Pagina's

zondag 4 mei 2014

Herdenking

















Onderstaand bericht (vele malen gedeeld) in verband met de dodenherdenking 2014 las ik ergens op facebook:

>>>> Beste mensen van URK,

Jullie zijn in het nieuws.
Op journaals, in kranten, op de radio.
Hoe vinden jullie dat ?
Een aantal inwoners is het er mee eens....
Een aantal niet.
Waar gaat het ook al weer over ?????
Oh jaaaaaaaa, het gaat over de Dodenherdenking van 2014.
4 mei valt dit jaar op Zondag.
En jullie willen de Dodenherdenking op 3 mei doen plaatsvinden.
Vanwege de Zondagsrust.
Hoe krijgen jullie dit in vredesnaam bedacht ???
Alle mensen die hun leven hebben gegeven in de Tweede Wereldoorlog … zullen zij op de Zondagen NIET hebben gevochten ?
Omdat er Zondagsrust moest zijn ?
Ga daar maar eens over nadenken.
Eet er lekker een visje bij … die hebben jullie genoeg.
En nu hopelijk genoeg fatsoen om op 4 mei de Doden te Herdenken.
Die paar minuten …
Het zal jullie een bevrijdend gevoel geven ! <<<<

Wat vindt jij ervan?

31 opmerkingen:

  1. Laten we daar maar geen ruzie over maken, er is al genoeg ellende in de wereld.
    Gedenken kan altijd, 3 of 4 mei, of 12 augustus of 17 februari.
    Wat maakt het uit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ruzie is ook niet aan de orde, maar de discussie wel. Bovenstaande vind ik ook kort door de bocht. Aan de andere kant: 4 mei is 4 mei, de dag dat we allen herdenken -burgers en militairen- die in Nederland of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van WO II, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Niet gepast om hiervan af te wijken, is mijn mening.

      Verwijderen
  2. Ik snap je punt en ben het ook deels met jou en met de Urkers eens. Want 4 mei is 4 mei op welke dag die ook valt. Dat vind ik trouwens ook van 26 april. De laatste jaren hebben ze al genoeg vrije dagen van ons afgepakt.
    En wat maakt het nu trouwens ook uit waar je de dode herdenkt? Of je dat nu bij een bijeenkomst doet, thuis voor de buis of op zondagavond in de kerk? Het gaat om de gedachte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoewel ik het begrijp, is bovenvermelde tekst niet van mij afkomstig, Theo. Ik vind dat dodenherdenking gewoon plaats moet vinden óp 4 mei om 20.00 uur, zondag of geen zondag.
      Waar dat is maakt inderdaad niet uit.

      Verwijderen
  3. Tegenwoordig zeuren mensen over alles en nog wat, waar gaan we naartoe? Als 4 mei de herdenkingsdag is en dat al vele jaren lang, dan vind ik ook dat het 4 mei moet blijven of het dan zondag is of niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik sluit me helemaal bij mijn landgenote aan!

      Verwijderen
    2. Merci Belg...het had eens anders moeten zijn :D ;-)

      Verwijderen
  4. ik wist niet eens dat dit speelde.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan je nagaan, zo normaal vinden wij het dat dodenherdenking op 4 mei is. Maar kennelijk denkt niet iedere Nederlander daar hetzelfde over ...

      Verwijderen
  5. Weer een beetje bijgeleerd.. Ik vind dit wel.typerend voor die streng-religieuze aanhangers die zich niet naar de "geest" kunnen aanpassen en overtuigd zijn van hun gelijk. Dodenherdenking moet idd kunnen plaatsvinden ongeacht religieuze motieven over een uitgeholde gedachte als de "Heilige Zondagsrust"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je verwoordt het mooi Brubeck, 'overtuigd zijn van hun gelijk'. En zich verheven voelen boven de Nationale Herdenking ...

      Verwijderen
  6. Helemaal met je eens!!!! Vreselijk vind ik het, dat de dodenherdenking vandaag niet plaats mag vinden 'omdat het een zondag is.' En wat als de Bevrijding toevallig op zondag plaatsgevonden had? Kwam dat dan ook niet gelegen? Hadden die Urkers dan ook gezegd: 'kom morgen maar terug?' Bah. Walgelijk. Echt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, de Bevrijding op zondag komt dan waarschijnlijk bij streng gelovigen ook niet gelegen. Een vreemde interpretatie als je het mij vraagt ...

      Verwijderen
  7. ik las al op veel nederlandse blogs over de herdenking, bij ons kennen we die 2 minuten stilte niet met ik deelde de stilte met jullie daar. Nu ik dit hier lees wordt het even stil in mij .... dat doet er toch helemaal niet toe dat het op het zondag valt, erg vind ik zo iets

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou denken dat juist streng gelovigen bij zo'n dag stilstaan. Maar nee, Zondagsrust is blijkbaar belangrijker :-(

      Verwijderen
  8. Iedereen mag op elke dag van het jaar herdenken, maar 4 mei is een nationale herdenking en dan past het niet om daar op dat moment niet aan mee te doen. Die twee minuten zijn een moment van rust en overdenking, mooier kun je het toch niet hebben op een rustdag?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies! 4 mei is een Nationale Herdenking en bedoeld voor het hele Nederlandse Volk, rustdag of geen rustdag.

      Verwijderen
  9. Lijkt wel alsof niemand zich tegenwoordig ergens bij neer kan leggen, alsof allerlei tradities en gewoonten op de schop moeten, omdat er altijd wel ergens een groepje mensen is dat tegen is. Vermoeiend, vind ik het.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat tegen zijn, een soort van aandachttrekkerij lijkt het wel. Ik kan me niet herinneren dat dit eerder aan de orde is geweest terwijl het toch heus vaker op zondag(en) is geweest?

      Verwijderen
  10. Waar houden ze zich mee bezig hè? 4 mei is 4 mei, wat speelt het nu voor rol wat voor dag het is. En zondagsrust... rijd maar eens de baan op, hier merk ik daar niet veel van, overal een drukte, in winkelcentra, enz... en dan zijn ze er over bezig dat een herdenking de rust zou verstoren. Ach ja, wat doe je er aan, voor sommige mensen kan je nooit goed doen, dat zal altijd zo zijn.
    Groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een verstandige laatste zin, Vanessa.
      Enne, die Zondagsrust is ook ver te zoeken, in ieder geval issie in Urk (als het goed is).

      Verwijderen
  11. Ik vond het ook een belachelijk standpunt. Of is het dat men zich schaamt en al die ellende niet in een godsdiens kwijt kan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me niet voorstellen dat 'zij' zich op zo'n gedenkwaardige dag achter hun geloof verschuilen zonder zich daar schuldig over te voelen ... maar wie ben ik?

      Verwijderen
  12. Dat je niet wilt feesten op een zondag, alla, maar de doden herdenken die voor je land gevochten hebben? Nee, dat gaat er bij mij ook niet in. Ze kunnen toch ook gedenken in de kerk. Passen ze daar de dienst op aan. Ik ben blij dat ik "vrij" ben in doen en laten en geen geloof heb wat me voorschrijft wat ik wel en niet mag doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 4 mei gedenken in de kerk, gewoon 2 minuten van die ellenlange preek afhalen, hoe moeilijk kan dat zijn ...

      Verwijderen
  13. Ik wordt er stil van. Ik ben voor 4 mei, zondag of niet. Maar als het niet zo is, dan maar een andere dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik werd er ook stil van toen ik hoorde dat dit aan de orde was. Een ongelovige op dat moment, zeg maar ;-)

      Verwijderen
  14. Jongens toch, wat een opmerking. Trouwens, zondagsrust, wie houdt daar tegenwoordig nog rekening mee? Ik heb op zondag gewoon mijn gras gemaaid omdat ik op de andere dagen geen tijd had.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik vind dit soort dingen zo vreemd. echt. ben er mee opgegroeid, met 'zondagsrust', we mochten zelfs geen ijsje halen op zondag, want dan moest iemand anders werken om ons dat ijsje te verkopen.. langzamerhand begrepen m'n ouders (gelukkig) dat het niet zo zwart-wit was, maar er zijn helaas nog zoveel mensen die dit soort onzin belangrijker vinden dan idd bijvoorbeeld het herdenken van de slachtoffers van een oorlog..

    dat de tijd ze maar snel in mag halen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vreemd inderdaad. Zeker als je bedenkt dat dit streng religieuze volk ook flink getroffen werd in de oorlog ... ik kan me niet voorstellen dat ze die zondag lekker 'rustig' en relaxed hebben doorgebracht.

      Verwijderen