Pagina's

maandag 9 maart 2015

Afgelopen week en zo

Wat een zalig weertje hè?
Helaas was ik vorige week vrij in plaats van deze week :-(
Maar evengoed heb ik genoten van mijn vrije week :-)
‘k Was er wel aan toe gezien de extra uren die ik in de weken daarvoor op mijn werk gedraaid had.

Ik had me voorgenomen eens lekker languit te gaan luieren en
bijvoorbeeld de opgenomen afleveringen van GTST te gaan kijken.
Maar ik ging
zoals altijd natuurlijk achterstallige, huishoudelijke klusjes doen.
Bloed, tranen en vooral zweet zijn er door het hele huis gevloeid.
We leven weer in een redelijk schoon huis
alhoewel het een gebed zonder einde blijft.

Naast deze klussen waren er heus ook leuke gebeurtenissen.
Jongste bijvoorbeeld, die werd afgelopen woensdag 17 jaar. Een hele kerel is het.
Afgelopen vrijdag moest hij samen met zijn VeVa-medeleerlingen het terrein van de militaire kazerne in ’t Harde gaan verkennen en beleefde daarbij een paar ‘angstige’ achtervolgingsmomenten.
Het is aan zijn conditie, doorzettingsvermogen, ruimtelijk inzicht en heldhaftig optreden te danken dat hij er zonder kleerscheuren vanaf is gekomen

Verder gingen manlief en ik naar de nieuw geopende Ikea in Zwolle.
Daarvoor brachten we een bezoek aan (stief)vader en moeder.
(Stief)vader blijkt een wonderlijk geval
wat wij natuurlijk al wisten ;-)
Bijna een jaar geleden werd bij hem longkanker geconstateerd met het vermoeden dat het snel afgelopen zou zijn.
Nog steeds blijft (stief)vader overeind.
Het lijkt of zijn toestand stabiel blijft, mede te danken aan de vele medicijnen. Die hij aanvankelijk weigerde, maar nu toch inneemt.
Ook het vele bezoek en de aandacht die hij ontvangt lijkt het proces te vertragen.
Keerzijde van het geheel is dat moeder het als mantelzorger niet meer zo best trekt.
Ook de stemmingswisselingen van (stief)vader
vooral wanneer hij geen aandacht of bezoek krijgt spelen daarbij een grote rol.
Met zijn stemmingswisselingen maakten wij al kennis toen we nog kleine kinderen waren. (Stief)vader heeft ook een onaangename kant waar wij minder prettige herinneringen aan over hebben gehouden.
In de laatste paar weken heeft broerlief meerdere keren opgetreden als mediator om het ‘stel’ vooral op het hart te drukken hun laatste dagen samen, in harmonie met elkaar door te brengen.
Meevallen doet dat vooralsnog niet …

Bij de Ikea was het rétedruk. De parkeergarage stond helemaal vol en bij de koffieautomaat van het restaurant stond een file van hier tot aan Tokio
want ja, gratis koffie hè?
Hoezo gaat het slecht met de economie?
Overigens niets gekocht behalve een vintage-achtige poster met daarop getekende vlinders
om in het toilet te hangen.

Na het Ikea-bezoek maakten we uitgebreid gebruik van de faciliteiten van onze favoriete sauna.
Als afsluiting genoten we van een heerlijk bereide maaltijd bij een bekend horecabedrijf.

En nu?

Zit ik weer in een volle werkweek en lijkt het weekje vrij alweer lang geleden.
Waar blijft de tijd ...

.


11 opmerkingen:

  1. Een weekje vrij da's leuk, even wat anders doen dan werken, alhoewel huishoudelijke klusjes doen is ook flink werken is hè, maar het gevoel achteraf is dan ook weer geweldig. En een saunatje en lekker eten dat is ook genieten.
    Dat zal voor je moeder zeker ook niet gemakkelijk zijn...daar is toch veel moed voor nodig om elke dag klaar te staan en de stress daarbij maakt het dan ook moeilijk denk ik.
    groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, 't Harde! Daar heeft mijn broertje ook járen gezeten :)

    Sauna? Lekker!

    Stiefvader? Poeh. Lastig zeg. Jouw moeder krijgt het voor haar kiezen :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alsnog proficiat met die grote zoon van je!
    Lekker zo'n dagje uit, al is het dan o.a. naar een beestachtig drukke Ikea.
    't Is inderdaad opmerkelijk dat je (stief)vader het nog steeds volhoudt, ik herinner me dat je een paar maanden geleden schreef dat het niet zo lang meer zou duren. Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat je moeder het er niet gemakkelijk mee heeft en jullie daardoor waarschijnlijk ook niet.
    Sterkte in ieder geval en werk ze deze week!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. een weekje vrij is leuk, maar dan doe je soms dingen waar je anders niet toe komt. In plaats van écht te genieten van die minivakantie.
    Ik denk dat er nergens een Ikea is waar het niet druk is.
    Herman van Veen kan zo mooi en gevoelig zn' liedjes brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Felicitaties voor je jarige zoon!
    Mantelzorg, best lastig op den duur. Je moeder is ook niet meer de jongste, dat zal het nog zwaarder maken vermoed ik. Sauna en Ikea....ahum, als het echt niet anders kan :-) Gelukkig heb jij van die saunabeurt genoten :-)

    Verdoeme!! Ik ben geen robot :-( Alé, voor de 7de keer

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi lied van Herman van Veen!
    Gefeliciteerd met je zoon, hij wordt al een stoere bink met al die uitdagingen die hij aan kan haha.
    Wat sneu voor je moeder, het lijkt me een moeilijke situatie. Veel schipperen voor haar, dat zal niet meevallen.
    Heerlijk een dagje uit, maar naar Ikea zou niet mijn keuze zijn, ik vind het de hel op aarde haha.
    Maar dat ligt natuurlijk aan mij, de meeste mensen vinden het leuk.
    Groetjes Petr@

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed te horen dat het tamelijk goed blijft met je stiefvader en ja natuutlijk is het voor je moeder niet altijd gemakkelijk hopelijk blijft hij nog lang bij jullie en wie weet wat de geneeskunde nog allemaal kan je weet maar nooit

    BeantwoordenVerwijderen
  8. jaaaa ik hoorde het al van vriendin, ikea in zwolle, soms wou ik dat ik er nog woonde ;-)
    je stiefvader.. vriend van mijn ouders zou 2011 niet meer halen, volgens de artsen. het is 2015 en de beste man is er nog! dus tja, je weet het nooit!
    verder doe ik dat dus ook altijd, schoonmaken in m'n 'vrije' tijd. zo stom. moeten we niet meer doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ikea is hél als het zo druk is. En dat het soms heel zwaar is voor partners van zieken, dat ken ik ook ja. Zou toch wat meer aandacht van de omgeving voor moeten zijn. Vaak worden die partners dan veroordeeld, want die zieke, die kan er niets aan doen natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een weekje vrij kan je zo goed doen. Zeker als je dan gewoon thuis bent en niet op vakantie elders. Ik vond het altijd de krenten in de pap.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo gauw je weer aan het werk bent zijn je vrije dagen weer vergeten. Dat vind ik ook zo zonde van vakantie...
    Maar toch heb je die dagen af en toe nodig om weer bij te komen. Als ik het verhaal lees van je stiefvader gaan mijn gedachten terug naar mijn vader. Die kon af en toe ook zeer lastig en agressief worden in zijn lijden...

    BeantwoordenVerwijderen