Pagina's

vrijdag 22 mei 2015

Afkicken


Ik ben altijd al een slechte slaper geweest (vanaf het moment dat ik mij dat kan herinneren).
Mijn brein heeft namelijk de neiging om iedere dagelijkse gebeurtenis ‘s avonds in bed, wanneer mijn lichaam in stilstand staat, nog een paar keer in mijn hoofd af te draaien. Met als gevolg dat ik de slaap niet kan vatten.
Daarbij heb ik dan wel een leuk achtergrondmuziekje want manlief ligt na 2 minuten al te ronken
maar ook daar val ik niet van in slaap.

Verschillende dingen heb ik geprobeerd om de slaap snel te kunnen vatten:
schaapjes tellen
yoga (oefeningen)
warme melk met honing
rustgevende muziek in mijn oren
een boek lezen
wandelen (voordat ik ga slapen).

Geloof me mensen, niets van dat al helpt om in slaap te kunnen komen.
Mijn brein is ’s avonds zo fit als een hoentje en blijft gewoon malen wanneer mijn lichaam in rust is.
Wat helpt is een paar flinke glazen rode wijn. Dat verdooft lekker en zet het geestelijke gemaal stop.
Het drinken van rode wijn als slaapmiddel is dan ook iets wat ik al een aantal jaren doe.

Manlief doet gezellig met mij mee met dat verschil dat hij het houdt bij anderhalve glas. 
Gek genoeg drink ik overdag bijna nooit, omdat ik dan juist na 3 á 4 slokken al onder tafel lig.

Maar goed, iedere avond 3 glazen rode wijn drinken is natuurlijk niet gezond en eigenlijk niet lekker omdat het een goedkopere wijnsoort betreft
anders wordt het een dure gewoonte.
Stel dat het een duurdere, betere wijn is, dan ben ik in staat om meteen de hele fles leeg te drinken
J
Een nadeel van wijn drinken (en ik denk van alcohol in het algemeen) is dat je ’s nachts wakker wordt en daarna ook meteen naar het toilet moet. Met als gevolg dat je weer een paar uur wakker ligt. Bovendien krijgen je lever en je nieren het best te verduren.

Dus.

Vanaf vorige week zondag heb ik besloten te gaan minderen met rode wijn. En wel twee hele glazen minder.
Vlak voordat ik naar bed ga, drink ik op de rand van mijn bed met nipjes van mijn glas rode wijn. Als het leeg is poets ik snel daarna mijn tanden en kruip in bed.
Die eerste avond duurde het even voordat de slaap toesloeg, ik dommelde meer dan dat ik sliep.
Maar van de afgelopen nacht kan ik toch zeggen dat ik best lekker heb geslapen zónder wakker te worden.

Er is hoop.

36 opmerkingen:

  1. Als lid van de Blauwe Knoop :-) vraag ik me af waarom je dat ene glas op de rand van je bed drinkt en niet gewoon in de woonkamer? Deed je dat met die drie glazen ook?
    Ik kan me niets voorstellen van elke avond wijn drinken, veroordeel het niet hoor, maar ik lust het gewoonweg niet. Alleen zo nu en dan rosé of vinho verde, van die slappe Portugeze witte wijn.
    't Lijkt me eerlijk gezegd niet onverstandig wat te minderen. Zeg ik ook altijd tegen mezelf voor wat het eten betreft en heb dat dus maar gedaan.
    Ik wens je een goede nachtrust!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik mezelf teruglees, lijkt het wel of ik je de les wil lezen. Da's niet het geval hoor, ik vond het alleen zo grappig dat je op de rand van je bed zittend die wijn drinkt.

      Verwijderen
    2. Och, de les lezen? Net zoiets als je ongezouten mening geven? ;-)
      Ik kan me je verbazing wel voorstellen. Ik drink wijn op die manier omdat ik meteen met dat 'lome' gevoel in mijn lijf wil gaan slapen. Als ik me daarna nog eens ga omkleden, of wassen, of mijn haar ga doen, of (bijv.) de wasmachine ga inpakken, wordt ik alweer zodanig wakker dat ik alsnog de slaap niet kan vatten. Klinkt ingewikkeld misschien voor iemand die geen slaapproblemen kent ...

      Verwijderen
  2. Oh wat een drama lijkt mij dat. Slapen is heerlijk maar als het niet lukt of wanneer je steeds wakker wordt lijkt mij dat heel rot.

    Wat mij wel eens helpt is om 's avonds de dag te evalueren. Wat heb ik gedaan en hoe laat was dat? Wat voelde ik daarbij, wat vond ik daarvan. Zaken op schrijven zodat je het los kunt laten in je hoofd.

    En zelf hypnose werkt bij mij ook goed. Op je ademhaling gaan letten en al je lichaamsdelen af gaan, deze bewust voelen. Beginnend bij je hoofd, je haar, voorhoofd, wenkbrauwen ogen enz enz. Voor ik bij mijn voeten ben, slaap ik vaak al.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor de tips! Verschillende daarvan heb ik al eens geprobeerd, onder andere toen ik op yoga zat.
      Ik moest eens voor een (standaard) medisch onderzoek naar de arboarts en zij vond wijn drinken niet gezond. Ze opperde: "als je nou 's avonds eens eerder begint met de afgelopen dag door te nemen?"
      Ja, zo werkt dat dus niet. Als ik daarna naar bed zou gaan dan zou ik alsnog gaan malen over de afgelopen dag (of over de dagen die nog gaan komen).

      Verwijderen
  3. Wijn werkt bij mij wek goed op het inslapen maar niet op het doorslapen. Maar lekker is het wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat doorslapen lukt niet. Met je laatste zin ben ik het eens :-)

      Verwijderen
  4. Niets zo erg dan niet kunnen slapen! Ik heb er maar soms last van, maar vind het echt naar.
    Het beeld van jou, op de rand van het bed, nippend aan je glas wijn, wekte wel een glimlach bij me op :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, lekker nippend aan mijn wijn terwijl manlief al ligt te ronken ... zal ook wel een vreemd beeld zijn haha!

      Verwijderen
  5. Voor mij werkt TV kijken prima, de TV staat op de timer en gaat na een half uur uit. Gebeurt zélden dat ik tijd bij moet zetten. Vroeger las ik tot ik in slaap viel, natuurlijk niét een goed boek maar gewoon een flut-romannetje dat rustig uit je handen mag vallen. Maar sind ik niet meer zonder bril kan lezen is dat lastig en werkt de TV goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben geen TV op onze slaapkamer, want dát zou manlief dan weer uit zijn slaap houden. Ook als ik een boek lees wordt hij onrustig, alsmede door het licht wat dan nog brandt.
      Er is maar één oplossing: gescheiden slapen whaááááááááááá!
      (laat hem dat maar niet horen ;-) )

      Verwijderen
  6. Ik drink ook regelmatig 's avonds rode wijn. Ik vind dat gewoon lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook gewoon lekker hoor ... maar sommige, goedkopere wijnen dan weer niet.

      Verwijderen
  7. Vreselijk om niet of slecht te kunnen slapen, vooral als dat iedere nacht zo is. Tja wijn, het wordt op den duur een gewenning denk ik maar soms bezondig ik mij er ook aan om een glaasje (of twee) te drinken 's avonds, wetende dat ik daardoor snel zal indommelen. De merde is dat ik dan toch rond een uur of drie wakker wordt...denk dat de alcohol dan uitgewerkt is :-)
    Succes verder met je ene glaasje wijn, dat je uw goede nachtrust mag behouden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook gewenning. Maar die ene glas 's avonds went ook ;-)
      Dank je wel!

      Verwijderen
  8. Dat lijkt mijn verhaal wel, ik heb ook al van alles geprobeerd, maar zelfs wijn helpt bij mij niet helaas.
    Ik probeer het iedere avond weer haha, nee hoor grapje.
    Goed dat je aan het minderen bent.
    Ik gun mezelf een half slaaptabletje op zaterdagavond, heerlijk uitslapen op zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha Petr@! Je zou bekant een fles jenever achterover slaan ;-)
      Nou, zo'n slaaptabletje lijkt me ook wel wat ... maar ja, dat moet dan weer via de huisarts. En ik weet nu al dat die man niet 'zomaar' slaaptabletten voorschrijft ...

      Verwijderen
  9. Nou, dit had ik kunnen schrijven. In slaap komen blijft een halszaak ;-( Binnenkort ga ik er een logje aan wijden maar dan eentje met een goede afloop. Sinds ik naar een homeopaat ga, slaap ik 's nachts dóór. Dat heb ik in ruim 25 jaar niet meer mee mogen maken.
    Als ik het echt gehad heb, neem ik een slaappil in.
    Sterkte! (hik)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hm, een homeopaat ... en wat doet deze dan waardoor het slapen beter gaat?

      Verwijderen
  10. Ik lust geen wijn anders zou ik het zeker eens proberen........

    BeantwoordenVerwijderen
  11. waw, jij moet een goede maag en nieren hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede lever en nieren bedoel je. De maag transporteert alles zo snel, die merkt er niets van. Tenzij je een maagzweer hebt ;-)

      Verwijderen
  12. Hoi ik slaap wel goed in maar ben vaak om 4 uur wakker en kan dan de slaap niet meer vatten. Omdat mijn geest dan weer actief is en op volle toeren draait. Soms word ik er gek van omdat ik zo moe als een hond opsta. Ik lust geen rode wijn en aangezien mn lever niet heel goed werkt is dat geen optie.
    Ik ben vorige week begonnen met valeriaan dragees,. Eigen merk apotheek. Wel de sterke. 3x daags 2 tabletten. Overdag ben je niet slaperig maar het lijkt wel wat te doen want gister was ik 6 uur wakker :-)
    Misschien een tip voor jou? Je kunt het iig proberen. Neem je de laatste 2 pillen in met een glaasje rode wijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En alweer een tip, bedankt! Maar de pillen innemen met een glas rode wijn lijkt me dan weer geen goed idee ;-)

      Verwijderen
  13. Ik ben ook een slechte slaper van alles geprobeerd en het helpt niet net als bij jou zit er van alles in dat hoofdje . Drinken is zeker geen goede oplossingen valt wel even in slaap maar ook vlug weer wakker

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien moet ik mijn gedachten ergens gaan vermelden. In dichtvorm, zoals jij dat zo goed kunt :-)

      Verwijderen
  14. ik slaap heel goed (en da's een voordeel natuurlijk als je de vaste nacht werkt zoals ik),
    ik drink rode wijn dus gewoon omdat ik het lekker vind.
    Zelfs in goedkope(re) rode wijn kan je bijzonder lekkere vinden, Desire. Gewoon verschillende proeven hé!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik drink ook vaak lekkere wijnen, Billy. Zowel de goedkopere als de duurdere. Maar tóch merk ik duidelijke verschillen qua smaak. Heb ook al verschillende geprobeerd en blijf nu 'hangen' bij dezelfde ;-)

      Verwijderen
  15. Het werkt bij jou en dat is prima toch? Bij mij is het af en toe ook een drama hoor, soms kan ik wekenlang al lezend in slaap vallen, en plots werkt dat niet meer, Ook wat netflix kijken kan een poos slaap opwekken maar ook dat is soms weer niet voldoende. Het blijft een beetje zoeken naar dé manier die op dat moment werken. Hoort het bij ouder worden? ik had er vroeger echt nooit last van ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me niet anders herinneren dan dat ik slecht slaap. Maar gelukkig werkt het zo ook, dus ik ga nog even door ;-)

      Verwijderen
  16. Sinds ik last heb van 'De Piep' heb ik iets bedacht en ik slaap beter dan ooit: het geluid van regen. Op Youtube heb je ook van die filmpjes - ik leg m'n mobieltje op het nachtkastje, filmpje aan en ik slaap. Als je focust op de regen ben je zo weg, echt! Probeer het voor de aardigheid anders eens, je weet maar nooit. Hier is een link, maar er zijn veel meer van dit soort linkjes: https://www.youtube.com/watch?v=TFp-6IdoDn0

    Enne... het hoort er ook een beetje bij hoor, bij vrouwen. Als we op een bepaalde leeftijd komen, tussen de 40 en 50, begint er hormonaal van alles te rommelen en dat heeft effect op het slapen. Niet leuk, dat is waar. Maar de regen helpt in elk geval een beetje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip over de regengeluiden!
      Hormonen hebben er zeker van alles mee te maken. Zo rond mijn menstruatie (PMS) kan ik rustig een hele fles leeg drinken (niet dat ik dat regelmatig doe), maar dan nog grote kans dat ik de slaap niet kan vatten *zucht* ...

      Verwijderen
  17. Ik slaap al jaren slecht, doorslapen ken ik niet en altijd vroeg wakker. Ik heb hier wat tips gelezen, maar heb ze allemaal al geprobeerd :-).
    Die rode wijn helpt wel omin te slapen, maar idd niet omdoor te slapen. Hopelijk blijft één glaasje drinken helpen, want zo ééntje dat mag toch best hè :-)
    groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het is alsof ik mijn eigen verhaal lees. Ook ik (en mijn lief) heb al jaren lang de gewoonte om voor het slapen gaan een paar glazen wijn te nuttigen. Ook ik ben op het idee gekomen dat dit vast niet gezond is. Sinds een jaar hebben wij nu een paar alcoholvrije avonden per week ingesteld. in het begin was het erg moeilijk om de slaapt te vatten. Ik zocht mijn toevlucht in sleepz totdat ik vond dat ik nu wel afgekickt was. En zie daar. Ik slaap nu vaak net zo goed (een zesje) met zonder wijn als met wel wijn. En ik slaag er zo in om een paar kilo kwijt te raken

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat malen in ons hoofd... Doe ik ook. Ik lees nog wat op de iPad en soms tref ik mezelf danaan na 1 uurtje met licht nog aan. En doorslapen, ik waak altijd... Dus tja....

    BeantwoordenVerwijderen