Pagina's

woensdag 13 augustus 2014

Grüß Gott

Ja! Ich bin wieder da!

Over de heenreis naar Oostenrijk
Vroeg uit bed en koffers in de auto gepropt. Drinken, broodjes en ander proviand bij de hand.
Heenreis eerste dag reden oudste en manlief om de beurt, veel files onderweg.
We vroegen ons maar steeds af hoe zo’n plotselinge file ontstaat.
Niet de files die veroorzaakt worden door wegwerkzaamheden, ongelukken of caravans en vrachtwagens die elkaar inhalen. Ik bedoel die files die zomaar uit het niets ontstaan en die ook zomaar uit het niets oplossen … ik vind het vreemd.

In Neurenberg overnachtten we in een eenvoudig maar prima hotel.
’s Avonds gingen we in stad Neurenberg met z’n vieren eten, lekker aan de Duitse specialiteiten.
We bestelden een menu voor 4 personen met van alles en nog wat, geserveerd op een plaat. Op die grote plaat lagen gebakken aardappels, patat, gekookte zuurkool, zuurkoolsalade, twee blaadjes sla, twee halve tomaten, één Wiener schnitzel, acht knödels, twaalf Frankfurters en ongeveer vijf grote stukken schweinehaxe.
Aan één stuk schweinehaxe hadden we eigenlijk al ruim voldoende. Man, wat overheerste die schweinehaxe *burp*.
Leuk (niet lekker) voor één keer maar nooit weer. Brrrr, wat een vet.

Heenreis tweede dag reden oudste en manlief wederom om de beurt richting eindbestemming Oostenrijk/Karinthië. Stonden bij elkaar 5 uur in de file.
Stau, stau und immer wieder stau pffff.
Weersomstandigheden onderweg waren van heet tot frisjes, van droog tot zeer nat.
Blij dat we er eindelijk waren.

Over het verblijf in Oostenrijk
Zeer fraai appartement gelegen in de Oostelijke deelstaat Karinthië in het district Spittal an der Drau; Bad Kleinkirchheim.
In de winter een druk bezocht wintersportgebied en in de zomer … gewoon mooi ;-)





Veel gedaan waaronder toeren met de auto, de berg op met de kabelbaan, wandelen, rodelen en mountainbiken. Aan de laatste twee deed ik niet mee.
Kwamen nog familie tegen. Waarvan we wel wisten dat ze in ergens in Karinthië zouden verblijven.
Op een dag kwamen we ze gewoon tegen. In hetzelfde plaatsje, dezelfde plek op hetzelfde tijdstip. Hoe toevallig kan dat zijn? Met z’n allen gezellig een ijsje gegeten.

Weersomstandigheden waren wisselend, van heet tot druilerige regen en onweer.
Van koel tot rond het vriespunt (toen we heul hoog in de bergen waren).
Ook lekker gegeten.
Apfelstrudels, Wiener schnitzels, grilltellers en pizza’s.
Maar ook zelf spaghetti gekookt, pannenkoeken gebakken en een soort van barbecue georganiseerd (maar dan in de braadpan op het gasfornuis).
De vijfde en zesde dag kreeg ik last van mijn hormonen heimwee naar huis. We hadden nog twee dagen te gaan ...
Heimwee ging weer over op de één na laatste dag voor de terugreis.
Toch weer fijn om naar huis te gaan.

Over de terugreis naar Nederland
We hadden daags tevoren bolletjes en drinken ingeslagen voor onderweg.
Nog nooit zachte bolletjes gezien in Oostenrijk.
Terugreis eerste dag startte ik met rijden, oudste en manlief namen het daarna om de beurt over. Opnieuw veel files. We namen een sluipweg en dat schoot lekker op.
Bij de eerste stop onderweg knaagde ik vijftien minuten lang aan mijn heul harde bolletje met kaas. Overgebleven helft maar gedeponeerd in de prullenbak.
Bijna bij iedere stop moesten we met z’n allen plassen.
4 x 0,70 eurocent is € 2,80 betalen om je plas achter te laten, tis toch te gek voor woorden …

We hadden een overnachting geboekt in een hotel in Frankfurt am Main.
Dort waren we niet herzlich willkommen.
We mochten niet parkeren bij het hotel en moesten maar zien waar we dan wel de auto kwijt konden.
Manlief kon daar niet tegen en wilde toen meteen door naar huis. De rest niet.
Toch een plek voor de auto gevonden en ingecheckt.
Hotel was gelegen in een ‘ruigere’ wijk van Frankfurt en was qua aankleding blijven steken in de jaren tachtig.
Kamer ingericht met gammele spullen en badkamer mocht geen badkamer heten want je kon je kont er niet keren.
’s Nachts weinig geslapen vanwege lawaaierig, nachtelijk leven.
Toen ik wakker werd, was het 04.00 uur en de feestbeesten joelden door de straat. Wekker zetten was niet nodig geweest.
Ontbijt was minimaal. Halfzacht gekookte eieren (ieuw!) en lauwe koffie.
Enfin, uitchecken en rijden maar!
Onderweg nog 2x gestopt en klokslag 12.00 thuis.

Mijn wasjes draaien. Alsof we nooit zijn weggeweest.

14 opmerkingen:

  1. Omdat mijn blog de laatste tijd overspoeld wordt met spamreacties, kunnen vanaf nu alleen geregistreerde gebruikers reageren (inclusief die met een OpenID). Stel dat je een vreemde melding krijgt, dan weet je d'r van ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah, die was, die is zeer herkenbaar ja! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Desire,
    Het water loopt me in de mond van het "heerlijke" zuurkoolmaal haha.
    Op de foto's ziet het erg mooi uit, de omgeving.
    En dan dat hotelletje, erg onvriendelijk zeg. Maar wat waardeer je je huis dan weer he, vind je niet?
    Home sweet home! Beetje jammer van al die was, maar ook dat hoort erbij!
    Wij gaan a.s. Vrijdag op vakantie.
    's morgens om 5 uur gaan we rijden, richting Frankrijk.
    (Ik heb ook heel veel last van spam, ik heb de woordverificatie maar aangezet)
    Groetjes Petr@

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel mij lijkt zo'n vakantie top, ik krijg alleen mijn mannen niet overtuigd,...zo jammer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had een heel verhaal hierstaan. Onder andere met gewoon mooi? het is daar schitterend. En ook iets over heimwee wat herken. en over het vele eten. Maar het is moeilijk om onder de juiste noemer te reageren Hanscke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. naar Oostenrijk ga je niet zozeer voor het mooie weer, da's duidelijk.
    Maar je zat daar toch in een prachtige streek, waar van alles te doen is.
    Maar zo'n end rijden kruipt toch in de kleren hé. Ik zou dat niet meer aankunnen vrees ik.
    En het vliegtuig is dan weer zo'n dure zaak...

    Dan maar beter thuis blijven, of een dichtbijvakantie nemen... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk op vakantie, even weg van alles, en genieten van het fantastische uitzicht en het lekkere eten, de schweinehaxe en de bolletjes kaas niet meegerekend :-). Maar het is ook weer fijn om thuis te zijn, en terug te denken aan weer een mooie vakantie...
    Nog een fijne week Desire,
    groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi daar, als ik de foto's zo zie! Fijn dat je een goede vakantie heb gezien. En nu weer wennen aan het dagelijks leven (de wasmachine staat al aan :D).
    Grappig als je familie in het buitenland tegenkomt. Zo zijn wij eens een klasgenoot (en ouders) van jongste in Bush Gardens in Florida tegengekomen. Was ook wel heel toevallig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als wasjes draaien blijven de vakantie herinneringen je warm houden
    Ik zie dat er geen url meer staat dan maar met mijn Google account naam ben merel van ogenindeschaduw

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als vanouds, het werkt weer :D
    Altijd leuk om op reis te vertrekken maar al even plezant on terug thuis te komen, de was buiten beschouwing gelaten.
    Mooi streek waar jullie verbleven, mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk beschreven! En ja, Karinthië is zeker een hele mooie streek, zijn wij ook 2 keer geweest, aan de Wörthersee zaten we toen... Enne, dat betaald plassen valt toch wel mee? Je kunt het bonnetje inleveren en dan krijg je 50 cent retour op je aankoop of op de benzine, dus dan is het maar 20 cent... Plus het sanitair is natuurlijk wel altijd schoon. Daarnaast heb je trouwens ook veel parkeerplaatsen met alleen een sanitairhokje, kan smerig zijn maar kan ook net zo goed wel schoon zijn... en die zijn gratis...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. oh ik wil daar ook zo graag eens heen in de zomer! alleen nog maar in de winter gezien #wintersport
    en dat plassen hahaha ja daar erger ik me ook zo aan, ga je ergens eten hier aan het strand, verwachten ze nog wel dat je 50 cent betaalt om te plassen! gaat heen! dan maar geen fooi ;-)

    BeantwoordenVerwijderen