ van ‘Stevie Wonder’s Journey through The Secret Life of Plants’.
Nog steeds krijg ik een heel apart gevoel van binnen dat is een andere zangeres als ik zijn muziek beluister. Het zal wel jeugdsentiment zijn haha!

Iets later werd ik groot fan van Michael Jackson, vooral in de periode met de The Jacksons en later tijdens zijn Trillerperiode. Toen ontspoorde Michael niet geheel onlogisch gezien zijn jeugd en vond ik Michael minder leuk, hoewel zijn muziek bij mij toch favoriet bleef.


Desalniettemin heb ik toch een traantje weggepinkt toen hij stierf. Een klein beetje van mijn muzikale jeugd stierf met hem mee …
Stevie zong twee nummers op Michael’s begrafenis. Of het door de emoties kwam weet ik niet, maar ’t klinkt niet loepzuiver en het intro is aan de
erg lange kant.
Maar goed, Stevie wordt ook een jaartje ouder ;-)
Verder kippenvel ...

27 opmerkingen:

  1. Ik ben geen fan, van beiden niet. Ben dan ook STUK-KEN jonger dan jij ;) dus dat zal het zijn...

    Ik was vroeger enorme fan van Prince. Posters boven mijn bed, hele dag mijn walkman aan, concerten bezocht, je kent het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Klivia: ow ja, Prince! Dat kleine manneke op hoge hakken haha!

      Verwijderen
  2. hm.. er staan vast filmpjes tussen? maar ik zie alleen 'blocked plug in' staan.. moet zeker weer wat updaten. was geen fan van noch michael noch stevie, maar waardeerde wel hun talent. in het geval van michael was ik bijna blij (voor hem!) toen 'ie stierf, wat moet die man op zijn geweest van alles. zeer triest, zoveel talent en dan zo'n leven..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Inge: snel updaten dan! Ja, beter voor Michael dat hij niet meer leeft; zanger van liedjes als 'Ben' en 'This Is It'. In tussenliggende periode van deze nummers heeft zich heel wat narigheid afgespeeld ... zo triest.

      Verwijderen
  3. wauw, genoten gelijk een vikken :-)
    en ja, "songs in the key of life", zalig album,
    stevie wonder was ik eigenlijk wat vergeten, zalig terug te horen!
    en de jacksons natuurlijk, ("can you feel it", origineel was dat een clip met een soort rollende baren en wolken of zo? prachtig weet ik nog!), en "ben", michael's eerste als ik het goed heb...
    maar iedere groep en genre die je hier opsomt hoor ik graag, (behalve accordeon hoor ik zowat iedere stijl graag! :-))
    maar wat ik jammer vind is dat ik de "reunited-versie" nergens terugvind (zoek die al lang!) die ze speelden in "grounded for life" (als je die serie kent) echt de max, fenomenaal!!!!
    goh, ben precies een heel stuk jonger geworden :-) :-)
    leuke avond nog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi dat je zo genoten hebt @Johan!
      Bedoel je deze soms?
      https://www.youtube.com/watch?v=f65SV14Rucs

      Verwijderen
    2. jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!
      echt de max toch?
      en zo raar, met die link kwam ik ook op "one way or another" uit,
      maar hij stond in de lijst!
      ik zoek die al jaren,
      en nu, bij "grounded for life reunited" in de zoekbalk staat hij de eerste!!!
      blijkbaar staat hij al 4 jaar op YT!!
      ik heb die dvd's, maar dat ene stukje is grijs gespeeld :-)
      bedankt hé!

      Verwijderen
  4. 'Cause I need your touch, hey, hey'.......jeugdsentiment,heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Ingrid: wat een zwijmellied is het eigenlijk haha!

      Verwijderen
  5. Ik ken ze wel maar ben geen fan van beiden. Geen idee of de leeftijd er mee te maken heeft: ik ben van 1962. Sowieso was ik helemaal anti-disco :D
    Maar uiteraard ken ik wel alle nummers. Fan of niet, ik kan ze allemaal meezingen :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Mirjam: anti-disco? Hm ... AC/DC? ZZ Top? Van Halen? Kiss? Of is dat net iets teveel anti? ;-)

      Verwijderen
  6. Leuk om te lezen, maar ik herken mij er absoluut niet in. Ik heb namelijk niets met de jaren 70. Ik moet ook heel diep graven welke muziek in dan wel leuk vond in die tijd. Zou het zo niet weten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Hanske: jaren '60 dan misschien? Anneke Grönloh 'Brandend Zand'?
      Ronnie Tober 'Iedere Avond'?
      ;-)

      Verwijderen
  7. O die Peaces & Herb, uit lang vervlogen tijden haha.
    Eigenlijk was dat heel fout hoor Desire.
    Ik was groot fan van John Travolta, BeeGees. Ik durf het nu toe te geven, ja.
    Van mijn eerst verdiende centjes kocht ik een cassetterecorder en nam de top 40 op, net als jij. Vingers aan de knoppen, want ik wilde er geen gepraat op hebben.
    Leuk nostalgisch logje heb je er van gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Petr@: ja, dat was vréselijk fout haha! Ben zelf ook fan geweest van John Travolta (agenda's volgeplakt!). Naar de Bee Gees luister ik nu nog graag hoor!

      Verwijderen
  8. Oeps, ik ken ze maar kon ze indertijd helemaal niet appreciëren. Toen was ik meer liefhebster van Tina Turner, David Bowie, Roxy Music (ik was gek van Brian Ferry), Golden Earing enz...enz...
    De dag van vandaag hoor ik zowat alles graag alhoewel mijn favorieten van toen nog steeds mijn voorkeur hebben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Bea: de muziek die jij indertijd apprecieerde, kan ik ook (nu nog) waarderen hoor! Eigenlijk heel veel muziek wel :-)

      Verwijderen
  9. Ik was ook dol op de nog jonge, puur natuur Michael. Hij was op de dag af één jaar ouder dan ik. Mijn agenda had ik volgeplakt met foto's van hem (ook van Donny Osmond en zijn brothers trouwens). Pas later kwam Julien Clerc.
    Van Stevie Wonder hield ik ook wel. Heb ooit nog eens op een nummer van hem gedanst (!) met mijn jazzballetgroepje hahaha. Op 'Sir Duke' als ik me goed herinner.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Lien: de Donny Osmond-tijd is aan mij voorbij gegaan geloof ik haha! En Julien Clerc, ja ... mooie warme stem die man :-D

      Verwijderen
  10. Zo hebben we allemaal wel een stukje jeugdsentiment dat als een vrolijk nootje in ons rugzakje zingt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Merel: ja typisch zoals muziek je aan vroeger kan herinneren hè?

      Verwijderen
  11. Fijn blogstukje een aangezien ik van (bijna) hetzelfde bouwjaar ben, dus ook nostalgie troef bij het lezen van dit hier. Ik blijf nog wat rondhangen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen