Pagina's

woensdag 28 mei 2014

Weekend

Twee dagen van tevoren kregen we te horen welk hotel we hadden geboekt.

Voor vertrek gingen we langs (stief)vader en moeder. Zonen gingen mee en wilden daarna de stad in om te gaan shoppen, ze zouden met de trein terug naar huis gaan.
(Stief)vader keek monter uit de ogen en was heel blij dat we nog even aan hem dachten.

Aan het eind van de middag konden we terecht in het Van der Valk Hotel in Voorschoten.
Oké, een beetje een oubollig hotel á la jaren tachtig. Maar de kamer was schoon en het bed lag prima ;-)

’s Avonds genoten we van het Life Cooking in het Van der Valk hotel. Het eten smaakte goed, maar deed ons ondertussen ook denken aan een vreetfestijn zoals je die had in de Middeleeuwen.

Het was erg druk, een zaal vol met grote gezelschappen. Uit het gestalde warm en koud buffet kon je kiezen uit diverse bereide gerechten. Je kon vlees en vis laten bakken op de plaat, maar daar moest je dan wel 20 minuten op wachten. Ook kon je gerechtjes laten wokken zoals bij de wokchinees. In tegenstelling tot het bakken op de plaat was dit in razend tempo klaar. Het waren geen Chinezen die stonden te wokken … zouden de groenten en het vlees daarom niet gaar zijn geweest? Dit was leuk en lekker voor één keer, maar niet voor herhaling vatbaar. Zeker niet als je intiem wilt dineren.

Zaterdag maakten we een uitstapje naar Delft. Ik was er nog nooit geweest, maar het was zeker de moeite waard. We bezochten onder andere de Nieuwe Kerk.

Dat is de kerk waar overledenen van de Koninklijke familie liggen. In de kerk staat een maquette waarop je goed kunt zien hoe het familiegraf eruit ziet onder de plaat in de vloer. Deze plaat kan omhoog en daaronder bevindt zich de ingang van de kelder.
De grafkisten van de ‘koude kant’ van de Koninklijke familie (de aangetrouwden) liggen op de vloer, de grafkisten van de Koninklijke leden liggen op een plateau daarboven.
We waren onder de indruk van het geheel. De kerk zelf is trouwens ook indrukwekkend en groot.
de vloerplaat kan omhoog

bij de rode driehoek begint de ingang van de
grafkelder, er hangen gordijntjes voor

Daarna togen we naar museum De Prinsenhof, een monumentaal gebouw en voormalig Hof van Willem van Oranje.
Het entreebewijs –in de vorm van boekenleggers met daarop vragen over historische Delftse gebeurtenissen- kregen we cadeau van ‘middeleeuwse personen’ die ermee stonden te flyeren. De bewijzen hadden een waarde van € 10,-- en verschaften ons dus mooi gratis toegang tot het museum.
Het Prinsenhof is van oorsprong een klooster. In 1584 werd hier Willem van Oranje door Balthasar Gerards doodgeschoten. De gaten, waar de kogels de muur raakten, zijn nog steeds te zien.

zo ging het ongeveer

’s Avonds in Voorschoten zochten we een leuk en gezellig restaurantje en kwamen uit bij een Griek. Heerlijk gegeten met gerechten bereid zoals uit het echte Griekenland.
We zaten zo vol van het voor- en hoofdgerecht dat er geen toetje meer bij kon.

Zondagochtend, na een overdadig ontbijtbuffet, checkten we uit om 11.00 uur.
We gingen richting Wassenaar om de kasten van huizen daar eens te bezichtigen. Mooie exemplaren zaten ertussen, maar niet te betalen voor de gewone man.

Daarna reden we richting Katwijk aan Zee (een mooi badplaatsje!) om van het strand te genieten.

Op het moment dat we daar aankwamen was het flink bewolkt en fris. Naarmate de tijd verstreek, verdwenen de wolken om plaats te maken voor de zon. Het was frisjes aan het strand maar als je een goed plekje uit de wind had, kon je heerlijk liggen. Gevaarlijk was de koele wind vanuit zee. Daardoor verbrandden manlief en ik toch nog behoorlijk. Met rode gezichten en ledematen vertrokken we huiswaarts. Daar wachtten onze zonen die ook een heerlijk weekend (zonder ons …) hadden gehad.

Oh, en kijk onze moestuin eens welig tieren … :-D

1. Doe mij ook zo'n heerlijk weekendje! Een hotel van Van der Valk is voor mij niet te min, hoor. En de kerk in Delft zou ik graag weer zien, en ook museum Prinsenhof. Om over Katwijk aan Zee maar te zwijgen :-) Misschien kan ik beter zeggen wat me niet leuk lijkt, dan ben ik sneller klaar.
    Leuke reactie op mijn WE-verhaal, bedankt!
    Liefs Kakel

1. Een Van der Valk hotel is zéker niet te min. Dit hotel (De Gouden Leeuw) was de eerste die gebouwd is. In Almere en Zwolle staan de laatst gebouwde hotels van Van der Valk. Als je deze ziet, is de eerste Van der Valk een beetje ouderwets, zeg maar ;-)

Verwijderen
  2. Dit leest als een heeeerlijk weekendje weg. Nu kun je er weer even helemaal tegenaan. Leuke dingen gezien en gedaan en bij thuiskomst vrolijke zonen en een dito moestuin. Top dus!

3. Een heel mooi weekend was dat! Heerlijk om eens met z'n tweeën er op uit te trekken ;-)
    De moestuin staat er goed bij. De sla is duidelijk herkenbaar. Die struikjes links er van en op de onderste foto iets minder. Aardappels?

1. Yep, dat zijn aardappels (geen 'vroege') :)

Verwijderen
  4. Genieten van het gezellige hotel met lekker eten, de cultuur in de stad, heerlijk aan het strand... wat een geweldig weekend! Een mooi verslagje met prachtige foto's!
    groetjes, Vanessa

5. Quality time. Dit zijn de uitstapjes die je nog lang bij blijven. Tijdens het lezen werd ik toch stiekem best wel wat jaloers :D

1. Het was ook heerlijk hoor, Theo. Een echte aanrader :)

Verwijderen
  6. het is toch een fijn weekendje geweest met een rugzak vol mooie herinneringen

7. Mooi, we mogen dus spreken van een geslaagd weekend.:-)
    Ik ben wel benieuwd, ben je de zee nog in geweest en doet zout water nog steeds wonderen?

1. Brrrr nee, het water was me nét iets te koud.

Verwijderen
  8. Fijn weekendje weg, mooi geïllustreerd met die foto's, Desire. Zeker die foto van dat vreetfestijn, laat zien hoe oubollig het vroeger niet was :-)

1. Blij dat ik de Middeleeuwen niet heb meegemaakt (ofwel misschien in een vorig leven? ;-) )

Verwijderen
  9. Wauw jullie hebben genoten zo te zien en te lezen.
    Wij vinden het ook altijd heerlijk om af en toe een weekend weg te gaan, gewoon een kleine mini-vakantie er van maken.
    Jullie kunnen er weer even tegen.
    Wat groeit alles goed in je tuin!

1. Het was echt een minivakantie.
      En ja, de tuin gaat goed, dankzij de regenval van de afgelopen dagen.

Verwijderen
  10. lijkt me een zalige tip voor een heerlijke trip!

11. Leuk zo'n weekendje weg waarbij je pas op het laatst je bestemming weet! In Delft ben ik ook nog nooit geweest, maar is zeker een stadje wat ik nog graag zou willen bezoeken... Kustplaatsen zijn ook altijd erg leuk, geef je vaak echt een vakantiegevoel he?

12. Weer wat energie in deze moeilijke tijd....heerlijk hoor!

13. zag er een geweldig en gevarieerd weekendje uit, Desire!
    Van Delft heb ik al veel positiefs gelezen (maar natuurlijk nog nooit zelf bezocht)