Pagina's

woensdag 26 februari 2014

Tussen vintage en kitsch

Eigenlijk ben ik niet zo van het fröbelen.
Maar af en toe kriebelt het en zit ik dagen uren achtereen achter mijn laptop om wat nieuws te creëren
tot grote ergernis van mijn huisgenoten want wie doet dan het huishouden?
Resultaat: een nieuwe lay-out.
Op het ogenblik ben ik qua stijl
ook thuis helemaal into shabby chic, brocante en vintage spulletjes. Hoe het komt? Geen idee.
Misschien was ik mijn vorige leven een in de watten gelegde prinses, wonend in een groot kasteel met wel 24 kamers. En had ik een eigen kamermeid die iedere ochtend mijn neus poederde en mijn lange, zijden haren borstelde. Daarna perste ze me dan in een keurslijf zodat ik met mijn wespentaille perfect in m’n strak getailleerde hoepeljurk paste. En dan maar lonken naar de mannen vanachter mijn waaier ;-)

Hoe het ook zij, deze vintage stijl geeft me heerlijk warm gevoel, het gevoel van thuiskomen.
Regelmatig bezoek ik 'Het knusse hoekje' van blogster Vanessa.
Zij geeft oude meubels en oude spulletjes een nieuwe jasje en tovert in een handomdraai de mooiste vintage en brocante spulletjes tevoorschijn, het resultaat is altijd heerlijk om naar te kijken.
Zelf ben ik helaas niet zo creatief in het bedenken. Maar als ik een voorbeeld zie, kan ik redelijk handig iets in elkaar frutselen. Daarbij maak ik gebruik van winkels als de Xenos en de Action, die handig op deze ‘vintagehype’ inspelen.

Thuis kunnen ze die ‘vintagehype’ nog niet zo waarderen.
Laatst kwam ik thuis met een kussenhoes van de Action en had deze in een witte rieten stoel gelegd.
Op dat kussen stond een zwart/wit foto van een meisje in krullen afgebeeld, ze keek ietwat zielig omhoog. De foto was omlijst met bloemen en tekst.
Commentaar van oudste: ‘dat vind ik nou helemaal niks, mam. Het is net of dat kind dood is en nu als herinnering levensgroot op die stoel zit …’.

Eigenlijk moest ik hem een beetje gelijk geven, soms neigt dat spul een beetje naar de kitsche kant. En laat dat nou nét niet mijn stijl zijn.

32 opmerkingen:

  1. Je nieuwe lay-out is heel geslaagd, vind ik mooi ;-)
    Vintage spulletjes vind ik ook leuk maar ze passen niet in mijn interieur dus laat ik het maar. Zelfs sommige kledingstukken met een vintage look vind ik mooi, zoiets durf ik wel eens te kopen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Bea :-)
      In kleding met een vintage look heb ik me nooit zo verdiept. Vooral mensen met een heel eigen smaak zie je daarin verschijnen. Qua kleding ben ik dan toch meer het casual type ;-)

      Verwijderen
  2. Ziet er mooi uit en ook de kleurtjes.
    Het is een stijl en als het maar niet te ver door schiry"!!.
    Maar ziet er goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank! Manlief ziet erop toe dat ik niet te ver door schiry" ... euh schiet ;-)

      Verwijderen
  3. Mooie layout, vooral die header ! Zelf in mekaar geknutseld ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Brubeck!
      Ja, zelf in mekaar geknutseld (met behulp van http://www.online-image-editor.com/)

      Verwijderen
  4. Je nieuwe lay-out is echt geweldig, oude kaarten, antieke juwelen, roosjes... heel mooi gedaan!
    Dankjewel om mijn blog te vernoemen, wat superlief van je!
    Ik hou ook van die shabby chic stijl, zeker in combinatie met brocante en vintage spulletjes, een landelijke sfeer met wat nostalgie en romantiek. Bij mij is het begonnen door het lezen van de boeken van Jeanne D'arc Living en het bezoeken van rommelmarkten op zoek naar leuke brocante spulletjes. Soms ben ik in een echte 'shabby chic' stemming en tover ik alles in het roos, maar ach een beetje kitch mag toch af en toe :-), een maand later verander ik het toch weer :-).
    Fijne dag,
    Groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. *bloos*
      Dank je wel, maar ook jouw blog en je kunstwerken verdienen het om genoemd te worden, ik weet zeker dat veel medebloggers inspiratie en ideeën opdoen uit jouw blog.
      Jeanne D'arc Living? Hm, die ga ik onthouden :-)

      Verwijderen
  5. Dat ziet er heel leuk uit Desire!
    Maar met mannen in huis heb je wel snel commentaar ja haha. Heel herkenbaar!
    ik zit ook altijd met bewondering het blog van Vanessa te bekijken, die kan zeker van niets iets heel moois maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, mannen. Als ze geen commentaar meer geven moeten we ons echt zorgen gaan maken ;-)
      Ja mooi hè, Vanessa is echt supercreatief :-)

      Verwijderen
  6. Lekker bezig dus. Laat je mannen lekker kletsen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies, ze willen toch érgens over kletsen (lees: commentaar geven) ;-)

      Verwijderen
  7. Ik vind je lay out mooi, maar zelf heb ik he-le-maal- niets met de vintagehype. Misschien komt het wel door mijn opvoeding. Mijn moeder moest ook niets hebben van spullen die een ander weg deed. Ik hoef andermans oude rommel niet zei ze altijd. Mogelijk ben ik hierdoor besmet geraakt, want ik kan er na al die jaren nog steeds niet voor warm lopen terwijl bijna al mijn vrienden dit machtig vinden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Smaken verschillen, toch? Trouwens, andersmans oude rommel kan je heel mooi 'nieuw' maken. Daar weet Vanessa alles van ;-)

      Verwijderen
  8. Hahaha, ik zie het voor me. Maar leuk hoor, die lay-out. Ik ben zelf nogal dol op oude spullen met een verhaal en daardoor ook op rommelmarkten en kringloopwinkels. Tot nu toe heb ik zelf twee kasten opgeknapt en een derde zit in de planning. In winkels als Xenos en Action kan ik ook mijn hart ophalen al koop ik daar vooral veel spullen voor school. Er schijnt trouwens een facebookpagina te bestaan voor Actionfans wist je dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie bij jou veel van die oude spulletjes voorbij komen, je bent duidelijk een liefhebber :-)
      Oude spulletjes opknappen, dáár ontbreekt me de tijd voor.
      Ach wat, ik ben er gewoon veel te lui voor, haha!
      'k Wist niet dat er een facebookpagina voor Actionfans bestaat ... straks stiekem even neuzen ;-)

      Verwijderen
  9. Het is mooi hier! Ik vind shabby chic een leuke stijl. Mijn huis is in een andere stijl ingericht, maar ik denk dat er wel een paar shabby chice invloeden zijn.
    Mannen snappen dat hele vintagegedoe niet. Ik was gisteren even in de kringloop. Man was mee, want ik had een chauffeur nodig. Nou, hij was me toch een partij ongelukkig. Wat deden wij op die plaats voor armoedzaaiers? Ik probeerde uit te leggen dat wij juist heel trendy waren, maar dat wilde er niet in ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mannen snappen er helemaal niets van. Zien er ook geen romantiek in. Dus moeten wij die romantiek maar in huis brengen toch? ;-)

      Verwijderen
  10. Ik vind het prachtig, je nieuwe lay-out. Heerlijke winkels zijn dat hè, de Xenos en Action? Ik heb een Action bij mij in de buurt, kom er om de dag volgens mij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Persoonlijk vind ik de Xenos nét iets meer stijl hebben dan de Action. Neemt niet weg dat ik toch vaak te vinden ben bij de Action. Die zit bij mij om de hoek, op loopafstand :-)

      Verwijderen
  11. Ik vind de lay-out ook een succes,......en kitsch ik vind het soms wel leuk :-) :-) moet ik eerlijk bekennen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je :-)
      Wanneer het goed bij elkaar past, kán kitsch ook mooi zijn ...

      Verwijderen
  12. het ziet er allemaal wel wat ouderwets uit hé,
    maar je bent ook niet meer piep toch... :-D

    Nee, alle gekheid op een stokje, ik vind het héél geslaagd, Ratjetoe/Desire!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben zelfs een paar jonger dan jij hè? ;-)
      Maar het doet me goed dat mijn nieuwe lay-out je goedkeuring kan wegdragen :-)

      Verwijderen
  13. Zelfs voor mij, iemand met een strak. modern (maar wel gezellig) interieur begrijp ik die gang naar de Xenos en Action. Ik kom er ook heel heel vaak. En ga nooit met lege handen naar buiten. Het is ook zo'n leuke tegenhanger. Een oud kastje komt prachtig tot zijn recht. Tegenwoordig houd ik me een beetje in omdat ik weet dat ik dan ook weer aan de slag moet met die spulletjes. (ander kleurtje pimpen e.d.) Jij hebt er iets moois van gemaakt hier. Je huisgenoten mogen trots zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Strak en oud spul kan soms heel goed bij elkaar passen, mits goed gecombineerd (en da's op zich al een kunst ;-) )
      En die Action, kost je klauwen vol geld. Oh nee, toch niet ;-)

      Verwijderen
  14. Hoewel ik oude spullen soms best leuk vind, houd ik eigenlijk niet zo van het idee om iets een tweede (of derde) leven te geven door een kwastje verf. Dan is het mooie van het oud zijn meteen weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je laatste zin is waar.
      Maar ach, als je verder toch niets meer met die oude spullen doet, kun er net zo goed nieuw leven in blazen. Al was het maar om een ander er plezier mee te doen :-)

      Verwijderen
  15. Heel mooi,maar niet in mijn huis :) Prachtige lay-out!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hahahaha die opmerking van je oudste! ik hou d'r op zich wel van, maar dan moet 't wel echt oud zijn en niet van dat nep oud spul dat je overal ziet..

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bij anderen staat het altijd prachtig, maar als ik dergelijke dingen in mijn huis neerzet, staat het rommelig. Op een paar echte oude dingen na die ik van familie heb gekregen. Ik vrees dat mijn huis een allegaartje is van oud en antiek. t Ken nèt :D

    BeantwoordenVerwijderen