Pagina's

maandag 20 januari 2014

Geert

Zo heette mijn vader.
Helaas overleed hij toen ik 3 jaar oud was.
Echt herinneringen aan hem heb ik niet. Alleen foto’s.
Van twee gebeurtenissen kan ik mij vlagen herinneren. Heftige gebeurtenissen.
Van allebei de keren kan ik me niet herinneren dat mijn moeder in de buurt was.

De ene keer had ik een visgraat overdwars in mijn keel, ik dreigde te stikken.
Mijn vader nam me op schoot, graaide (met behulp van gereedschap?) naar de visgraat en trok hem uit mijn keel
mijn oudere broer was daardoor zodanig getraumatiseerd dat hij jarenlang geen vis gegeten heeft.

De andere keer experimenteerde ik met de gaskachel in de keuken.
Het was zo’n ouderwetse, waar je aan de voorkant je hand in kon steken.
Ik vond de oranje en blauwe lichtjes zo mooi en wilde eraan voelen.
Waarschijnlijk zette ik het op een krijsen.
Mijn vader pakte me op, plaatste me op een kruk voor het aanrecht en liet het water uit de kraan over mijn verbrande hand lopen.
Ook herinner ik me dat ik, met mijn hand in het verband, lopend naar de kleuterschool ging. Die kleuterschool was heel dichtbij, om de hoek.
Een litteken hield ik eraan over. Als ik licht verbrand van de zomerzon, komt dat litteken vaag tevoorschijn.
Ik koester het. Want het is een herinnering aan mijn vader.
Geert was zijn naam en het betekent: sterk en dapper met de speer.



14 opmerkingen:

  1. Fijn dat je je toch nog dingen weet te herinneren van en met je vader. Wel heftige ervaringen trouwens. Maar je vader heeft snel en doeltreffend gereageerd en dat maakt jou weer trots op vader Geert :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Drie jaar is veel te jong om je vader te verliezen. Gelukkig heb je nog een paar eigen herinneringen aan hem waarvan een - letterlijk - tastbare. Ik kan me heel goed indenken dat je dat litteken koestert.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heftige herinneringen... Maar waren ze niet heftig geweest, waren je waarschijnlijk geen herinneringen aan hem bijgebleven. Bijzonder hoe zelfs een litteken iets is wat gekoesterd kan worden.

    Lief (en toch ook weer heftig) logje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje, dat je nog maar drie was toen hij stierf. Wat een verlies :( In je herinneringen is hij echt je beschermer. Fijn dat je die herinneringen nog hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat erg dat je je vader al op zo'n jonge leeftijd hebt verloren. Als ik dit lees is jouw vader wel echt heel belangrijk voor je geweest, en dat zal hij in jouw herinneringen altijd blijven...
    Groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel bijzonder dat je nog herinneringen hebt aan je vader, en vooral hele goeie!
    Wat erg dat je vader zo jong is gestorven.
    Ik kan me voorstellen dat je je litteken toch koestert!
    Liefs Petr@

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoewel pijnlijke herinneringen koester je zoiets wel, niet ? Zeker een tastbaar iets als een litteken. Ik vind het fascinerend dat we al op zo'n jonge leeftijd zo'n voorvallen opslaan in onze gedachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel triest om zo vroeg je vader verloren te zijn, gelukkig zijn er nog foto's waarbij je u een beeld kan vormen. En enkele herinneringen, pijnlijke voor u indertijd maar dat zal er voor gezorgd hebben dat je die herinneringen nog hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. het was dus wel een heldhaftig man, je vader
    Ik herinner me niks van mijn vader, ik was te jong om te beseffen...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo jong en toch een paar mooie herinneringen. Koesteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat jij je dat nog kan herinneren, maar waarschijnlijk door de heftigheid van zaken. Die visgraat moet vreselijk zijn geweest,....en het litteken staat voor dapper en sterk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo klein toen je vader stierf en toch heb je nog herinneringen. Koester ze maar want ze zijn goud waard.

    BeantwoordenVerwijderen