Pagina's

zondag 31 mei 2015

Asperges

*schaam*

Tot op de dag van vandaag heb ik nog nooit asperges klaargemaakt.
Alleen de asperges uit blik kennen wij (uiteraard niet te vergelijken met de vers bereide seizoenasperges), en die kennismaking viel tegen.
Conclusie: asperges zijn niet lekker.
Ook de kinderen konden we nooit enthousiast krijgen voor vers bereide asperges.
We aten ze dan ook nooit, tenzij verwerkt in een menu(kaart) van een restaurant. Want dat vind ik dan wel weer smakelijk.

Waarom nooit enthousiast?
Volgens mij heeft dat te maken met het feit dat wij in het noordoosten van Nederland wonen.
Daar waar de grond en het klimaat niet bijzonder geschikt zijn om asperges te telen.
Daarentegen worden die dingen in Brabant, Limburg en ook in België bijvoorbeeld, volop geteeld en gegeten.
Want geschikte grond
en zo.
Tegenwoordig worden op steeds meer plekken in Nederland asperges verbouwd.

Twee jaar geleden gingen manlief en ik op een zaterdagmiddag naar zo’n aspergekwekerij in de omgeving.
Ze hielden een asperge-evenement met live muziek, vertier, hapjes en drankjes. Het was leuk, lekker en gezellig. We raakten enthousiast.
Maar zelf asperges koken durfde ik nog steeds niet aan.
Want.
Je moet ze op een speciale manier schillen.
Je moet ze
rechtop op een speciale manier koken.
Stel dat het mislukt, eventuele negatieve reacties van mijn gezin zou ik echt niet aan kunnen ;-)

Dit jaar gingen we opnieuw naar dat evenement en we namen schoonzus en zwager mee, allebei enthousiast en fervent asperge-eters.
We kregen een rondleiding, keken hoe asperges werden gestoken, we zagen en proefden verschillende gerechten met asperges.
Schoonzus was erg enthousiast over deze dag, zij maakt
en eet zelf ook al jaren asperges.
Toen we in de bijbehorende winkel stonden met asperges te koop in verschillende klassen, bedacht ze zich dan ook geen moment.
En ik.
Kocht ook asperges.
Morgen ga ik ze maken. Ik serveer ze met een sausje, ham en gekookt ei.
En gebakken krieltjes erbij.

*fingers crossed*


30 opmerkingen:

  1. Nochtans is het zo gemakkelijk. Mijn man is er zot van. Ikzelf lust het maar sta nu niet te springen tijdens het aspergeseizoen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, het koken stelde niet veel voor. Op het bord serveren daarentegen ...

      Verwijderen
  2. Succes morgen bij het kokkerellen.
    Wij eten ze 1 à 2 keer per jaar, zodra ze verkrijgbaar zijn, wat in onze woonomgeving geen probleem is, want je 'struikelt' over de aspergevelden.
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik ze niet heel bijzonder vind, maar 't is weer eens iets anders.
    Bij menig kringloopwinkel zag ik trouwens (zo goed als) nieuwe aspergepannen voor € 2,00.
    Groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, we hebben ze inmiddels genuttigd. En ze kunnen heus liggen in de pan ;-)

      Verwijderen
  3. I love them! Maar 2x per seizoen vind ik genoeg. En rechtop koken? Onzin...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat rechtop koken is omdat de punten sneller gaar zijn dan de onderkant van de stengels maar ik doe het niet, hoe minder gedoe hoe beter :-) Ik ben dol op asperges, zolang ze niet a la flamande zijn want van botersaus moet ik kotsen, walgelijk vind ik dat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Liggend koken ging prima. 'k Had er wel een botersaus bij geserveerd voor de zekerheid. Maar daar nam bijna geen mens iets van. De hamrolletjes en stukjes gekookt ei dan wel weer :)

      Verwijderen
  5. Hier zijn ze ook volop verkrijgbaar. Ik vindt het een echte delicatesse. En koken doe ik ze meestal in een gewone ovale pan, niks niet rechtop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, bekend als delicatesse. Ikzelf prefereer dan toch andere delicatessen ...

      Verwijderen
  6. Succes met kokkerellen dan met de asperges. Persoonlijk vind ik die dingen echt oersaai. Ik vind er weinig smaak aan zitten. Met een lekkere kaassaus zijn ze goed te pruimen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha! Saai ... jij zegt het (en ik ben het met je eens ;-))

      Verwijderen
  7. Ik heb ze ook nog nooit zelf gemaakt... Blijft bij mij heel af en toe in een restaurant. En zelfs dan vind ik het na een half bord wel weer genoeg...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb er gisteren nog gemaakt . Wij wonen dan ook in Limburg is echt niet moeilijk hoor. Wel ze in koud water opzetten en niet te lang meer als het water kookt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Denk niet dat er nog een tweede keer komt dit jaar ... maar wel bedankt voor de kooktip!

      Verwijderen
  9. Wij zijn er aan verslaafd! Heerlijk!
    Maar ik kook ze gewoon liggend hoor, dat maakt niet veel uit.
    Eet smakelijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond ze wel te eten, net als manlief. De jongens gaven qua cijfer een 4,5
      :-(

      Verwijderen
    2. Jammer dat de jongens ze niet zo lekker vonden.
      Wij hebben ze vandaag ook gegeten, ik moest aan je denken haha.
      Je hebt er zo lang plezier van, als je later naar de wc gaat geniet je weer, van de urine die gaat stinken van asperges 😜

      Verwijderen
  10. Ik kook ze ook maar héél zelden zelf, ik weet er ook niet genoeg van af om de juiste exemplaren eruit te vissen bij de groenteman en ook altijd bang dat ik uitgerekend de stugge eruit pik,en dat dat schillen en koken....
    Zoveel gedoe voor een paar sprieten op je bord!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je lijkt op mij (wat dat betreft :-) )

      Verwijderen
  11. Een super tip van Jeroen Meus ivm het koken van asperges. Mislukt nooit!!! Echt waar!!! Je legt de asperges in een pot (plat hoor dat mag), je zet de asperges onder water, je brengt het water aan de kook, en eens het water goed kookt, zet je het vuur uit. Zo laat je de asperges nog een tiental minuutjes trekken. Ze zijn perfect gaar....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hm, ga ik onthouden voor als ik óóit nog eens asperges ga maken :)

      Verwijderen
  12. Asperges...ik begin al te rillen als ik er aan denk. Jij dus liever dan ik, maar ik hoop dat het een heel smakelijke maaltijd voor jullie wordt. Komt vast goed!
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat deden mijn jongens ook: rillen bij het zien van die dingen op hun bord.
      De ham en ei werden er tussen uit gepikt en ik kreeg restjes asperges op mijn bord ...

      Verwijderen
  13. Vroeger kregen we ze weleens met Oud en Nieuw...in een plakje ham gerold.Waren ook geen verse denk ik..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik me ook herinneren. Dat waren asperges uit een zwart blikje (volgens mij) ...
      Smaakte nog best, als je niet beter gewend was :)

      Verwijderen
  14. tju toch, en ik ben wel te laat om aan te schuiven zeker?

    Asperges....mmmmmmmm, lekker!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yep, te laat! Maar er was genoeg, aangezien overige gezinsleden het minder smakelijk vonden ;-)

      Verwijderen
  15. Ook mijn man is geen liefhebber van asperges. Zelf vind ik het ook niet juichend, dus het aspergefeest gaat altijd aan ons voorbij

    BeantwoordenVerwijderen