Pagina's

woensdag 19 februari 2014

One day he'll fly away ...










Jongste wil piloot worden.
Dat zit in zijn hoofd en gaat er niet meer uit.
Nu zijn wij er de ouders niet naar om de toekomstdromen van onze kinderen te verpesten.
Maar.
Buiten het feit dat ik buikpijn krijg bij het idee dat jongste op 10 km hoogte achter de stuurknuppel zit van een Boeing 737 met 180 passagiers in zijn kielzog, weet je wat zo’n opleiding kost?
Tussen de € 150.000,-- en € 200.000,--.
Ja, dat lees je goed.
Jongens én meiden die deze opleiding willen volgen, moeten zelf een lening afsluiten.
Tenzij je stinkend rijke (groot)ouders hebt die dat meteen op kunnen hoesten
wij niet dus.
Alleen de ABN Amro verstrekt deze leningen nog, andere banken wagen er zich niet meer aan.
Want.
Er is geen baangarantie wanneer je slaagt voor de opleiding …

Op dit moment is er een overschot aan piloten.
‘Dat komt door de stagnatie van de luchtvaart’, zegt de heer Voorbach, voorzitter van de European Cockpit Association
jaja.
‘Daarbij zijn de scholen doorgegaan met opleiden. Daar komt nog bij dat in verschillende landen de pensioenleeftijd is opgeschroefd. Alles bij elkaar is de markt in Europa verzadigd’.

De toekomst ziet er dus niet rooskleurig uit voor piloten.
In het buitenland schijnen meer kansen te zijn, onder andere een goedkopere opleiding mét baangarantie. Maar ook daar zitten weer haken en ogen aan. Want wil je terugkomen dan geeft dat problemen met veiligheidsonderzoeken die je nodig hebt om te werken als piloot. Uit sommige landen komt geen informatie over de veiligheidsstatus, aldus de heer Voorbach.

Inmiddels hebben we met jongste twee opleidingsscholen bezocht.
Want hee, wij willen geen spelbrekers zijn.
En eerlijk, de Stella Aviation Academy in Teuge en de AIS Flight Academy in Lelystad brengen het leuk en enthousiast.
In Lelystad mochten toekomstige leerlingen
als kers op de taart zelfs vliegen in een heuse flightsimulator, geweldige ervaring natuurlijk.

Een vereiste voor deze opleiding is een havo-diploma.
En die gaat jongste –zoals het er nu naar uitziet- voorlopig nog niet halen.
Dit jaar doet hij mavo-examen. Zijn cijfers uit vorige schoolonderzoeken die meetellen bij het eindexamen waren best gunstig. Er zou zelfs een doorstroming mogelijk zijn naar de havo.
Maarrrrr …
Zijn laatst behaalde cijfers zijn dusdanig laag dat een doorstroming naar de havo er even niet in zit.

Dus nu moet er ook gezocht worden naar een geschikte MBO-opleiding voor jongste; met vooruitziende blik hadden we al veel van deze opleidingen bezocht tijdens de open dagen.
Nu heeft hij twee keuzes gemaakt.
ICT of Luchtvaarttechniek (onderhoud en reparatie van helikopters, transportvliegtuigen of F-16’s van Defensie).

Stel dat hij gaat kiezen voor Luchtvaarttechniek, dan is hij toch met vliegtuigen bezig.
Veilig, met beide benen op de grond ... 




16 opmerkingen:

  1. Dat je dat geld niet over hebt voor je kind, ontaarde ouders zijn jullie :-)
    (Grapje)
    Kleinzoon van onze buuf doet de opleiding bij Defensie, (luchtvaarttechniek)hij is daar helemaal op zijn plaats en heeft het zeer naar zijn zin. Heeft ook onlangs zijn rijbewijs daar gehaald.
    Maar eerst maar het diploma halen!
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die zal zeker iets in de luchtvaartsector doen, als je er zo geïnteresseerd in bent. Er zijn vast veel mogelijkheden, maar als jij moest kiezen toch precies liever iets op de grond :-).
    Fijne dag,
    groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waarschijnlijk was het een teleurstelling voor hem dat de doorstroming naar havo er even niet in zit. Maar wat niet is kan nog komen toch als hij gemotiveerd blijft om piloot te worden? (sparen maar :-) )
    Luchtvaarttechniek lijkt anderzijds ook best boeiend en heel verantwoordelijk....vergeet eens ergens een vijs in te draaien, pfieuw!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is de manier. Meegaan in de toekomstdromen van je kind, want meestal, als er obstakels zijn, lost dit vanzelf op. Luchtvaarttechniek is dan wel een hele reële keuze en misschien zit er dan toch de motivatie in die voor elke studie nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Altijd fijn als je kind precies weet welk beroep hij wil. Maar als moeder hoop je natuurlijk altijd op een veilig beroep, waar beide beentjes stevig op de grond blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat erg, eerst zoveel geld lenen en dan nauwelijks kans op een baan? Hmh. Ik kan me je twijfels (ook die andere argumenten, zo hoog in de lucht) goed voorstellen. Zo'n simulator, dat lijkt me dan wel weer wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is wel zo'n prettig gevoel ja, veilig met beide benen op de grond! Luchtvaarttechniek is misschien helemaal niet zo gek. Volgens mij vlieg je dan heel vaak mee, zoiets heb ik wel eens begrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Yup, veilig, met beide benen op de grond en wie weet hoe het balletje dan gaat rollen..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En zo komt uiteindelijk alles goed. Ik snap je, ik heb ze ook liever met beide benen op de grond!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je zal maar piloot willen worden en zulke meedenkende ouders hebben!
    Wel dramatisch dat er een overschot aan piloten is. Een studie die klauwen met geld kost en dan geen werk. Jullie blijven letterlijk met de benen op de grond staan. Goed geregeld :D

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het kost wat zeg en dan is techniek het beste om te doen en helemaal met de vliegtuigen.
    Veel sucses en plezier natuurlkijk, en anders gewoon staalmaker worden in IJmuiden !!!.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jullie denken wel mee! Super!!!! Ik heb er eens een documentaire over een vers afgestudeerde piloot maar die maar niet aan een baan kon komen. Treurig. Ik denk vaak: waar een wil is is een weg (ook uit eigen ervaring) maar het moet je allemaal wel meezitten. In elk geval is er een alternatief. Toch mooi dat je zoon al zo goed weet wat hij wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie droom, zoals ik die vroeger lang geleden ook had.. Maar de kostprijs schrikte ook af. Aan de andere kant, als niemand meer piloot wil/kan worden, blijven we noodgedwongen met de voeten op de grond..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Stel ja ... voor een moederhartje zou dat mooi zijn hé. Ik zou me ook beter voelen met zoonlief dicht bij een vliegtuig op de grond dan in de lucht en dan denk ik nog niet aan het hoge prijskaartje dat er aan vast hangt

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lief....mams heeft er al opvliegers van ;) Wat is nou 200.000 euro op een mensenleven..... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. pittige bedragen ook zeg.. en ik denk dat jullie alternatieven een stuk eh.. beter zijn. ^^

    BeantwoordenVerwijderen