Pagina's

vrijdag 17 januari 2014

Ouder

Joepie! Oudste is eergisteren geslaagd voor zijn rijexamen!
Weer een wegpiraat erbij …
Ouderen en pas geslaagden, twee risicogroepen in het verkeer.
Ik borduur nog even verder op mijn vorig logje.

Zelf ben ik 47 jaar en ik merk dat ik op lichamelijk en conditioneel gebied achteruitga. Niet heel heftig, maar wel merkbaar.
‘s Morgens bij het opstaan bijvoorbeeld, dan sta ik niet meteen met beide benen naast mijn bed en wanneer ik vervolgens via de trap naar beneden ga kraakt het aan alle kanten. Onderweg naar beneden houdt ik me aan alles vast wat ik tegenkom. Want stel dat ik mijn evenwicht verlies.
Recepten, instructies of gebruiksaanwijzingen die ik spontaan onder ogen krijg, kan ik niet meer lezen zonder leesbril.
Vreemd, tot mijn 40e levensjaar was er niets aan de hand. Het lijkt of je vanaf die leeftijd gaat ‘aftakelen’. Maar misschien is dat bij iedereen anders. Om een beetje soepel te blijven doe ik iedere avond buik- en beenspieroefeningen. Ik wandel regelmatig samen met manlief en ik jog twee tot drie keer in de week een rondje van ongeveer 5,5 km. Maar ook dat gaat niet geheel pijnloos.

Ouder worden. Je wilt het eigenlijk niet, maar je wordt het uiteindelijk wel.
Tenzij je verongelukt door onoplettende wegpiraten of eindigt met een enge ziekte. Of je lichaamsfuncties vallen spontaan uit, dat is ook mogelijk.
Als je aan bovenstaande weet te ontsnappen, wordt je uiteindelijk gegrepen door de tand des tijds, de verwoesting waar alle voorwerpen en mensen op den duur onder lijden.

De eerste tekenen:
* (Diepe) rimpels
* Vorming van cellulitis
* Het ontstaan van plaatselijke vetkussentjes
* Spieren verslappen
* De elasticiteit van de huid wordt minder
* De huid wordt droger door mindere activiteit van talgklieren
* Taille en buikomvang nemen toe
* Gewrichten worden minder soepel
* Borsten (als je die hebt) trekken naar de zwaartekracht, worden minder stevig en kleiner
* Dun en grijzend haar
* Kalknagels
* Vermoeidheid
* Geestelijk vermogen neemt af
* Doofheid
* Slechtziendheid
* Botontkalking veel voorkomend bij vrouwen 
omg!

En nog een heel rijtje kwaaltjes, maar daar wordt je niet vrolijk van. En vrolijk moet je juist blijven want een stressvrij leven, ruim voldoende rust en ontspanning plús een positieve levensinstelling schijnt het verouderingsproces te vertragen.

Wat ik ook een vreemd verschijnsel vind, is de vorming van ouderdomspigment met name op de handen. Mijn oma had dat vroeger ook en ik vond dat raar, alsof ze een ziekte had. Nu heb ik het zelf. In hoeverre je pigmentvlekken krijgt hangt af van erfelijke factoren, maar nog meer van de mate waarin de huid is blootgesteld aan de zon.
Dit is mijn hand:



En dit zijn mijn heu … vlekjes, gek hè?



Toch schijnt ouder worden zo zijn voordelen te hebben:

1. Je uithoudingsvermogen stijgt – uit sommige studies blijkt dat het lichaam rond het 35e jaar het sterkst is, maar uit andere studies blijkt het tegendeel. Sterker, 25% van de geteste joggers tussen de 65 en 69 waren sneller dan 50% van 20-54 jarige joggers. Experts zeggen dat oudere atleten profijt hebben van de ervaring die hun lichaam inmiddels heeft opgedaan.

2. Je lichaam vergt minder onderhoud – er groeit minder haar op je lichaam dus er hoeft minder geschoren en gewaxt te worden. Daarbij produceert de hoofdhuid minder talg waardoor je je haar minder vaak hoeft te wassen. En voor vrouwen geldt dat hun huid wat tot rust komt als de hormoonbalans na de overgang stabieler is.

3. Je bent minder vaak verkouden – op middelbare leeftijd zijn de meeste mensen immuun voor de meeste verkoudheidsvirussen. Volwassenen zouden 2 tot 4 keer per jaar verkouden zijn en kinderen 6 keer per jaar. Dit geldt overigens niet voor het griepvirus.

4. Je hebt minder gevoelige tanden – die zijn het gevoeligst tussen de 25 en 30 jaar. Daarna neemt het tandbeen toe in volume en is er sprake van meer ‘isolatie’, waardoor bijvoorbeeld tandartsbehandelingen minder pijn zullen doen.

5. Je hebt een bevredigender seksleven – uit onderzoek in 2012 blijkt dat vrouwen op leeftijd meer genieten van seks, ook al hebben ze het misschien minder vaak. In het algemeen kan gezegd worden dat met de leeftijd ook het vermogen om met elkaar te praten over seks stijgt, en bovendien ken je je eigen lichaam en dat van je partner steeds beter.

6. Je hebt een lager stressniveau – vanaf middelbare leeftijd geven mensen vaker aan tevreden te zijn met hun leven en minder stress te ervaren. Vanaf 30 jaar dalen de negatieve emoties als woede al. Vanaf 50 jaar tobben en piekeren mensen minder.

7. Je hebt een groter denkvermogen - de hersenen stoppen nooit met groeien en daarmee de intellectuele capaciteiten. Ouderen zouden beter zijn in het nemen van financiële beslissingen en ook hun redenatievermogen zou toenemen met leeftijd.

Bron: welingelichtekringen.nl
Oh, en nog een voordeel: hoe ouder hoe gekker ;-)




17 opmerkingen:

  1. Mhm. Ben het op bepaalde punten helemaal niet eens met je bron (zo wordt het piekeren steeds erger...) Maar iedereen is zeker anders. Die pigmentvlekken ja, die ken ik ook, ik heb ze in mijn hals vooral?! Maar ach, meestal voel ik me 28, al jaren. Wel een steeds wat krakkemikkigere 28-er, dat wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alle leeftijden hebben wel hun voor- en nadelen, maar als het kon ging ik toch even terug in tijd :-)
    Grappig filpje, sommige zoeken wel de problemen op hè :-)
    Fijn weekend,
    groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben nog een beetje ouder als jij en ik denk altijd blij zijn met ieder jaartje erbij , de kwaaltjes die pak ik er wel bij, hoort bij het ouder worden

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He Desire onwijs bedankt voor dit opwekkende logje :-)
    Ik word heel blij als ik dit allemaal lees!
    Een paar dingen die je opnoemt heb ik al en ik kan niet wachten tot de rest me overkomt!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tijdens het bekijken van het filmpje ontsnapte er regelmatig eens een oei en ai, blijkbaar wordt het inlevingsvermogen ook beter met de jaren :-)
    Ondertussen heb ik ook eens mijn handen onder de loep genomen en momenteel zijn er nog geen ouderdomsvlekjes te zien. Maar ik zeg er meteen bij: ik had mijn leesbril niet op. Wat niet weet niet deert ;-)

    Vandaag ging het gelukkig een stuk beter dan gisteren, ik ben de dip weer te boven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben 44 dus, ik vond het wel een heel interessant stuk. Al moet ik ook zeggen dat ik tot op zekere hoogte mijn kop in het zand steek en niet alles hoef te weten. Daarbij zie ik toch ook positief in. Af en toe ben ik wat verkouden of grieperig, maar echt ziek ben ik nooit. Ik slik geen medicijnen en heb ze ook niet nodig. Wel merken ik dat sporten, en in mijn geval veel sporten een must is. Doe ik het niet, dan voel ik me een wrak. Dus om de dag doe ik aan yoga, op andere dagen doe ik spierverstevigende oefeningen met Jillian ;) Ik heb geen ouderdomsvlekjes op mijn handen, maar ze zijn wel erg droog :(
    Ik zeg altijd: beter oud worden dan niet oud worden. En zo zie ik het ook echt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ow,is dat de hormoonbalans na de overgang ...ik dacht de sudocrem.....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Iedereen wil oud worden maar niemand wil het zijn.

    Ik doe mijn best om mij nog steeds kind te voelen.
    Gaat niet altijd even goed. (zeker niet als je aangekeken wordt door een paar kids die denken dat je de weg kwijt bent haha) maar veelal voel ik mij zo oud als ik ben. Ik wordt alleen steeds met mijn neus op de feiten gedrukt omdat Uk steeds groter, ouder en wijzer wordt ....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik werd 40, vorig jaar,.....en ik vind de verschijnselen verschrikkelijk,.......echt verschrikkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat met die handen herken ik helemaal. Het waren mijn handen niet meer. Maar alles went, ook de pigmentvlekken en inmiddels ben ik er aan gewend geraakt en zijn mijn handen ook weer mijn handen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb al zo lang last van pigmentvlekken op mijn handen. Al van ver voordat ik dacht oud te zijn. Dus ik ben er aan gewend. Waar ik niet aan gewend raak is de lelijkheid van mijn handen. Ringen die ooit mooi stonden slaan nu als een tang op een varken.

    Dat van die verkoudheden herken ik niet ...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ken het. Maar....Je hebt (nog steeds) hele mooie handjes. :-) prachtig zelfs.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. blijkbaar zijn er toch verschillen tussen ouder wordende vrouwen en ouder wordende mannen.
    Cellullitis is mij vreemd, vlekken op de handen heb ik niet,...
    Maar fysiek gaat wel zienderogen achteruit...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja en nee, natuurlijk ben ik met mijn bijna 50 geen jonkie!.Is het haar een stuk minder vol als vroegur, klein kaal plekje boven op het hoofd!.Geheugen misschien iets minder?.
    Maar voor de rest sta ik er beter voor als toen in de 20 of 30, zie er veel beter uit en ook het gewicht van toen ik rond de 20 jaar was...Ben veel sterker en kan veel meer hebben.
    Ja ja ik wet het, uitslover die ik ben, maar echt, met training kan je zoveel meer dan gedacht...
    Leuk je blog...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gefeliciteerd met rijbewijs van oudste!
    En dat oude worden... Tja. Het enige nadeel dat ik tot nu toe ondervind is dat ik niet meer straffeloos een nacht door kan halen :-D
    Zonder gekheid: leesbrilletjes liggen bij mij overal maar verder heb ik tot nog toe nog niet zoveel klachten. Hoop dat het zo blijft. Voor een 47-jarige (bovendien: wat is 47 nou? toch nog piepjong eigenlijk? Je moet er tegenwoordig 10 jaar vanaf trekken he, dat weet je!) heb je nog hele mooie handen hoor, niets aan de ...hand? :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  16. volgens mij takel je af vanaf je 25e #jaecht! en die ouderdomsvlekken.. die heb ik dus nu ook al! ik was net of nog net geen 40, toen ik bij de dokter zat met 'rare vlekjes' en of 't maar niks ergs was.. nee, zegt de dokter, dat zijn gewoon ouderdomsvlekken!!! #niksergsnee ;-)

    top dat er weer een bob bij is in huis! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel erg vriendelijk bedankt voor je opsomming van alle prettige bijkomstigheden met het bereiken van een zekere leeftijd ;-) Je filmpje eronder maakte ALLES goed!
    liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen