Pagina's

woensdag 17 december 2014

Geldboom

Met plezier doe ik mijn werk. Ik kan van mezelf zeggen dat ik oplossingsgericht ben. Meestal lukt het me om de mensen die met een probleem aan mijn balie staan, goed op weg te helpen.

Maar af en toe voelt het tegenstrijdig.

Zo komen er veel (buitenlandse) mensen voor het aanvragen van een uitkering.
Niks mis mee. In deze tijden van economische crisis krijgen best veel mensen gedwongen ontslag en dat is triest.
Met het aanvragen van die uitkering worden mensen wel meteen verplicht in een traject te stappen; actief op zoek gaan naar werk.
Als ik zie dat mensen daar hun best voor doen, helemaal top!

Soms kunnen mensen vanwege een lichamelijke of geestelijke aandoening niet meer meedraaien in de arbeidsmarkt en ook dat is zuur. Dat deze mensen terug kunnen vallen op een financiële tegemoetkoming is prettig, al is het geen vetpot.

Maar er zitten ook exemplaren tussen waarvan je weet dat ze er een potje van maken, te lui om te werken.
Of ze besteden hun uitkering aan drank en drugs. Dat zie of ruik je meteen.
Dan staan ze voor mijn balie en moet ik er gewoon uittrekken dat ze een afspraak met iemand hebben.
Als ik dan vervolgens vraag met wie ze die afspraak hebben, halen ze gewoon de schouders op ‘weetkniet’. Negen van de tien keer komen ze ook nog eens te laat.

Terwijl ik me dan in allerlei bochten wring om de juiste klantmanager te pakken te krijgen, nemen zij een kopje koffie. En een koekje d’r bij. Tuurlijk, het staat er toch, joh!
Terwijl anderen zich een breuk werken om de eindjes aan elkaar te knopen krijgen deze types voor mijn gevoel hun uitkering op een presenteerblaadje aangeboden.
Vaak willen de mensen die een uitkering aanvragen óók nog een voorschot op die uitkering
alstublieft.
Plus die éénmalige uitkering die de overheid beschikbaar stelt voor mensen met een laag inkomen
alstublieft.
Een hoog percentage van de uitkeringstrekkers spreekt geen Nederlands, maar weten perfect welke paden ze moeten bewandelen om geld los te krijgen. D’r stond er laatst ene met zijn smartphone
die hebben ze dan wel weer voor mijn neus te zwaaien met een artikel over die éénmalige uitkering. Look, look!

Onlangs had ik een meneer -afkomstig uit één van de Oostbloklanden- aan mijn balie.
Ik herkende hem van een paar jaar geleden. Toen was hij heel erg boos omdat hij niet op tijd zijn uitkering ontvangen had.
In allerijl probeerde ik toen een klantmanager te vinden, terwijl hij ondertussen overal agressief tegenaan schopte.

Nu stond hij aan de balie gebrekkig te vertellen dat hij een klacht wilde indienen tegen zijn huisarts. Of de gemeente dat even voor hem wilde regelen én betalen.
Ik antwoordde dat hij dat met de huisarts zelf moest regelen en dat hij daarvoor niet bij de gemeente kon aankloppen.
Hallo, wees überhaupt blij dat u een huisarts heeft!
Indringend keek de man mij aan en vroeg om maatschappelijke ondersteuning …hij wilde perse een klacht indienen tegen zijn huisarts.
Meneer, daarvoor kunt u bij ons niet terecht. U kunt een advocaat in de arm nemen.
Nee, daar had hij geen geld voor.
Daarna kwam meneer zelf met de optie om met deze kwestie naar VluchtelingenWerk te stappen. Ik heb hem succes gewenst.

We zijn toch zeker Sinterklaas niet …


9 opmerkingen:

  1. hahaha ik wil dat filmpje aanklikken, moet ik eerst flash updaten, dat duurde even wat langer dan verwacht, maar daar was ik weer.. is het kinderen voor kinderen, zie ik. #nieteensaangeklikt hahaha
    maar je verhaal.. helaas zo waar. en zo krijgen we vooroordelen nooit de wereld uit en blijft er geen geld over voor mensen die het echt nodig hebben..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan ook niet tegen die instelling. Ik ken mensen die hun hele leven nog nooit gewerkt hebben. En die daar nog steeds mee weg komen. Echt, onvoorstelbaar. Misschien bestaat Sinterklaas dus wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor sommigen is het alle dagen sinterklaas :-( Niet te geloven hoe zo'n toestanden blijven bestaan....tot overmaat van ramp voor degene die het echt en ongewild nodig hebben. Zorgelijke toestand.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor een klacht over je huisarts naar de gemeente ;-) Hij heeft duidelijk niet zijn inburgeringsdiploma gehaald. Eigenlijk zouden ze dat als voorwaarde voor een uitkering moeten eisen.
    Ik vind overigens wel dat iedereen zelf moet bepalen waar hij zijn uitkering aan besteedt. Ook als het aan de drank is. Mijn baas heeft ook nooit gevraagd wat ik met mijn salaris deed...
    Leuk nummer! Sinterklaas heeft mij dit jaar trouwens overgeslagen. Dáár ben ik ook niet over te spreken. Kan ik daar bij jou ook een klacht over indienen? :-D
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niet te geloven dat zo iets nog altijd kan .... Niet te geloven maar helaas gebeurt het

    BeantwoordenVerwijderen
  6. jammer dat er zoveel misbruik gemaakt wordt van het geld dat zovelen écht wel goed kunnen gebruiken...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Er zijn mensen die denken dat Nederland (nog steeds) een luilekkerland is en dat alles wel voor ze gedaan/geregeld wordt (ook autochtone landgenoten!) Ik benijd je niets met dit soort personen aan de balie, die niet voor rede vatbaar zijn en vaak doen alsof ze je niet begrijpen.
    't Vervelende is dat deze lieden het kapot maken voor welwillende mensen die hulp nodig hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De goeden niet te na gesproken, jammer dat zij altijd moeten lijden onder de verhalen van dit soort mensen. En ze zijn er. Ik weet het. Ik kan ze niet uitstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is dank zij dit soort mensen dat alle regels zo aangescherpt worden. Treurig maar waar. De goeden worden keihard afgestraft vanwege de kwaden. In plaats van de koe bij de hoorns te vatten en het probleem regelrecht aan te pakken wordt er nu aan alle kanten (ouderen) bezuinigd. Jammer, jammer.

    BeantwoordenVerwijderen