Pagina's

zondag 1 maart 2015

Boogiewoogie

Tijdens mijn basisschooltijd zat ik op een wandelclubje.
Terwijl de rest van de meiden uit mijn klas op paardrijden en ballet zaten, wandelde ik iedere zaterdag een paar kilometers.
Daarmee werd ik uiteraard gepest want wie gaat er nou op een wandelclub?
Mijn vroeg overleden vader werkte bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) en daar hadden ze een eigen wandelclub.
Ik weet ook niet precies meer waarom ik nou op dat wandelclubje terecht kwam, ik denk dat moeder het wel een goed idee vond
terwijl ze er zelf niet eens aan meedeed.
De vader van mijn beste vriendinnetje werkte ook bij de NS, we konden mooi samen op dat clubje.

Iedere zaterdagmiddag gingen we met kinderen en volwassenen, in totaal een man of 35 in een bus naar een wandelbestemming, zo’n 50 km verderop.
We droegen een uniform: witte blouse, donkerblauwe trui (met embleem), grijze rok, grijze wandelsokken en goede wandelschoenen, maar het kunnen ook laarzen geweest zijn. Bontlaarzen noemden ze het toen (omdat de binnenkant gevoerd was met nepbont).
Het leukste kwam als de wandeling voorbij was.
Dan kregen we in een plaatselijk café een medaille en van het meegekregen geld van thuis kochten we snacks en snoep.
Met dat wandelclubje deed ik ook mee aan de jaarlijkse avond4daagse, uiteraard droegen we dan het uniform.
Bijzonder om onder begeleiding van een muziekkorps in defilé door de binnenstad te lopen.
Maar als ik er nu op terugkijk, snap ik nog steeds niet waarom ik op dat wandelclubje moest.

Later mocht ik -met hetzelfde vriendinnetje- op jazzballet, een wereld van verschil.
Jaarlijks deden we een dansuitvoering en dansten we op muziek.
Onder andere muziek van Earth Wind & Fire, geweldig!

29 opmerkingen:

  1. Ik zie het voor me, wat een zoete herinnering!
    Heerlijk nummer hoor, dat swingt de pan uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Earth, Wind & Fire swingt de pan uit!
      'In the stone' is ook zo'n heerlijk nummer!

      Verwijderen
  2. Mooie herinnering. Leuk om te lezen.

    Wat jouw opmerking betreft op m'n tekst van vandaag... eh... ja... wie weet. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ben wel 46 natuurlijk.... zou zomaar kunnen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hormonen zijn vreemde dingen dus het zou zo maar kunnen, Mammalien ;-)

      Verwijderen
  3. Ik wilde graag op judo maar "mocht" naar turnen, zoals het alle brave meisjes betaamd. Toen hoopten mijn ouders nog dat ik dat zou worden...
    Gelukkig heb je nog wel leuke herinneringen overgehouden aan de wandelclub. Wat zul je opgelucht geweest zijn met jazzballet!
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Turnen vond ik best stoer maar ik was een beetje motorisch gestoord, dus 'mocht' ik op gymnastiek. Maar jazzballet was stukken leuker!

      Verwijderen
  4. Suf of niet, tijdens wandelen kun je heerlijk bijpraten anders... en dat doe je toch met je beste vriendinnetje op die leeftijd? Ik wandel nog steeds vaak met een goede vriend, en dat zijn altijd mooie wandelingen en fijne gesprekken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vroeger als kind vond ik het maar niks. Tegenwoordig wandel ik iedere dag ongeveer een half uur, in het weekend wel eens langer en ik vind het heerlijk :-)

      Verwijderen
  5. Ik moest echt lachen bij het idee dat je op de basisschool naar zoiets sufs als een wandelclub ging, hahaha. Tot ik me ineens herinnerde dat ik zelf op weefles zat. En naar de bijbelclub ging, terwijl we thuis niet eens gelovig waren. Oei.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weefles? Ik wist niet eens dat dit (toen) bestond.
      Enne de bijbelclub ... is best goed voor je algemene ontwikkeling hoor ;-)

      Verwijderen
  6. Heerlijk dat jazz-ballet, ik deed het vroeger ook, zelfs tot ik 7 maanden zwanger was van mijn zoon, jaartje of 30 geleden alweer. Waar blijft de tijd? Ik wou dat ik nou nog zo lenig was :-)
    Altijd als ik Big Log van Led Zeppelins Robert Plant hoor, moet ik aan de jazz-balletklas denken, want daar begonnen we steevast mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die lenigheid is bij mij ook ver te zoeken vergeleken bij vroegâh haha! Ook een mooi nummer trouwens van Robert Plant :-)

      Verwijderen
  7. Zo'n wandelclubje, dat lijkt wel fijn op te doen, maar ik snap heel goed dat je toen je jong was wel liever iets anders wilde. Het jazzballet was vast en zeker véél leuker.
    Die muziek is geweldig, blijft gewoon mooi!
    Fijne nieuwe week,
    groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Muziek en dansen is een mooie combinatie, Vanessa :-)

      Verwijderen
  8. Wat een mooie uitstraling heeft deze header. Nee eerlijk is eerlijk, ik was niet jaloers op de kinderen die bij de wandelclub waren. Ik was bij de padvinderij, en het uniform vond ik ook maar zo zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. kan me best voorstellen dat jazz ballet veel leuker is
    Was dat de gewoonte vroeger zo wandelen in uniform

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het nergens op slaan maar blijkbaar was zo'n uniform idd de gewoonte.

      Verwijderen
  10. Gelukkig had je je beste vriendinnetje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, we konden alles delen, inclusief onze wandelergernisjes ;-)

      Verwijderen
  11. Haha,wat kreeg ik nou....pizza's selecteren om te bewijzen dat ik geen robot ben.En zelfs die herkende ik niet..........

    BeantwoordenVerwijderen
  12. en toch is er niks mis met lid zijn van een wandelclub toch?
    Wekelijks wandelen duizenden mensen die lid zijn van een of andere club. Een gezonde en plezante ontspanning. Ik zou het zelf ook graag meer doen, maar jammer genoeg kan vrouwlief het niet meer aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niks mis mee, maar als kind doe je liever andere dingen dan wandelen, Billy. Nu wandel ik bijna dagelijks, meestal 's avonds na het eten met manlief :-)

      Verwijderen
  13. Jazzballet is voor jonge meisjes veeeelll leuker dan wandelen. Wandelen is voor ouwe mensen :D (ik vertik het om te wandelen :D )

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik hou van wandelen maar als kind zat ik opbadminton tennis en jazzballet. Ik vindt het naar om te lezen dat je daarmee gepest werd overigens. Want dat kan diepe wonden achterlaten.
    Het lijkt me wel fijn om als een soort familie met elkaar iedere zaterdag te wandelen. Wel gek dat je moeder niet meeliep. Al heb je je dat als kind vast niet afgevraagd.

    Gr Inge

    BeantwoordenVerwijderen