Pagina's

zaterdag 21 juni 2014

Klaagzang



Manlief en ik maken helemaal niet zoveel ruzie.
Soms wel, meestal gaat dat om de huishoudelijke taken.
Die zijn niet verdeeld want ik doe ze –uitzonderingen daargelaten- allemaal.
Koffie en theezetten niet meegerekend want dat doet hij dan weer wel, piece of cake
erbij.
De buitenboel doe ik sporadisch en ik weiger gras te maaien.
Een oerwoud in je achtertuin heeft ook wel wat.
Ik heb twee banen: telefoniste/receptioniste én huishoudmanager.
Voor die laatste krijg ik niet betaald
wat ik wel verdien.
Manlief heeft één baan: bouwinspecteur.
Ik val als het ware van de ene in de andere baan en ga thuis meteen door.
Daar thuis wonen ook nog 2 hotelgasten (lees pubers) die niet aan huishoudelijke taken doen.
Hoogstens het bedienen van de magnetron voor het opwarmen van voedsel.
Manlief doet dus geen fuck al eeuwen niets meer aan huishoudelijke taken en is van mening dat ik deze taken wel voor mijn rekening kan nemen, omdat ik dan toevallig thuis ben.
Iedere normale, gezonde moeder met 2 á 3 kinderen (pubers) en een baan buitenshuis snapt dat je van alle huishoudelijke taken die er bestaan ‘s avonds soms uitgeblust op de bank kan zitten.  

Ik spreek dat ook wel eens uit. En dan is de reactie van manlief steevast: waar ben je in vredesnaam zo moe van dan? Grrrrr!
Meestal kraam ik dan de hele waslijst van huishoudelijke taken eruit.
Waarop manlief zucht, en de krant pakt. Hij wel.
En dan vind ik man helemaal niet zo lief.

Sowieso.
Mannen.
Willen zo graag geëmancipeerd zijn.
Maar ondertussen.
Willen ze gewoon pantoffels aan de voeten in een schoon huis en een warme maaltijd op tafel.
En daar vooral niets voor hoeven doen.
Punt.

38 opmerkingen:

  1. Nou, dat zou ik echt niet pikken, hoor. Gelukkig gaat het bij mijn totaal anders. Alle drie mijn mannen hebben hun eigen taakpakket waar ze zich strikt aan houden.

    Eh, niet dus, Was het maar waar, haha. Wat jij hier schrijft is maar al te herkenbaar. Helaas....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha! Je eerste twee zinnen leken ook al te mooi om waar te zijn ... ;-)

      Verwijderen
  2. ik kén wel mensen waar het anders schijnt te gaan, maar helemaal geloven doe ik dat niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op dat soort momenten zou je ze met liefde en plezier achter het behang willen plakken. Luie donders.
    Sterkte er mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben geen behang. Ja, glasvliesbehang. Daar krijg ik ze met geen mogelijkheid achter.

      Verwijderen
  4. Moeder de vrouw moet maar eens een weekje gaan staken, dan zal wel duidelijk worden waarom ze soms afgepeigerd op de bank valt. Wedden dat een kat haar jongen niet meer vind na een week? Er zijn maar twee mogelijkheden: of na een dag of twee hebben ze het door en gaan ze zelf (voorzichtig) aan de slag of na die week zal je dagen werk hebben om de boel weer netjes te krijgen...het is een gok :-)
    Ik vind het toch niet echt meer van deze tijd dat werkende vrouwen alleen het huishouden moeten beredderen. Als je met twee gaat uitwerken kan er met twee wat in het huishouden gedaan worden, mijn bescheiden mening ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Bea, ze gaan echt niet zelf aan de slag en zeker niet al na een dag of twee. Misschien als ik een jaar weg ben ... ;-)

      @Joten, er zit wat urenverschil in onze (beide) banen buitenshuis. Vaak ben ik eerder thuis of begin ik later. Gedachteloos wordt daardoor aangenomen dat ik alle uren van het huishouden 'erbij neem', wat ook gebeurt.
      Moet erbij vermelden dat manlief heus wat standaard dingen doet. Echter de vele, ook kleine dingen eromheen doe ik –door hen onopgemerkt- tussen neus en lippen door. Zolang dat gestaag verloopt is er niets aan de hand. Maar o wee als de deodorant ineens op is… ;-)

      Verwijderen
    2. toch heb je de oplossing zelf in handen! "o wee als de deodorant ineens op is..."
      ok, dan is er geen, en als ze er willen zullen ze er wel zelf omgaan!
      en zo kan je dat bij alles toepassen, zeker weten!
      dit gezegd zijnde door een man die zelf veel te veel in de watten gelegd werd/wordt maar als het dan eens niet mogelijk is doe ik het doodgewoon zelf.....niet verklappen hé, maar dit is eigenlijk een mannengeheim :-)

      Verwijderen
  5. Dat van die pubers herken ik wel heel erg. Ik heb hier thuis ook zo'n exemplaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig blijven die 'exemplaren' niet voor eeuwig pubers ;-)

      Verwijderen
  6. Ik heb het er bij mijn jongens van jongs af aan in gehamerd, (niet letterlijk, hoor) dat ook mannen het huishouden moeten kunnen runnen. Ze hebben alles moeten doen, wc's en badkamer schoonmaken, eigen bedden afhalen en verschonen, stofzuigen, noem het maar op. Ze kunnen alles en gelukkig zijn er drie van de vier, die dat ook allemaal regelmatig zelf doen. De vierde heeft een vrouw getroffen, die vindt dat de man in huis niets hoeft te doen. Mazzelkont.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is heel geëmancipeerd Cornma! Zo zou het ook gewoon moeten. Alle mannen aan de huishoudelijke taken, ook die' mazzelkonten'! Vele handen maken tenslotte licht werk :-)

      Verwijderen
  7. zoals Bea zegt, laat die taken eens een paar dagen liggen!
    Blijkbaar heb je je man en kids niet goed opgevoed... :-P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik wel eens geprobeerd, maar daar wordt het alleen maar smeriger van. Kan ik dubbel zo hard opruimen/soppen. En gegeten en gedronken hebben ze dan ook nauwelijks. Bizar.

      Verwijderen
    2. @Billy, manlief valt niet (meer) op te voeden. De kids kan ik nog enigszins vormen. Dat betekent dan wel dat ik ellenlange discussies met hen moet voeren over redenen waarom zij persé dat ene klusje NIET hoeven te doen.

      @Mammalien, herkenbaar. Behalve dat niet eten en drinken. Dat doen ze dan weer wel. Tja, de koelkast is ook altijd gevuld. Daar zorgt mams wel weer voor.

      Verwijderen
  8. O,o, zo herkenbaar. "En heb jij nog wat gedáán vandaag?", als ie uitgebreid onderuit ligt te gapen op de bank na het zoveelste etentje van de zaak (zoooo vermoeiend!) en ik nog bezig ben de laatste korsten van tafel te krabben en zijn schoenen op te ruimen... Een beetje waardering zou leuk zijn. Ook genoeg vrouwen trouwens die denken dat thuisblijfmoeders een luizenleven hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er wordt té gemakkelijk gedacht over die huishoudelijke taken. Dat het een 'vrouwending' is bijvoorbeeld, lulkoek!
      Over waardering gesproken, thuisblijfmoeders verdienen een ereprijs. Ga er maar aan staan, de hele dag je koters verzorgen/bezighouden en daarnaast ook nog de huishoudelijke dingetjes doen, topsport zeg ik je!

      Verwijderen
  9. gelukkig helpt die van mij wel wat mee, maar inderdaad zoals Bea en anderen zeggen laat het eens even liggen, kijken wat er dan gebeurt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vrees dat alles blijft liggen waar het ligt ...

      Verwijderen
  10. Jullie werken ook allebei hetzelfde aantal uren? Want dan heeft hij al helemaal geen recht van spreken. Mijn vriend werkt meer uren dan ik doe, dus is er een soort van stilzwijgende afspraak dat ik meer doe dan hij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zit verschil in uren, maar die worden ruimschoots gecompenseerd. Héél erg ruimschoots, mag ik wel zeggen ...

      Verwijderen
  11. Er is nog hoop Desire (voor je kinderen dan).
    Onze jongste woont op zichzelf en zijn kamer was vroeger een grote puinhoop!
    En als ik nu zie hoe hij zijn huisje netjes houdt, daar sta ik echt van te kijken!
    Mijn man is ook hopeloos hoor, hij ziet het gewoon niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Poe, wat een opluchting Petr@!
      Enne, manlief ziet het wel ... misschien is dat juist het probleem ;-)

      Verwijderen
  12. Het probleem met onze generatie is, dat onze moeders nog hartstikke ouderwets waren en wij ineens allemaal geemancipeerd willen zijn. Dat gaat dus niet, omdat de mannen niet meewerken ;-)
    Nu ben ik de uitzondering op de regel: mijn man heeft een drukke baan, haalt elke vrijdag boodschappen voor de hele week, zet alles thuis op z'n plek, werkt in de tuin, en is ook niet te belabberd om de was op te hangen. Je begrijpt dat ik hem niet weg doe :-)
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mannen die niet meewerken, het zit er van oudsher zó ingebakken.
      Uitzonderingen zoals de jouwe daar gelaten :-)

      Verwijderen
  13. Herkenbaar en eigenlijk heeft je man wel gelijk, zou ik ook doen ;-).
    Tot dat er iets gebeurd en ik mocht het live mee maken en dan is het daadwerkelijk een zoek tocht door de supermarkt waar alles dan wel moet liggen, laat staan koken en het huishouden.
    Ik moest toen wel en mijn ogen zijn open gegaan en gelukkig is vrouwlief nog in leven, maar als man doe je dus gewoon niets, precies zoals je nu schrijft.
    Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat veel gewoontes en verzorgende taken weer terug zijn bij vrouwlief omdat ze het gewoon net iets leuker vindt dan dat ik het doe en ze kan het gewoon beter, dat is gewoon zo.
    Maar ik maak wel het huis nu schoon en ondanks mijn sporten is er meer aandacht gekomen, en dat alleen is al belangrijk voor de vrouw, zeg maar die pluim dat de vrouw verdiend.
    Weet je wat, laat je man dit maar lezen en zeg maar dat hij een sukkel is als hij zo door gaat ;-).
    Nee zonder gekheid, pas als er iets erg gebeurd kom je er achter, anders niet zo snel, dus hij mag echt in zijn handen knijpen met zo'n super vrouw zoals jij, alleen weet hij het niet altijd meer, geheugen verlies , hihahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Manlief weet gelukkig goed de weg in de supermarkt en huishoudelijke klussen doen gaat, hoewel met de Franse slag, ook lukken. Laten we hopen dat we allemaal goed gezond blijven zodat we lekker over elkaar kunnen klagen haha!
      Ik denk ook wel dat hij dit leest, alleen ... inderdaad een geheugen als een zeef, hij is het zo weer kwijt ;-)

      Verwijderen
  14. je kan dit toch niet veralgemenen...

    je moest eens weten wat ik allemaal niet doe...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Euh ... hoe bedoel je, Willy? Wat doe je allemaal niet? Huishoudelijke taken? Mazzel ...

      Verwijderen
  15. Ze gaan vanzelf de deur uit.... die hotelgasten (alhoewel, zolang ze het zo goed hebben zou het nog weleens tot hun 40e kunnen duren ;-)) En je man heeft ook al geen reden om weg te gaan. Ach, je kunt altijd nog gaan staken. Of op vakantie in je eentje. Dat zal ze leren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot hun 40-ste?! No way! Ja op vakantie, naar Verweggistan ;-)

      Verwijderen
  16. Op vakantie in je eentje. Een aanrader. Dat doe ik zelf ook. Heerlijk even luchthappen en vrolijk weer thuiskomen. Maar niet omdat manlief niets in huis doet. Ik durf het bijna niet te zeggen. Hij heeft bijvoorbeeld vorige week de gehele week het huishouden gedaan en gekookt omdat ik een kleine operatie had gehad. Maar toen riep hij wel een keer: 'Ik doe verdorie 3 keer zoveel als anders.' En 3 keer betekent dan dat ik in zijn ogen normaliter twee keer zoveel doe. ;-) dat is teveel eer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie je wel? Mannen klagen nóg eerder bij het doen van veel huishoudelijke taken. Maar ach, die van jou doet het tenminste haha!

      Verwijderen
  17. Het klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar ik heb enorm geboft met manlief. Onze taken zijn een beetje verdeeld en eigenlijk gaat het automatisch - we hebben er nog nooit woorden om gehad, om het huishouden. Wel om andere dingen, maar dat is weer een heel ander verhaal...:-D

    BeantwoordenVerwijderen