Pagina's

zondag 17 mei 2015

De week draait door

Zondag 10-5
Moederdag. Wakker om 09.00 uur.
Manlief is er al uit, kids slapen nog; geen ontbijt op bed.
Manlief gaat in zijn eentje wielrennen.
Oudste komt beneden terwijl ik de startblokken sta om te gaan hardlopen. Dacht dat ‘ie mee zou gaan maar hij wenst me succes.
Rondje gelopen van 7,2 km met intervaltraining. Onderweg meisje ingehaald, ze keek verbaasd.
Uitgebreid onder de douche. Manlief staat geduldig te wachten tot ik klaar ben.
Puber 2 ook wakker, met z’n vieren aan de koffie met soesjes. Lekker buiten in de zon.
Cadeautjes gekregen.
Een grote kom, speciaal om muesli uit te eten. Verder parfum, de LINDA. en een fles wijn.
Gebruncht in de overkapping.


’s Middags naar moeder en (stief)vader. De rest is er ook. We geven moeder een mooie hangfuchsia. Ze is er blij mee.
Jongste broer: “hee ma, waar heb je ons cadeautje gelaten, alweer opgeborgen?”
Waarop moeder ons een 50 ml flesje eau de parfum van Chanel nr. 5 a la € 80,-- onder de neus drukt.
Van oudste broer heeft moeder een mooie bos bloemen gekregen.
(Stief)vader ziet er al beter uit dan de vorige keer. Wil 1x per week naar een dagbesteding zodat moeder een dagje voor haar zelf heeft.
Familieleden allemaal goed te pas voor de verandering.
’s Avonds krieltjes, ijsbergsla en een hamburger gemaakt.
Moederdag of niet.

Maandag 11-5
Om 08.00 op mijn werk. Collega die normaal gesproken als eerste begint, heeft een weekje vrij.
Heb hoofdpijn en ben chaggie. Ik voel het … PMS.
Neem me voor om me niet druk te maken over collega’s of burgers aan de balie.
’s Middags in het glazen huis (zo noem ik het telefoonhok wat voor ons gecreëerd is).
Het is er loeiheet, niet normaal. Wordt weinig gebeld, val bijna in slaap.
Wordt een beetje wakker van een mailtje van manlief. We hebben een prijs gewonnen: twee overnachtingen inclusief ontbijt in een hotel aan de kust. Dacht dat hij een grap maakte maar 1 april blijkt allang geweest. 
In plaats van de gebruikelijke broccoli of worteltjes op maandag, kook ik ’s avonds macaroni.
Voor ons geen doordeweekse kost, maar ‘k heb nergens anders zin in. Gooi er voor de vorm toch nog prei, paprika’s, 1 courgette en champignons door.
’s Avonds manlief naar de fysio, oudste aan het vakken vullen en jongste naar een voetbalwedstrijd van de plaatselijke club.
Ben alleen thuis. Gelukkig.

Dinsdag 12-5
Opnieuw om 08.00 op mijn werk, humeur beter dan gisteren.
Voel wel buikpijn opkomen en neem een ibuprofen.
Een bejaarde, Nederlandse man met een net-uit-bed-kapsel staat om 08.20 uur al voor mijn balie om zijn rijbewijs op te halen. ‘Spoedprocedure, kon ik vandaag ophalen!’
De man moet wachten want de post(man) die de aangevraagde rijbewijzen, paspoorten en id-kaarten dagelijks komt brengen is nog niet geweest.
De man probeert ondertussen een praatje met me maken wat helaas alleen gaat over de ‘ellende’ die hij allemaal heeft meegemaakt. Ik spoor hem aan om aan de loungetafel te gaan zitten voor een kopje koffie met een krantje erbij.
Onrustig loopt de man naar buiten en treft daar net toevallig de post(man). Deze vraagt hij persoonlijk naar zijn rijbewijs.
Nee, de post(man) gaat écht niet in de doos met rijbewijzen enz. lopen graaien, eerst naar binnen om deze officieel te overhandigen aan de balie burgerzaken.
Uiteindelijk helpt mijn collega de bejaarde man met zijn rijbewijs, die tot slot ‘you are so good’ tegen haar zegt. Daarna komt ‘ie opnieuw bij mij staan, trekt zijn nieuwe rijbewijs uit de portemonnee en geeft er een kus op. Hij heeft pech dat ik ongesteld ben …

Rest van de dag verloopt redelijk, mede dankzij de ibuprofen die ik om de 2,5 uur inneem. Mag eigenlijk niet volgens de bijsluiter maar er zijn wel meer dingen die niet mogen.
Manlief heeft aardappels gekookt, witlof met kaas in de oven gemaakt en er een barbecueworst bij gebakken. Smaakte best, worst ligt wel zwaar op m’n maag. Moet ook eigenlijk op de barbecue.

Woensdag 13-5
Dagje thuis aan het werk, om 07.55 uur wakker. Eigenlijk al om 05.00 uur, maar weer ingedommeld. Heftige buikpijn. Een wonder hoor dat vrouwen kinderen kunnen baren, maar waarom moeten we daar iedere maand pijnlijk op gewezen worden?
Weer een ibuprofen na het ontbijt
en nog één.
Cadeaubon voor 2 dagen gratis hotelovernachting inclusief ontbijt is binnen, yes!
Bedden verschoond, afwasmachine uitgeruimd, boodschappen voor 2 dagen gedaan.
Kamer gestoft en gezogen. Oudste is ook thuis en verzorgt de lunch.
Overkapping ontdaan van spinnen
en raggen, gestoft en geveegd.
Nieuwe plantjes gekocht voor in de woonkamer.
’s Avonds rode kool, aardappels en gehaktbal op het menu.
Crisis in mijn hoofd, crisis in mijn buik. Weer opnieuw die menstruatieklachten, ik vind het een ellende.
Nee, warme melk met honing helpt niet. Een hele fles wijn wel.
Kan niet wachten tot de overgang begint. Erger dan dit kan dat niet zijn. Denk ik dan.

Donderdag 14-5
Hemelvaartsdag en strontchagrijnig.
Manlief staat in de startblokken om te gaan wielrennen met jongste. Een gestroomlijnd pak heeft ‘ie aan. Die zijn bolle buik niet verhuld.
Maar tegenwoordig zijn borsthaar, een buikje en manboobs hot volgens de media, dus ...
“Nog plannen?” vraagt manlief
standaard.
“Moet dat dan?” antwoord ik
in gedachten duw ik hem van de stoel.
Als ik ongesteld ben, is manlief het ook. Denkt dat hij de reden is dat ik zo strontchagrijnig ben.
Hardlopen gaat niet lukken met menstruatieklachten, een achteruitgang voor mijn loopprestaties.
Sta 2 uur voor m’n klerenkast, kan niet beslissen wat ik aantrek. Nog maar weer een ibuprofen. Prent mezelf in dat dit over 2 dagen voorbij is, maar wordt er nog niet vrolijk van.
Oudste zet koffie voor me, dat verzacht de pijn
J
Wil een logje plaatsen over een familieweekendje weg die we ooit hebben gehad. Blijkt dat hele ding verdwenen te zijn! Schrijf hem maar opnieuw, met kans op afwijking van de vorige.
Tosti gegeten en eten voor vanavond voorbereid. Nog maar wat huishoudelijke klusjes gedaan
want die zijn er altijd.
Oudste biedt aan om de slaapkamers te doen … huh? We vallen van onze stoel van verbazing.
’s Avonds buiten gegourmet in de overkapping. Smaakte goed en was hartstikke gezellig. Toch nog een vrolijk eind van deze dag.

Vrijdag 15-5
Om 03.35 wakker. Vraag me af of jongste al thuis is. Ga uit bed en check de slaapkamer van jongste. Dicht. Sluip naar beneden en zie zijn jas en schoenen in de hal. Check.
Moet naar de wc en drink een glas water. Weer naar bed. Kan de slaap niet vatten.
Manlief ook wakker. Vraagt of jongste al thuis is.
Dommel weer in tot 09.55 uur. Zwaar hoofd. Volgende keer 1 glas wijn in plaats van 1 fles.
Manlief gaat klussen met zwager.
Ik besluit na lang wikken en wegen te gaan hardlopen. Ik ga als een speer. Wil net gaan douchen als oudste badkamer in komt: telefoon gaat! Het is oma!
Laat maar gaan, bel d’r zo wel terug.
Koffie gedronken. Afwasmachine uitgepakt.
Jongste wakker, gebeld door de Plus. Of hij om 12.00 uur kan beginnen. Ik kijk op de klok: 11.58 uur.
Huishoudelijke dingen waaronder strijken
L
Oudste haalt broodjes van de markt.
Cadeautjes gehaald en ingepakt voor schoonzus en zwager.
Zoals iedere vrijdag patat, sla en snacks gegeten, jongste eet niet mee. 
Met lood in de schoenen moeder gebeld. Wil aanstaande zondag met ons meerijden naar een verjaardag in het Brabantse land. Ok.
‘Witse’, stukje ‘RTL Late Night’ gekeken en naar bed.

Zaterdag 16.5
Om 08.00 d’r uit. Vandaag shoppen. Wil persé nieuwe zomerjas en sneakers scoren. Rest is mooi meegenomen.
Om 15.35 uur weer thuis. Zere rug en geen voeten meer over. Cadeaus voor manlief gehaald, is volgende week jarig. Voor mijzelf een witte lange broek, een slaapshirt, een mouwloze blouse en een jurkje gehaald. Geen zomerjas en ook geen sneakers.
Mooie All Stars sneakers gezien, niet meer in mijn maat. Nu online besteld, hoop dat ze er dinsdag zijn.
Oude zomerjas uitgewassen, moet nog maar een seizoen mee.
Spaghetti gemaakt samen met manlief. Proseccootje erbij.
Jongste blijft aan tafel hangen na het eten. Moet ons wat vertellen. Heeft sinds kort een ‘klik‘ met een leuk meisje.
Dat vertelde hij na een opmerking van manlief: dat we het echt niet erg vinden als (één van) onze zoons met een vriendje thuiskomt
J
Vinden het leuk voor hem. Verder nog heel pril.
‘Ik Vertrek’ gekeken. Jong stel nam camping in Portugal over van ouders. Vreselijk voor haar om zo’n vader te hebben, het kan altijd erger. 

27 opmerkingen:

  1. Je kunt mooi vertellen, maar wat lijkt me dat verschrikkelijk dat pijnlijke maandelijkse gedoe als die jaren door. Zonder de oorzaak te weten was ik er met m'n 32ste helemaal vanaf en de overgang heb ik vervolgens ook zo goed als overgeslagen. Hoera.
    Wat een vreemde snuiters tref jij aan de balie, jullie zullen dikwijls in een deuk liggen of niet?
    Fijn, dat je stiefvader een dag in de week naar dagbesteding wil, heel verstandig, dat verlicht de druk voor je moeder (en jullie?).
    Geniet van je hotelbon en je bereidwillige kinderen (best lief, al die klusjes die ze voor je doen als jij je niet goed voelt); profiteer ervan zolang het kan :-)
    Fijne week, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja, die Ik-Vertrek-familie vond ik maar een chaotisch gedoe en zo onhygiënisch ook. Die pa leek wel op Onslow met z'n morsige hemd, brrrrr.

      Verwijderen
    2. Er met je 32e vanaf, mazzel! Die dagbesteding gaat ineens niet meer door. Iets met vergoedingengedoe met gemeenten onderling pffffff

      Verwijderen
  2. Leuk verhaald over je dagelijkse leven. Ik kan je een spiraaltje aanraden. Geen centje last meer gehad daarna. Had ik dat vroeger geweten !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip! Maar als het goed is, is de overgang onderweg. Die paar jaar moet ik dan nog maar zien te overbruggen ;-)

      Verwijderen
  3. O ja.... dat "menstruatiegedoe" al hélemaal vergeten gelukkig! Toen ik destijds meer last kreeg dan ik gewend was bleek ik een vleesboom te hebben, baarmoeder ingeleverd nét voor m'n 40ste en probleem opgelost!
    Nou ja, je hebt je weer door de week geslagen en dus wéér een keer minder tot je aan de overgang mag;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Baarmoeder inleveren ... daar moet je inderdaad wel een geldig 'probleem' voor hebben.
      Ach, met ibuprofen en flessen wijn sla ik me er wel doorheen haha!

      Verwijderen
  4. Net als Riet ben ik dat vrouwengedoe gelukkig voorbij. Toen ik zeker wist dat ik geen kinderen meer wilde vond ik het pas echt een belasting worden. Leuk dat jullie een prijs gewonnen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk om zo'n prijs te winnen. We hadden een recensie geschreven over dat hotel en de gegeven recensies werden verloot. Wij waren de gelukkigen :-)

      Verwijderen
  5. Mooi geschreven je week in woordjes ik ben sinds een klein jaar verlost van die maandelijke pijntjes en ja dat ben ik,dus kwijt heb wel opvliegers in de plaats gekregen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Poeh, die PMS hakt er behoorlijk in, zeg. Zo kan een week nog moeizaam verlopen. En die bejaarde man... de meeste bejaarden die ik ken spreken geen Engels, zelfs niet een paar woordjes, daar zou hij weer punten voor moeten krijgen :)
    Hopelijk verloopt komende week beter voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, en iedere maand opnieuw. In tussentijd vergeet ik het, tót een nieuwe periode zich aanmeldt.
      Dat die man op leeftijd zo Engels sprak verbaasde mij ook ... misschien een ver familielid op skype of zo? ;-)

      Verwijderen
  7. Ik heb 25 jaar PMS gehad en ben er eindelijk van verlost. Houd vol: de redding is nabij ;-) Ik slikte een homeopatisch middel dat uitstekend werkte. Helaas bestaat het niet meer. Waarom mag Joost weten.
    Gefeliciteerd met je prijs!'
    Groetjes kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wha! Waarom bestaat dat middel niet meer?! Waar is Joost?!
      Bedankt ;-)

      Verwijderen
  8. Heel vervelend die buikklachten, normaal dat je daar chagrijnig van wordt :-( Herkenbaar om thuis te komen na het shoppen met andere kleren dan waarvoor je ging shoppen :-) Wat een leuke prijs hebben jullie gewonnen, daar kan ik alleen maar van dromen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dat altijd met shoppen. Ik ga voor basic dingen en kom met heel wat anders thuis haha!
      We winnen echt nooit wat dus wij waren ook uitzinnig van vreugde!

      Verwijderen
  9. Ooo, een aanstaande schoondochter :-) Spannend!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als je nou maar geen last van menstruatieklachten hebt als je je prijs mag gaan innen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij mogen we zelf een datum prikken, moet goed komen ;-)

      Verwijderen
  11. had je die dagen niet kunnen opsplitsen in verschillende logjes? Zoveel leeswerk... :-P
    Je man gaat dus ook met de racefiets op stap?
    Wens hem alvast van harte met zijn verjaardag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, je moet er wat voor over hebben, Billy. En het houdt je van de straat ;-)
      Thanks!

      Verwijderen
  12. Een spiraaltje is echt een aanrader hoor! Ben je overal van af!
    Tenminste tot de overgang haha. Dan krijg je weer andere fijne klachten ;-)
    Wat leuk dat jullie een prijs hebben gewonnen!
    En je hebt een overkapping, ik ben jaloers!!
    Wij denken erover om er ook een te maken (nou ja ik kijk en hij maakt hem haha)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die overgang zal ook wel weer wat met zich meebrengen, vrees ik.
      Een overkapping is echt heel fijn, zeker in voor- en najaar, kacheltje aan :-)

      Verwijderen
  13. Als de Russen in aantocht zijn, dan is mij geduld ook van korte duur. Phoehoeee, deze week is het weer zover. Ooit mailde ik een collega: I am having my period and can and may therefore legally kill you."

    Hij begreep de boodschap meteen. 😁

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whahahaha!
      Als er dan iemand voor mijn voeten loopt, verander ik in een draak ... wat die hormonen kunnen veroorzaken ;-)

      Verwijderen