Pagina's

dinsdag 20 mei 2014

Nu en straks

Jongste heeft examen van het vmbo. Gaat goed. Nederlands was pittig en Economie ook.
Engels vandaag wordt een makkie. Aanstaande donderdag laatste examen en dat is Nask (Natuur- en Scheikunde), die is niet fijn.
Gisteren te horen gekregen dat hij officieel op zijn vervolgopleiding MBO Technisch Vliegtuigonderhoud VeVa (defensie) geplaatst is. Nu alleen nog slagen.

Manlief 53 geworden. Op zijn werk dachten ze 52. Wat een jonge god is hij nog. Dat zeiden zijn collega’s.

Met (stief)vader gaat het naar omstandigheden redelijk. Buiten zuurstof kan hij niet, maar ondanks dat komt hij wel van zijn ziekenhuisbed af. Zaterdag met wandelzuurstoftank een rondje gemaakt in zijn geboortedorp. Hier en daar bekenden gesproken en familiegraf bezocht waar hij straks komt te liggen. Een emotionele, maar mooie dag.

Schitterend weer deze dagen. Zondag prosecco gedronken en in de zon in slaap gevallen. Werd wakker met hoofdpijn en rode neus.

In overmoedige bui 3 kwartier achter elkaar hardgelopen a la 7,5 km. Nu zere voet. Volgens verkoopster sportzaak ligt dat aan mijn oude hardloopschoenen (destijds gekocht bij een zaak die bekend staat om deskundigheid!), ze zijn te breed voor mijn voeten. Ik heb daar dus 3 jaar mee hardgestrompeldgelopen. Nu nieuwe schoenen die precies om mijn voeten passen en lekker stevig zitten. Maar lopen gaat nog niet fijn want zere voet.

Komend weekend hotelletje geboekt. Drie dagen twee nachten. We weten niet waar, want dat is geheim.
We weten wel dat het hotel vier sterren heeft, ergens tussen Wassenaar en Voorschoten ligt en qua recensies een 8,4 scoort. Hoe geheim kan het zijn.

Jongens willen niet mee en zijn komend weekend alleen. Gaan hele weekend voor de tv en achter de computer weet ik nu al. Aan de pizza, broodjes Bapao, chips en tosti’s. Voor maandag alvast fruit ingeslagen.

Moet nodig wat calorieën kwijt. Kreeg vanmorgen de knoop van mijn uniformbroek bijna niet dicht. Voelde onderweg in de auto of de knopen van mijn hesje gingen springen. Ik eet vast teveel. Of drink, kan ook. En nu zo’n weekend voor de boeg. Voor maandag nog maar meer fruit inslaan.

Aan de andere kant. Denk ik dat ik in de overgang zit. Met automatische gewichtstoename dat zich vooral openbaart in gebied rond buik en heupen. ’s Nachts wakker liggen en baden int zweet. Stramme spieren bij het opstaan. Malen over verleden en toekomst. Daar schiet je niets mee op. Maar vertel dat mijn hormonen maar eens.

Over de verandering/verplaatsing op mijn werk wordt aanstaande maandag een besluit genomen. Zeggen ‘zij’. Maar die is natuurlijk al genomen. Maandag is een futiliteit. Daarna wordt begonnen met een verbouwinkje van duuzenden euries en dan wordt het realiteit. Benieuwd hoe lang we daar nog zitten met z’n allen. Of staan.

Zo meteen deuren sluiten en richting huis. Hoop dat voorspelde onweersbui nog even op zich laat wachten. Niks geen gedoe met eten, gewoon lekker gemakkelijk. Want manlief heeft feestje op het werk en oudste moet werken. Spaghetti en saus uit de diepvries. Beetje geraspte kaas erover heen. Oh nee, beter van niet.

En omdat het tóch een mooi nummer is ... ;-)


29 opmerkingen:

  1. Als je zoveel hardloopt, dan mag je jezelf wel trakteren op een heerlijke spagetti met veel kaas hoor. Een hele prestatie, en met die nieuwe schoenen gaat het waarschijnlijk nog beter.
    Alvast veel plezier tijdens jullie weekendje weg, wat leuk zo met z'n tweetjes even lekker ontspannen. En zo te lezen, gaan de zonen er ook een leuk weekendje van maken :-)
    Fijne avond,
    groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Vanessa :)
      Ik heb er kaas overheen gedaan maar niet teveel hoor ;-)

      Verwijderen
  2. Dus midden in de examenstress? Mooi dat je zoon alvast geplaatst is voor zijn vervolgopleiding! Leuk joh dat jullie zo'n geheimweekendje weg hebben geboekt! Zal vast wel goed komen, met een 8,4 gemiddeld!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes, examenstress it is! Morgen laatste dag, dan mag hij lekker chillen. Tót de dag van de uitslag ...

      Verwijderen
  3. Heerlijk vooruitzicht zo'n weekendje weg! Kun je lekker even naar het strand ;-)
    Ik herken je overgangsklachten allemaal helaas, van de kilo's round the waist en al het andere gedoe er omheen.
    Lekker spurtje getrokken! (ik ben tijdelijk gestopt met hardlopen, ondanks goede schoenen toch steeds blessureleed aan knie en heup en dat heb ik er niet voor over)
    Veel succes voor zoon die examen doet!!
    Alvast een heerlijk weekend toegewenst!
    Liefs Petr@

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Naar het strand gaan we zeker Petr@! Eens kijken of ik de overgangsklachten ff van me af kan schudden ;-)
      Dank!

      Verwijderen
  4. ER gebeurt nogal wat dus, heftig best wel. Dat nachtelijk zweten en piekeren heb ik ook, maar overgang... nahh... nee toch? Zal toch niet?! Hmh.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoeft natuurlijk niet maar ik vermoed wel de overgang, ik ben 47 dan begint het toch zo'n beetje?
      Ik vind het in ieder geval nare dingen, die hormonen :-(

      Verwijderen
  5. Roos heeft ook examen! Ze doet het gymnasium en voor haar was Nederlands ook zwaar. Aanstaande donderdag ook Engels en vrijdag het laatste examen. Als ze slaagt wacht haar het Erasmus. Mooie vervolgopleiding van je zoon!

    Nog gefeliciteerd met je echtgenoot. Ik wens hem een gezond en voorspoedig levensjaar.


    Hebben ze je in de hardloopwinkel niet vertelt, dat je bij regelmatig hardlopen na een jaar aan een nieuw paar schoenen toe bent? Dat verbaast me dan wel! Goeie schoenen zijn het belangrijkst.
    De overgang...say no more ;-)

    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, ook examenstress in huize Kakel dus! Goed van d'r dat ze door kan naar het Erasmus, kan ze vast haar ei kwijt :)
      Nah, dat hadden ze me niet verteld dusss, nu weet ik beter ;-)

      Verwijderen
  6. Zo moedig dat je (stief)vader is! Fijn dat hij buitenkomt en kennissen opzoekt. Fantastisch dat de jongste die opleiding kan volgen, slagen zal ie wel met zo'n vooruitzicht ;-) en felicitaties voor uw man (XXX, voila, die krijgt er bij).
    De overgang, die mag overgaan als het wil want ik zweet me te pletter. Al kan het ook door de temperaturen van de laatste dagen komen al betwijfel ik het want "automatische gewichtstoename dat zich vooral openbaart in gebied rond buik en heupen"....dat zou dan moeten afnemen, toch??
    Veel plezier komend weekend!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal de XXX-jes overbrengen Bea :)
      'Liters' tegelijk zweet ik maar helaas neemt er bij mij niets af ... *zucht*

      Verwijderen
  7. veel succes voor je jongste! en lijkt me echt een zalige opleiding/werk
    (ik heb een vriend die helikoptertechnieker is, dat is zalig werk, heel wat fijner dan autotechniek bv!)
    proficiat met je jonge god, dan moet jij een jonge godin zijn toch?
    en de overgang maak ik ook van nabij mee: mijn madam!
    ze sport al zowat heel haar leven en nu nog, en toch begint ze rond buik en heupen bij te komen (wat ik best wel fijn vind, heb ik gewoon méér Marianne!)

    ps: met lopen had ik dat ook, peperdure (gel-)loopschoenen gekocht: juist hetzelfde! dan eens naar een podoloog geweest en die heeft me een paar steunzolen op maat laten dragen, geen centje pijn meer!

    leuke dag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Johan, een man naar mijn hart! Je hebt gewoon gelijk, nog meer Marianne om van te houden :)
      Ja, ik voel me ook echt een jonge godin ... met brede liefdeshandvatten dat dan wel weer haha!
      Ik denk dat het een prima opleiding is voor jongste, lekker praktisch net als jongste zelf. En met mijn voeten zal het best goed komen, dankje!

      Verwijderen
  8. Zooo, we zijn weer bijgepraat. Helemaal zoals het leven is. Met verdrietige, spannende en ook leuke dingen. En een pijnlijke voet. En zorgen om je gewicht. Sterkte met alle zorgen en emoties rondom het verdrietige, naderende afscheid. En veel succes voor je zoon! Dat ie maar mag slagen. En heel veel plezier tijdens jullie verrassingsuitje!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dat is een beetje van alles , verdriet maar ook vreugde, dat is het leven
    Toch wel goed dat je (stief)vader met zijn zuurstof nog even buiten een toerke kan maken door zijn dorp.
    En ook veel succes met de examens van je jongste.
    En voor jou, ik jog ook en ja schoenen zijn heel belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. (Stief)vader is soms best nog een taaie, voor ons een fijn idee dat hij hierdoor een stukje rust krijgt bij zijn naderend einde.
      Jog ze nog!

      Verwijderen
  10. Duimen dat zoon slaagt en met plezier aan zijn opleiding kan beginnen.
    Je (stief)vader mag je met recht een "ouwe taaie" noemen. Goed hoor, dat hij nog zijn rondje wilde maken.
    Heel veel plezier tijdens je weekend en spoel alle overgangsklachten gewoon van je af in de zee. Zout water doet wonderen. Toch?:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ok, als je wat ziet drijven zijn het mijn overgangsklachten ;-)

      Verwijderen
  11. wow, een hele boterham zeg!
    Wens je man nog van harte, Desire, prachtige leeftijd... ;-)
    In de zon in slaap vallen is niet zo'n goed idee, een zonneslag is gauw gebeurd.
    Inderdaad een lekker nummertje
    Veel plezier op je weekendje weg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Billy, zeker een prachtige leeftijd, fijn bouwjaar ook :)

      Verwijderen
  12. Er gebeuren in ieder geval dingen rond en om je heen!!.
    De hardloopschoentjes moeten wel goed zitten natuurlijk en weet er alles van!!!.
    Gewicht is lastig en dat zal heus goed komen, toch?.
    Veel plezier tijdens de verrassing hotel en overnachtingen en geniet.
    Oja een keer een kale kop zoals nu bij mij is leek mij wel eens leuk, krijg je ervan als je in de overgang zit ;-),

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha, jij zit gewoon óók in de overgang haha!
      Ik doe dat trouwens niet hoor, mijn hoofd kaalscheren ;-)

      Verwijderen
  13. Een bijwijlen grappige status update, zeker met je droge commentaar zoals de jonge god die je nog hebt. Maar moest ook even slikken bij je zin: ...en familiegraf waar hij straks komt te liggen.. Raar, maar het is wel waar. Misschien is het beter als je er zo nuchter over kunt nadenken..
    Volgens mij is de periode rond 50 steevast die periode waar je over alles begint na te denken.. A propos, kennen mannen dat ook, de overgang ? Of komen die er mee weg door het midlifecrisis te noemen ? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hardloopschoenen moeten echt perfect zitten. Ik vooral niet op bezuinigen, want dat kan blessures opleveren. De jonge god is vast heel erg blij met zijn jonge godin. Hopelijk slaagt de jongste voor zijn examen, want zo te lezen heeft hij zijn toekomst al uitgestippeld.
    Ik heb de gezonde levensstijl na het vasten volgehouden en ben inmiddels 10 kilo kwijt. Maar het is mooi zo. Ik wil niets meer kwijt ik wil gewoon zo blijven. Dat vind ik eigenlijk best moeilijk, want ook al eet ik elke dag meer, ik val nog steeds af elke week. Terwijl ik gewoon super tevreden ben met broekmaat 48. Lastig dat gewicht.
    Het lijkt me echt heel moeilijk voor je (stief)vader ook.

    Maar geniet lekker van het hotel. Rust en ontspanning is goed voor een mens.



    De overgang, das dan wel weer ver van mijn bed. Bij mijn moeder begon dat net na haar 45ste, nadat haar baarmoeder operatief verwijderd is. Ik kan me er niets bij voorstellen, al begreep ik van mijn moeder altijd dat het geen pretje is. Zo heeft het vaak over de slapeloze nachten gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dan ben ik beneden en kan alleen nog maar aan je (stief) vader denken......

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je zou van minder 's nachts liggen zweten,......:-), maar je kan dat snel te weten komen door gewoon een bloedafname,...succes met je drukke leven,..

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoogte- en dieptepunten al met al. Hoe was het hotelletje?

    BeantwoordenVerwijderen