Pagina's

donderdag 27 november 2014

In de roos

Vast wel eens gehoord van de Roos van Leary.
Dat is een interactiecirkel; een schematische weergave van verscheidene gedragsmogelijkheden en het effect daarvan op anderen.
Vandaag kwam ik tijdens een cursus klantgericht communiceren onder andere deze cirkel tegen.
De cursus volg ik omdat ik straks met mijn huidige collega’s bij een nieuwe groep collega’s (lees kenaus) wordt geplaatst.
De cursusleider had de Roos van Leary met papierplakband op de vloer nagemaakt; vier vakken met bijbehorende kleuren.
Naar voren kwam dat ik het gele type ben: volgend en meewerkend.
Maar ik neigde ook een beetje naar de groene kant: helpend en leidend (hoewel dat leidend bij mij nooit zo uit de verf komt …).
Dan is er nog het rode type en dat zijn zo’n beetje alle grote leiders: aanvallend en concurrerend.
Tenslotte zijn er de blauwe types: opstandig en teruggetrokken.

Volgens de cursusleider is het niet zo’n probleem dat er verschillende types en kleuren zijn.
Het gaat erom dat je onderling wat heen en weer schuift van de ene kleur naar de andere, zodat het hele team goed kan functioneren.
Voor dat heen en weer schuiven creëerde ze voor ons wat handvatten.

De groep waarin ik straks terecht kom zit vol met rode types: haantjesgedrag, betweters, zij maken de dienst uit en tikken je meteen op de vingers wanneer iets niet goed gaat.
Als geel type heb ik de neiging om op zulke momenten een stap terug te doen en in mijn schulp te kruipen.
De handvat voor mij is dan: stap als geel type uit de cirkel. Recht je rug en schouders. Ga naar het rode type in de cirkel, zet een behoorlijke stem op en zeg zoiets als: ‘heel erg fijn collega dat je mij hierop wijst, ik zal er de volgende keer rekening mee houden!’ en je geeft hem of haar nog even een schouderklop.
Het rode type zal met de mond vol tanden staan want dat had hij of zij natuurlijk niet van een geel type verwacht.

Binnenkort ga ik het uitproberen.

Ik schijt nu al
vier kleuren stront …

31 opmerkingen:

  1. Hoezo, mensen in een hokje (dit geval: kleur) plaatsen?
    Persoonlijk kende ik de roos van Leary niet, maar dat komt omdat ik 'allergisch' ben voor dit soort management-persoonlijkheidsstrategieën. Ik heb er in het bedrijfsleven ook wel mee te maken gehad en sta daar onvoldoende open voor, ik geef het eerlijk toe. Ben meer van het type boerenverstand-gebruiken, zonder al dat gepsychologeer.

    Ik vind het ook zo'n onzin dat iedereen ineens een engelstalige functietitel heeft, alsof we opgeslokt zijn door Amerika, want daar komt al dat gedoe natuurlijk vandaan. People count, results madder: zo spreken ze dat op de radioreclame uit, de hele spot in het Nederlands en dan dit eindzinnetje, om zo te laten zien dat we o, zo internationaal denken. Ze hebben niet in de gaten dat ze zichzelf belachelijk maken door de uitspraak van het woord 'matter'.

    Verder alles goed hier hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha Gerda! Volgens mij ben jij het blauwe type ;-)

      Verwijderen
  2. Haha, go girl!

    Ik ben rood, das duidelijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes!!
      'k Had jou ook wel rood ingeschat, ja ;-)

      Verwijderen
  3. Als het in theorie zo eenvoudig is dan moet het in de praktijk wel lukken....benieuwd :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de praktijk werkt dat natuurlijk heel anders, zul je zien *bibber* ;-)

      Verwijderen
  4. Moeilijk he, is ook mijn zwakke punt. Moet eerlijk zeggen dat ik nog wel die roos en mijn plek weet masr niet meer dat handvat 😄 sterkte! Komt vast goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij vergeet je die handvatten op het moment supreme.
      Zou ook echt iets voor mij zijn ... :-(

      Verwijderen
  5. Nog nooit van die Roos gehoord. Het is een beetje generaliseren wat je doet in die vakken, maar aan de andere kant geloof ik wel dat je er houvast aan kunt hebben. Je hebt niets te verliezen. Je hoeft ook niet te schreeuwen. Je overbluft de roden als het ware. Een paar keer oefenen doet wonderen! Ik weet zeker dat het je lukt.
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het merendeel een geel/groen type. Maar in bepaalde gevallen kan ik ook heus het rode, groene of blauwe type zijn.
      En nee, schreeuwen lijkt me geen goed plan haha! Je stem kracht bijzetten heet dat hè?
      Ik roep gewoon knetterhard 'BOE!' ... schrikken ze ook wel haha!

      Verwijderen
  6. hahahaha, in theorie zijn die uiteenzettingen niet zo moeilijk om toe te passen
    Maar in werkelijkheid...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het in gedachten ook al meerdere malen uitgeprobeerd ... met positief resultaat uiteraard haha!
      In het eggie zal het net even iets anders gaan ;-)

      Verwijderen
  7. Ach ja de roos van Leary. Ooit was de kennis hierover alleen voor behouden aan een stelletje Agogelaars van de opleiding Agogiek/Andragogiek. Door de jaren heen is deze kennis gemeengoed van ons allen geworden maar daarom niet minder waar. Het toepassen van de kennis is nog steeds even moeilijk als dertig jaar geleden. Maar probeer vooral jezelf te blijven placht men er dan achteraan te zeggen en dat staat dan weer haaks op het eerste advies. Ha ha. Ik ben benieud hoe je het er vanaf gaat brengen, maar een beetje tegengas geven door "dankbaar" voor het advies te zijn werkt meestal heel leuk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn toch leuke handvatten die je meekrijgt, maar je eigenste ik blijft overeind en dat is ook de bedoeling. Toch zeggen 'ze' dat de rode types in werkelijkheid erg onzeker zijn en dit proberen te verbloemen door dominant te zijn ...

      Verwijderen
  8. Sterkte, ik ben ook geen held. Ik heb morgen gesprek met HR want ook hier gaan afdelingen vanaf volgend jaar samen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hele afdeling is opgeheven. Ze gaan binnen de organisatie op zoek naar een andere functie :-( maar ze hebben niet voldoende functies werd er al bijgeegd. Dus contracten niet verlengd. Ik werk er al bijna 13 jaar dus das voor mij niet aan de orde maar onzeker is t wel...

      Verwijderen
    2. He gats ... wat een onzekerheid. Tegenwoordig heb je wat dat betreft nergens meer zekerheid :-(
      Ik wens je in ieder geval succes en duim voor je, hopelijk valt het allemaal mee.

      Verwijderen
  9. Ik heb ooit zo'n online test gedaan om te kijken wat er bij mij uitkwam. Ik scoorde hoog op dominantie en nog een paar andere onaangename dingen. Uiteindelijk heb ik m'n antwoorden maar aangepast... :-D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha! Typisch gevalletje "je mooier voordoen dan je in werkelijkheid bent" ... maar ook een manier om in die cirkel rond te bewegen :)

      Verwijderen
  10. Ik heb er nog nooit van gehoord in ieder geval sterkte tussen al die roden

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hahaha....leuk en herkenbaar....ik als regenboog figuur ;-).
    Wat ook goed helpt is om tegen de rode type te zeggen dat hij of zij goed bezig is, maar dan wel op een toon dat je het echt vriendelijk bedoelt.......daar houden ze wel van en dan vaak ook verbaasde blikken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een regenboogfiguur ... van alles een beetje bedoel je?
      Klopt, zeggen dat mensen goed bezig zijn werkt ook heel goed.
      Een beetje sarcastisch bedoeld natuurlijk ... maar rode types hebben vaak zo'n groot bord voor hun kop dat ze het sarcasme niet eens opmerken ;-)

      Verwijderen
  12. Haha, vooral dat schouderklopje. Dat zet iemand wel op zijn plek.
    Ik ben blauw denk ik :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch lijkt me dat schouderklopje geven best moeilijk. Ik ben niet zo van de handtastelijkheden ;-)

      Verwijderen
  13. Nog nooit van gehoord, van die roos. Wat is dat toch, dat men altijd iedereen in hokjes wil plaatsen? Elk mens is uniek en heeft van elk hokje wel iets. Denk ik....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In hokjes plaatsen is het niet echt ... meer een handvat om te voorkomen dat je in zo'n hokje terecht komt ;-)

      Verwijderen
  14. nog nooit van gehoord, ik voel me gewoonlijk een beetje paars.... :-)

    BeantwoordenVerwijderen