Pagina's

vrijdag 1 november 2013

Viraal

05.20 uur.
Een kriebel vanuit het niets doet haar hoesten.
Rochelend en met bonzende hoofdpijn komt ze overeind.
Snel uit bed en naar beneden, voordat de anderen wakker worden.
Geen licht aan. Anders wordt hij sowieso wakker.
Ze graait in het donker naar haar bril die ergens op het nachtkastje moet liggen.
Ze voelt iets kouds en nattigs.
Jak. De gesneden uien die voorkomen dat haar neus verstopt raakt.
Ze graait nogmaals en veegt meteen een pakje zakdoeken en een strip trachitol van het nachtkastje.
Lawaai. Ai.
Hij draait op zijn zij en gromt wat.
Snel zet ze de gevonden bril op haar neus.
Op goed geluk pakt ze de twee donkere vlekken van de vloer.
Gelukkig, het zijn haar pantoffels.
Nu haar fleecetrui nog.
Had ze hem gisteravond over de stoel gehangen?
Ze voelt. Ze voelt iets zachts. Haar trui.
Met haar armen vol sluipt ze naar de slaapkamerdeur.
Djiez. Wat kraakt de vloer.

Eenmaal beneden wordt ze overvallen door een hoestbui.
Jammer, ze zat nog niet op het toilet.
Nu moet ze met samengeknepen billen op de poef gaan zitten.
Sluitspieren werken op de vroege ochtend nog niet zoals het moet.
Daarna ploft ze op de wc en krijgt de volgende hoestaanvalbui.
Ze blijft een tijdje zitten, totdat een rilling haar doet opstaan.
Doortrekken, gauw pantoffels en trui aan.
Hoesten.
Handen wassen en water drinken.
Het water drinken doet pijn in haar keel, ze verslikt zich bijna.
Naarstig gaat ze op zoek naar de codeïne. Op voorschrift gekregen van de huisarts.
Twee pilletjes neemt ze in met water.
Nu wachten tot haar longen weer tot rust komen.
De bijsluiter zegt een half uur.
Een uur later stopt ze met hoesten.
Tussen het hoesten door kon ze nog een paar hoofdstukken uit 'Het huwelijkscontract' lezen.
Ze sluipt naar boven, pantoffels en trui uit.
Stilletjes en met koude voeten kruipt ze in bed.
Ze kijkt op de klok.
06.30 uur.
Nog even een paar uurtjes slapen.
In de slaapkamer ernaast gaat een wekker af.
Hij gromt.
Ik zucht.
En hoest.

27 opmerkingen:

  1. Och, innige deelneming. Ik vond het ook altijd vreselijk als ik mijn man wakker hield (ik snurkte als een kettingzaag tijdens de zwangerschap).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Snurken tijdens mijn zwangerschappen deed ik volgens mij nooit ...?
      Zelf vind ik het ook vervelend als ik -door wat dan ook- uit mijn slaap gehouden wordt. Dus ook maar met al mijn 'lawaai' naar beneden en wachten tot het over gaat.

      Verwijderen
  2. Arme jij! En dan doe je ook nog zo je best om niemand tot last te zijn. Goed uitzieken maar en pas goed op jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hondsberoerd voel je je dus!
    Maar misschien inmiddels al iets beter? Je bent al weer in staat om een logje te maken.
    Ik zie het voor me dat gerommel van jou in het donker en dan graaien in een ui haha.
    Helpt dat eigenlijk, ik gebruik altijd neusspray.
    Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hondsberoerd niet meer. Een beetje gammel, dat wel. Die gesneden ui helpt om te voorkomen dat mijn neus dicht gaat zitten. Maar als je neus al echt goed verstopt zit, dan helpt het niet. En moet ik grijpen naar zwaardere middelen ;-)

      Verwijderen
  4. Gelukkig heb je codeïne.....want dat hoesten is niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen heel vervelend.Hopelijk komt er onderhand eens een einde aan.....beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. De hoest is nog niet weg maar wordt gelukkig al minder. De rust in huis keert langzaam terug ;-)

      Verwijderen
  5. De beestjes hadden je goed te pakken :-( Best dat het ergste leed ondertussen wat geleden is en hopelijk ben je binnenkort weer helemaal tiptop.
    Een gesneden ajuin tegen neusverstopping, dat is iets nieuws voor mij. Van gesneden ajuin moet ik wenen en als ik ween raakt mijn neus verstopt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nare beestjes zijn het, komen altijd tevoorschijn in oktober/november :-(
      Tijdens een huilbui zit ook meteen mijn neus dicht, daar helpt geen ui tegen.
      Maar je moet het eens proberen als je verkouden bent Bea, helpt echt!

      Verwijderen
  6. Hoestend in bed liggen is inderdaad vervelend voor de bedgenoot/genote.
    Maar hey, het gaat (langzaam) de goede kant op ? Nog even en je dartelt weer vrolijk rond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het ook. Stel dat manlief de hele nacht zou snurken dan zou ik hem er ook uitschoppen ;-)Het gaat de goed kant op maar inderdaad (te) langzaam. Ik wil van alles maar de energie ontbreekt. Die gaat op aan het hoesten ...

      Verwijderen
  7. Ob bah, je hebt het goed te pakken, zeg. Wij zijn ook een beetje ziek thuis, maar het is nog te doen. Ik hoop dat je snel opknapt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh wat vervelend. Ja ik ken dat die vouwenkwaal als je moet hoesten dat er dan per ongeluk wat afgaat. Heel vervelend. Het is al weer een paar dagen verder en ik hoop dat je je weer wat beter voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na 2 bevallingen zijn die spieren niet meer zo strak als dat ik zou willen. Met zo'n hoestbui word ik daar weer 'fijn' aan herinnerd :-(
      Het gaat stukken beter, dank je.

      Verwijderen
  9. Ik zou al een hoestbui krijgen van de plot van "het huwelijkscontract".. Zoveel varianten dat er toch kunnen zijn op "50SoG".. Goed zal het wel niet zijn geweest als je er zelfs een andere slaapkamer voor bent gaan opzoeken ;-) Hopelijk ben je al wat beter nu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n boek is een leuke afleiding midden in de nacht, het is ook slaapverwekkend dus mooi meegenomen ;-)

      Verwijderen
  10. die gesneden ui ken ik wel als remedie, jammer dat die niet écht kon helpen bij jou...
    Ik wens je nog veel beterschap toe, Desire!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De gesneden ui hielp goed, maar niet tegen de hoest. Gelukkig gaat het beter.

      Verwijderen
  11. Hè wat vervelend, zeg. Ik hoop dat je inmiddels weer aan het opknappen bent. Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tussendoor nog wel hoestbuien weliswaar, maar ik ben duidelijk aan het opknappen. Vandaag weer begonnen met werken.

      Verwijderen
  12. Balen en soms krijg je dat gewoon in het jaar.
    De groene snoepjes voor de keel willen ook wel eens verlichten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oktober en november zijn van die maanden ...
      Ik heb veel gesnoept ook, ja ...

      Verwijderen