Pagina's

zaterdag 5 oktober 2013

Fifty Shades ...

Zo. Even weer genoeg geklaagd en nu iets totaal anders.

In de zomervakantie las ik het boek Vijftig Tinten Grijs van E.L. James.
Niet dat ik het boek kocht, zo desperaat was ik niet.
Ik was er nieuwsgierig naar, dat wel.
Ergens las ik dat hordes vrouwen -na het lezen van dit boek- hun partners aan de haren mee sleepten naar bed om daarna dagen achtereen stomende seks te hebben.
Intrigerend, je moet beeldend kunnen schrijven wil je dat teweeg brengen.
In onze dorpse bibliotheek lag het boek daar ineens op een tafeltje.
Van mij, dacht ik. Ik stopte hem alvast in mijn tas
stel je voor dat iemand het voor mijn neus zou wegkapen alvorens hem digitaal te registreren op mijn naam.
Eenmaal thuisgekomen bekeek manlief de voorkant en meewarig schudde hij zijn hoofd.
Zijn eigenste vrouw bevangen door de Vijftig Tinten Koorts.
De vlammetjes in zijn ogen vertelden me iets anders. Ook hij hoorde over de recensies.

Het boek heb ik vlot uitgelezen. Overigens kwam ik er zelf niet overdreven van op temperatuur, eenvoudigweg omdat sadomasochistische toestanden mij niet liggen. Het zinderende liefdesspel rondom deze twee personen was af en toe wel meeslepend.

Het verhaal
Anastasia Steele is literatuurstudente en ontmoet Christian Grey tijdens een interview dat zij hem afneemt.
Christian wordt in het boek beschreven als charismatisch en mysterieus. Bovendien is hij stinkend rijk. Anastasia is de ‘simpele’ vrouw op wie hij valt en zij valt op hem.
Ze is meteen in de ban van hem, maar probeert hem uit haar hoofd te zetten omdat ze vind dat hij te rijk en te hoog gegrepen is voor haar. Toch trekt hij haar steeds dieper in zijn wereld van duistere seksuele fantasieën.
Ze geniet van alles wat hij haar op seksueel gebied leert en van de luxe en rijkdom waarmee hij haar omringd. In het begin is het vrij onschuldig maar ongemerkt krijgt Christian de verliefde Anastasia in zijn macht. Zijn grootste wens is om totale controle over haar te krijgen.
Hij stelt een contract op. Deze moet Anastasia tekenen en kiezen voor verheerlijking of vernedering. Ze kiest het laatste en geeft zich aan hem over.
Hun relatie eindigt wanneer Christian haar tijdens een sadomasochistische sessie zodanig hard slaat en daarin compleet doordraait, dat ze ineens wakker schrikt en beseft dat de man echt een probleem heeft.

Fragment
>>>‘Je bijt op je lip,’ snuift hij. ‘Je weet wat dat met me doet,’ voegt hij er met een diepe toon aan toe. ‘Draai je om.’
Ik draai me onmiddellijk om, zonder te aarzelen. Hij maakt mijn bh open en dan, terwijl hij de bandjes over mijn schouders laat glijden, strijkt hij met zijn vingers en duimtoppen over mijn huid. Zijn aanrakingen bezorgen me rillingen langs mijn ruggenwervel; elke zenuw staat op scherp. Hij staat achter me, zo dichtbij dat ik de hitte van zijn lichaam kan voelen en het er zelf warm van krijg. Hij pakt mijn haar bij elkaar en laat het weer los zodat het over mijn rug hangt. Dan pakt hij een streng haar aan de zijkant van mijn hoofd en trekt er zacht aan, zodat mijn hoofd iets scheef staat. Dan gaat hij met zijn neus langs mijn hals naar beneden en ademt diep in, om vervolgens dezelfde weg omhoog af te leggen. De spieren in mijn buik spannen zicht, ik ben opgewonden en gewillig. Jemig, hij heeft me nauwelijks aangeraakt en ik wil hem alweer.’<<<

Sommige fragmenten in het boek zijn pakkend, maar voor mij weinig realistisch. Tussen de regels door was duidelijk te lezen dat de mannelijke personage in het boek geestelijk niet helemaal lekker in elkaar steekt en dat werkte -ondanks het erotische ondertoontje- op mij als een soort anticlimax.

Als ik na het lezen het boek uiteindelijk dichtsla, kijkt manlief mij vanuit zijn luie stoel verwachtingsvol aan. Helaas geen sappige details.
Ik kijk naar hem en naar zijn korte haren. Te kort om ermee te kunnen slepen.
Hij grijnst naar me en ik kruip bij hem op schoot.
Hij zoent me op mijn voorhoofd, ik schurk me tegen hem aan.
Door zijn lichaamswarmte kom ik aangenaam op temperatuur en ik voel me veilig in zijn vertrouwde armen.
Als een blok val ik in slaap ...

12 opmerkingen:

  1. mijn madam is die ook beginnen lezen,
    misschien is ze niet romantisch genoeg,
    misschien niet erotisch genoeg,
    maar zeker en vast niet sadomacho genoeg...
    het begon met giechelen, dan wat slappe lachjes om het dan uiteindelijk uit te bulderen van het lachen.......
    ik zal maar niet uitweiden hoe ze mij hier dan zag rondlopen, op handen en voeten, de vuilbakken aan straat gaan zetten, afwassen, de ruiten wassen, kuisen....en dat allemaal in het velleke waarmee ik ter aarde kwam!
    ik vraag me af of dat geen reden van scheiden is? de sm-rechter en zo (nu ja, hare orgel was dichtgenaaid, dat is misschien nog een beetje erger!)
    geniet van je boek en je man :-) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb er veel over gehoord maar niet gelezen.
    Maar zoals jij het beschrijft, is het dus slaapverwekkend haha. Beland je toch nog in bed ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben nu onlangs aan het derde boek bezig .... als je ze alle drie leest zit er toch wel een verhaal in, wil ik weten het hoe en waarom weten.
    Het heeft me niet geboeid in die zin dat ik , ja je weet wel wat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "Te kort om mee te slepen" hahha.................

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook hier staat de trilogie in de kast, gelezen door mijn Liefste. Toen ze het laatste deel uithad, hamer, nagels schroeven en ijzerdraad bovenhaalde en me vroeg naar de slaapkamer te komen, vreesde ik het ergste. Gelukkig moest ik enkel wat kadertjes ophangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb deel 1 van de winter toen het zo hot was via BOL besteld. Zo af en toe gun ik mij die luxe. Eén deel is voor mij wel genoeg. Ik heb deel 2 uit de bieb in huis gehad, maar ik ben er niet toe gekomen om het ook te gaan lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha! Als een blok val je in slaap...
    Ik heb het boek niet gelezen, en heb ook geen aspiraties in die richting. Een beetje dwars van boeken-die-iedereen-gelezen-moet-hebben. Sommige boeken heb ik voor de massa uit gelezen, maar deze dus niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha, je reageert toch iets minder hysterisch op het boek als heel wat andere dames :) Ik heb er niet door kunnen komen. Boeide me niet, 't was niet sexy, niet mooi geschreven, maar gewoon pulp.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben er nooit aan begonnen. Ik vind zelfs losse scènes tussendoor vaak al lachwekkend als ze op papier staan, laat staan een heel boek. Haha, je laatste zin! Over een climax gesproken...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Niet gelezen. Na alle commotie die er rond de boeken te doen was, had ik er al mijn buik van vol. Maar mss moet ik er toch maar eens aan beginnen, lijkt me minder schadelijk dan slaappillen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Haha, hoe je eindigt, vind ik geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hahaha goed eind idd. ik heb het boek (de boeken?) niet gelezen, lijkt me echt niet wat..

    BeantwoordenVerwijderen