Pagina's

woensdag 8 januari 2014

Wegpiraat

En zo begon 2014 voor ons minder goed …
Zoals wel vaker op maandagavond stond ik in de potten en pannen te reuren voor het avondmaal.
Ergens in huis ging een telefoon. Jongste nam op en kwam even later witjes de keuken binnen.
‘Pappa is aangereden op de fiets ’…
Boem!
Mijn hart sloeg over, ik slikte en kon nog net ‘wat?’ uitbrengen.
‘Maar hij heeft niets, alleen een paar blauwe plekken en gescheurde kleding’
pffffffff.
‘Dus hij komt wat later thuis’ zei jongste er nog lippend achteraan.
Het arme kind was zich ook kapot geschrokken.
Verder vertelde jongste dat manlief zijn broer gebeld had om hem op te komen halen met de bedrijfsbus, want opnieuw de fietstocht naar huis aanvangen was geen goed plan.

Watskeburt?

Manlief reed tegen avondschemering op het fietsgedeelte van een rotonde.
Een 80-jarige mevrouw in een Suzuki Wagon auto wilde deze rotonde verlaten, maar keek niet uit.
De bagagedrager van manlief kreeg een tik waardoor hij viel.
Vervolgens geeft de domme doos gas bij in plaats van te remmen.

Waardoor ze bijna over manlief heen reed, die gelukkig de tegenwoordigheid van geest had om snel rechtop te gaan zitten, met de rug tegen de bumper van haar auto aan. En zo schoof zij manlief nog een paar centimeter vooruit met fiets en al
en er lag geeneens sneeuw.
Toen ze uiteindelijk gestopt was en uitstapte zei ze: ‘stak jij je hand wel uit?’ Alsof je je hand moet uitsteken als je NIET af wilt slaan
huh?


Omstanders wilden meteen een ambulance bellen, manlief schudde nee, niet nodig. Een dame, toevallig verpleegster van beroep, deed een paar testjes met manlief waaruit bleek dat hij geen blijvend letsel had opgelopen. Een meneer, toevallig agent van beroep nam ook nog even wat dingetjes door.

Thuisgekomen hielpen we manlief en zijn geliefde fiets uit de bus. In de huiskamer werd de gebeurtenis herhaald en geanalyseerd. Oudste vloog tegen het plafond van verontwaardiging: ‘en zo’n stomme opoe mag toch helemaal niet meer autorijden, die moet je van de weg halen!’ en nog meer scheldwoorden kraamde hij uit die ik beter niet ga herhalen.
De discussie laaide hoog op en ik moest de boel tot bedaren brengen.
Na een knuffel en ‘gelukkig kan pappa het navertellen’ brak manlief en kwamen de waterlanders, zo ook bij jongste. Want die had zijn stoere pa nog nooit zo van slag gezien.

’s Avonds belde de bewuste dame.
Ze was toch zo geschrokken en ze had er toch wel zo’n last van.
Ik hoorde manlief steeds ‘ja’ en ‘nee’ antwoorden. Mevrouw gooide zichzelf in de slachtofferrol ... grmbl!
Ja, dan wordt ik even boos hoor!
Maar goed, aan het eind van het telefoonverhaal vroeg mevrouw of ze eventuele schade moest vergoeden. Waarop manlief zei dat zijn fiets bij de fietsenmaker stond om nagekeken te worden en wellicht dat er scheuren in zijn
nieuwe broek zaten, hij zou het haar laten weten. Fijne avond nog!

Het besef dat het anders had kunnen aflopen ligt vers in het geheugen. En zo kwam het dat manlief en ik elkaar die avond vaak opzochten voor een knuffel.

Oh ja, en dan heeft Minister Schultz van Haegen per 1-1-2014 ook nog de keuringsleeftijd voor een rijbewijs verhoogd van 70 naar 75 jaar. Och jee, och jee.

25 opmerkingen:

  1. Wat een schrik voor jullie en wat is het goed afgelopen!
    Zoals je bij mij hebt kunnen lezen kan het ook heel anders aflopen als je als fietser aangereden wordt!
    Wat een stom mens met "stak jij je hand wel uit?"
    Vanavond maar een borrel nemen voor de schrik!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, toen ik jouw verhaal las over je zwager kreeg ik kippenvel, hij heeft het zwaar te verduren gehad. En hoewel revalidatie met langzame stapjes ging is hij er gelukkig bovenop gekomen.
      Ook manlief heeft geluk gehad, die borrel was 's avonds (eigenlijk 's middags al) hard nodig om de malende gedachten tot rust te krijgen ;-)

      Verwijderen
  2. Jeetje aan toe en wat een mazzel.voor manlief.
    Gelukkig voel het mee en een grote schrik.
    En ja, die leeftijd, voordat ik het weet ben ik al zo jong ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pfff... schrikken zeg. Gelukkig is het goed afgelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja dat is wel een akelig begin van het nieuwe jaar! Ik kan me voorstellen dat jullie nog na zitten te trillen. Van schrik en van verontwaardiging. Gelukkig kunnen er genoeg bejaarden wel goed rijden maar iets vaker een keurinkje is zo gek nog niet, voor ieders veiligheid. Gelukkig is het goed afgelopen, als fietser moet je overal ogen hebben is ook mijn ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eng he, dit soort dingen? Het doet je beseffen hoe kwetsbaar je bent. Gelukkig dat het goed is afgelopen. Ik hoop dat de schrik gauw verdwijnt en dat het enige is dat jullie hieraan overhouden: blij zijn met elkaar! (Sprak ze gezapig. Sjonge jonge, ik klink zelf als dat omaatje!)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een schrik! Gelukkig goed afgelopen,maar snap je woede...80 is echt te oud om te rijden! Moest wel om je plaatje lachen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dit typeert wel zo'n beetje de situatie waarin mevrouw zich begeeft ...

      Verwijderen
  7. dat is een minder goed begin, maar het kon natuurlijk nog veel erger zijn. Is wel behoorlijk schrikken zo iets

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat had een slecht begin van het jaar kunnen zijn. Gelukkig is de schade, materieel en emotioneel relatief beperkt. Elkaar eens goed vastpakken is de beste remedie en mag onbeperkt herhaald worden. Tja, en oudere mensen op de baan.. Ik zou zeggen dat het beperkt mag worden maar als ik 75 ben denk ik er misschien anders over als ze me mijn mobiliteit afpakken. Sterkte !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ze dagelijks aan mijn balie, bejaarde mensen die 'blij' hun rijbewijs komen ophalen die opnieuw verlengd is na een verplichte medische keuring. Sommigen zijn al 85 en soms nog ouder :-(
      Ik begrijp best dat het voor hen waarschijnlijk nog het enige vervoermiddel is om zich te kunnen verplaatsen. Aan de andere kant zijn ze oud dus wijs genoeg om te beseffen dat ze hun eigen veiligheid maar vooral die van anderen in gevaar brengen met onverantwoordelijk rijgedrag.

      Verwijderen
  9. Godzijdank is het al bij al nog goed afgelopen! Wat een nare ervaring, kan me best inbeelden hoe jullie zich voelden. Een ongeluk zit in een klein hoekje (al heeft een rotonde geen hoekjes), het kan iedereen overkomen maar zoiets wens je niemand toe....niet als slachtoffer en niet als veroorzaker. Ik vrees de dag dat ik oud genoeg zal zijn om een gevaar op de weg te worden, mijn auto is mijn vrijheidsluxe maar echt niet ten kostte van alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het vreselijk als mensen altijd direct gaan wijzen naar een ander terwijl ze zelf ook weggebruiker zijn en dus een hoop in eigen hand hebben en kunnen houden.
    Gelukkig is het goed afgelopen maar de schrik zit er flink in.
    Valt het mee met de schade aan de fiets?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een slag in het voorwiel, één trapper is beschadigd en één kant van het stuur (handvat) is verfomfaaid. Fietsenmaker heeft herstelkosten op ongeveer € 100,-- geraamd. Valt dus mee.

      Verwijderen
  11. Dat is schrikken als je zoiets hoort, gelukkig is het goed afgelopen. Maar je bent er wel een hele tijd nog mee bezig, je moet daar toch echt even van bekomen.
    Maar wat meer medeleven van die dame was wel aangenamer geweest.
    Wij zijn onlangs moeten uitwijken voor een dame die haar bocht niet goed nam, en daarmee in de gracht terecht gekomen( gelukkig niet diep), die vrouw bleef zich maar excuseren... het verandert wel niets meer, maar je voelt dan tenminste dat ze er ontzettend veel spijt van heeft.
    Nog een fijne avond,
    groejes Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jemig! In de gracht terechtkomen! Wat een schrik ...

      Verwijderen
  12. oef, dat was schrikken ja! Zowel voor manlief als voor jullie.
    En ook voor die mevrouw, die toch niet express manlief de grond in reed.
    Ik vind het nogmaals een bewijs dat er vanaf een bepaalde ouderdom een jaarlijkse test zou moeten komen om te bewijzen dat je het dagelijkse verkeer nog aankan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een jaarlijkse test in plaats van eens in de 5 jaar zou inderdaad verplicht moeten zijn. Gezondheid van ouderen kan snel achteruit gaan.

      Verwijderen
  13. Het had inderdaad heel anders af kunnen lopen...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En toch is het jaar goed begonnen, het is tenslotte goed afgelopen. Voor het zelfde geld lag de situatie nu heel anders en ja, dan was het jaar pas echt niet goed begonnen. Extra knuffels naar elkaar zijn nooit weg, natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh, wat zullen jullie geschrokken zijn. En dan ook nog zo'n vrouw die niet beseft dat ze fout was en excuses op zijn plaats zijn. Grrrr.... Maar toch ook wel apart dat je man valt en er een verpleegster en agent in de buurt waren. Dat is dan wel weer netjes ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Afschuwelijk zo'n nachtmerrie voor allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. waar jij je logje mee eindigt, daar dacht ik direct aan! ik snap daar ook niks van! gevaren op de weg zijn sommige oudjes en heus niet allemaal, maar idd, laat ze dan nog een keer afrijden!
    gelukkig dat het zo is gelopen en niet anders, maar wat een schrik zeg.
    en tja, voor zo'n oud bessie natuurlijk ook, dat snap ik dan ook wel weer..
    pfff..

    BeantwoordenVerwijderen
  18. O jee o jee, dat is schrikken. Maar, ik was juist wel blij dat de leeftijd van 70 naar 75 is gegaan. Ik vind dat een ieder hierin zelf zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Helaas komt er ook vroeg dementie voor, maar een begin vijftig jarige buurtgenoot die hier aan lijdt wil er nog geen conclusies aan verbinden.. Ik bedoel maar, het zit niet altijd in de leeftijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jémig, van zoiets krijg je toch een hartverzakking. Het laatste waar je op zit te wachten is een bestuurdster die in de slachtofferrol schiet!
    Wat een geluk bij het ongeluk dat er "toevallig" een verpleegster en politieagent terplekke waren. Ik hoop dat je man lichamelijk verder ècht geen letsel heeft... En ja, geef elkaar maar een flink portie knuffels extra. Sterkte met de schrik...
    liefsliefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen