Pagina's

dinsdag 24 februari 2015

Vroegâh toen ze nog klein waren

Als mijn pubers ziek zijn (gelukkig is dat niet zo vaak), vinden ze het fijn om terug te gaan naar dingen uit hun kindertijd.
Zo wordt het dikke dekbed uit de kast gehaald en op de bank beneden gedeponeerd, opdat de zieke er warmpjes bij ligt.
Er wordt de hele dag tv gekeken, meestal naar kleuter kinderprogramma’s.
De meeste van deze kinderprogramma’s bestonden al toen mijn pubers zelf nog peuters waren.
De zielige zieke komt de hele dag niet van de bank af, tenzij hij naar de wc moet.
Mams wordt verzocht perziksnoepjes of jellybeans mee te nemen van de supermarkt.



Als de kinderprogramma’s op tv afgelopen zijn, worden er dvd-tjes gekeken.
Of het nou december, februari of midden in de zomer is, oudste drukt gewoon de kerst-dvd Vrolijk kerstfeest met Mickey en zijn vriendjes' in de recorder en zingt alle liedjes mee.
Ook de kerst-dvd van Coco en Drilla is favoriet.
Alsmede 'De Grote Vriendelijke Reus' roept fijne herinneringen op, helaas ligt de dvd bij oma.





Zijn mijn pubers aan de beterende hand, dan worden de computerspelletjes van vroegâh tevoorschijn gehaald.
Zo heeft jongste de hele collectie van Miel Monteur compleet.
Zat hij als kleuter vroeger met de tong uit de mond koortsachtig alle auto-onderdelen uit te proberen om een auto aan de praat te krijgen, nu weet hij uiteraard feilloos welke onderdelen hij nodig heeft om een topauto te bouwen.










Mocht jongste een volgende keer ziek worden, dan heeft hij alvast de dvd 'Slappy en de stinkers' in huis.
Deze dvd leenden wij vroeger van de bibliotheek en we konden er destijds wel om lachen. Ook al was de dvd nagesynchroniseerd naar het Nederlands omdat mijn kleuters toen nog geen Engels verstonden.


Zijn de pubers weer helemaal boven Jan, dan worden alle kinderspelletjes- en dvd’s weer zorgvuldig opgeborgen voor een volgende ‘zieke’ periode.
Best een fijn idee dat mijn bijna volwassen kids met plezier terugkijken op dingen uit hun kindertijd.
Dat doet een moederhart goed YJ

14 opmerkingen:

  1. Maar zijn jullie dan vergeten om Slappy en de Stinkers terug naar de bibliotheek te brengen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whahaha! Nee hoor Ingrid, we hebben deze keurig teruggebracht naar de bieb. Maar jongste heeft er zulke leuke herinneringen aan dat hij hem onlangs via internet heeft besteld :-)

      Verwijderen
  2. Ja heel herkenbaar hoor.
    Zoals je weet is jongste ziek geweest dus toen hij weer thuis kwam en wat aan de beterrende hand zag ik veel van bovenstaand voorbijkomen ;-)
    Ook heeft hij op de computer zo'n pretpark gemaakt maar ik weet niet meer hoe dat spel heet.
    Uren was hij zoet.
    Toch fijn dat ze goeie herinneringen hebben aan vroegah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig is dat hè? Ik denk dat ze er een soort van troost uitputten ;-)
      Een pretpark maken, ik kan me herinneren dat mijn kids dat ook deden. Heette dat niet Legoland?

      Verwijderen
    2. Ineens schiet het me te binnen, het is Rollercoaster Tycoon!
      Wat een geheugen he?

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Echt heel lief Klief :-)
      Maarre, kan het kloppen dat ik bij jou een logje over (stoppen met) roken mis? 'k Had er een reactie neergezet maar kan het never nooit niet meer vinden?

      Verwijderen
  4. Ik wil niet klagen - en zielig ben ik helemaal niet - maar de enige door wie ik verwend werd als ik ziek was, was mijn oma. Dan vroeg ze door de telefoon wat ik graag als beterschapscadeautje wilde hebben. Ik gaf altijd hetzelfde antwoord: "Stiften, oma!." En die kwam ze dan brengen. Een mieters mens was ze.
    Bovenstaande verwennerijen waren me als kind vreemd, maar ik heb ze wel ingevoerd bij mijn dochter :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier hebben ze dat niet zo wanneer ze ziek zijn. Al wilde jongste laatst toen hij ziek was op de SEGA spelen. Was misschien toch ook een soort aanval :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ik ziek ben, kijk ik ook graag tekenfilms. Lekker ongecompliceerd, en altijd met een bevredigend happy end.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Terug in de tijd met leuke filmpjes en spelletjes, wat lachen en een lekker snoepje eten....dan is dat ziek zijn een beetje minder erg. Mooi dat sommige dingen niet worden vergeten, en al worden ze dan weer eens bovengehaald, dat zijn toch ook mooie momenten.
    Heel mooi, die nieuwe header!
    Groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen