Pagina's

donderdag 14 mei 2015

Weekendje familie

Recept voor een traditionele familieschotel

Ingrediënten

Men neme:

1 stuurse moeder
1 stuiterende stiefvader
1 zelfverzekerde broer
1 mekkerende schoonzus
1 licht ontvlambare broer
1 betweterige schoonzus
1 sensatiebeluste zwager
1 vredesdochter
2 pubers
1 roodharige zonderling
1 Vietnamese dragonder
1 allemansvriend
1 vegetariër (maar niet heus)
1 stoïcijnse cairnterriër
1 flinke korrel zout

Bereidingswijze

Bestrooi de plakken stuurse moeder met korreltjes Vietnamese dragonder en leg ze in een vergiet boven de wasbak of een kom. Laat stuurse moeder 30 minuten tot 1 uur staan, zodat de bittere sappen eruit trekken.

Maak ondertussen de familiesaus. Begin door de sensatiebeluste zwager te verwarmen in een pan (niet koken). Smelt de sensatiebeluste zwager in een grote koekenpan op middelhoog vuur. Roer met een garde de licht ontvlambare broer erdoor tot een glad mengsel. Zet het vuur lager en voeg geleidelijk de mekkerende schoonzus toe, onder voortdurend roeren (met een garde) tot het dikker wordt. Breng op smaak met korreltjes Vietnamese dragonder. Haal van het vuur en laat iets afkoelen, mix dan de vegetariër (maar niet heus) door de familiesaus. Zet apart.

Zodra de sappen van de stuurse moeder goed zijn uitgelekt, spoel je de stuurse moeder af, knijp haar uit en dep droog met keukenpapier.

Verhit 3 eetlepels zelfverzekerde
broer in een grote koekenpan. Bak de plakken stuurse moeder aan beide kanten tot ze lichtbruin zijn. Leg de plakken op een bord met keukenpapier.
Verwarm de oven voor op 190°C. Vet een ovenschaal van 22x23 cm in met zelfverzekerde
broer.

Verhit de resterende 4 eetlepels zelfverzekerde
broer in een grote koekenpan op laag vuur. Bak hierin de roodharige zonderling tot deze zacht is, ongeveer 4 minuten. Voeg de flinke korrel zout toe en bak nog 1 minuut. Zet het vuur hoger en voeg stuiterende stiefvader toe. Roerbak dit tot stuiterende stiefvader bruin is, ongeveer 5 minuten.

Voeg de 2 pubers, de allemansvriend, een paar korreltjes Vietnamese dragonder en gezeefde vredesdochter toe. Breng aan de kook en laat sudderen tot het mengsel droog is en al het overtollige vocht verdampt is, ongeveer 15-20 minuten. Roer aan het eind van de kooktijd de
stoïcijnse cairnterriër door het stuiterende stiefvader-mengsel en haal van het vuur. Laat iets afkoelen en meng dan wat eiwit erdoor.

Leg een laag stuurse moeder (de helft) op de bodem van de ingevette ovenschaal. Bedek de stuurse moeder met het stuiterende vader-mengsel (alles) en bestrooi met 1/3 van de versgeraspte, betweterige
schoonzus. Bedek met de resterende stuurse moeder en bestrooi weer met 1/3 van de versgeraspte, betweterige schoonzus. Schenk de familiesaus erover en bestrooi met de overige versgeraspte, betweterige schoonzus.

Bak 45 minuten tot 1 uur in de voorverwarmde oven, tot de bovenkant goudbruin en stevig is. Laat 20 minuten op kamertemperatuur staan alvorens aan te snijden en te serveren.

Indien de gemoederen oververhit raken door deze ovenschotel, afblussen met vuurwater.

Eet smakelijk!

15 opmerkingen:

  1. Je bent er maar klaar mee, met al die eigengereide types. Ik zou er niet te veel van eten, ze lijken me nogal taai.
    Dacht trouwens eerst dat Zwarte Magica een berichtje had geplaatst:-)
    Sterkte met de hele reutemeteut.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, als je ze allemaal door elkaar husselt zijn ze nog wel te pruimen.
      Deze heks is vriendelijker hoor!

      Verwijderen
  2. Een gewéldig recept dat lang genoeg verhit wordt om de scherpe smaak een beetje te neutraliseren. Hier zijn veel van de ingrediënten(gelukkig) niet voorhanden dus ik ga niet bakken.
    Volgens mij heb je er ongemerkt toch óók een paar flinke scheppen humor in gedaan en dat maakt dat de maaltijd misschien nog redelijk te verteren.
    Wat een leuke vondst dit recept maar een gewone appeltaart bakken is natuurlijk véél leuker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eén uur in de oven lijkt me lang genoeg, had er achteraf wat meer allemansvriend en vredesdochter door moeten mengen ;-)
      Doe mij ook maar appeltaart!

      Verwijderen
  3. Whaha....geweldig!En niet weer weghalen hè!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha! Nee hoor Ingrid ... er is inmiddels al zoveel water door de zee gegaan :-)
      Trouwens, dit is niet eens de oorspronkelijke versie. Ik had die andere per ongeluk verwijderd uit mijn word documenten, stom hè?

      Verwijderen
    2. Ah....dacht ik al,maar ook errug leuk!

      Verwijderen
  4. Met zoveel humor houd je het vast heel lang vol.
    De eerste dag heb je al in de knap: stralende zon :-) Omdat jullie het verdiend hebben.
    Doe mij ook maar een appeltaart...zonder suiker!
    Fijne dagen nog!
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Briljant! Hoop dat het lekker is geworden?! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha, ik ben blij dat mijn familie niet zo groot is. Het past allemaal in een klein pannetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schitterend!!! Ik probeer dit eens toe te passen bij ons volgende familieweekend :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ga hem zeker ook eens maken, alleen heb ik niet alle ingrediënten bij de hand, maar dan doen we er een scheutje humor en een flinke schep liefde bij haha.
    Ik vind hem geweldig Desire!
    (Bij ons knettert het ook regelmatig hoor, de vraag is altijd hoe lang het "goed" blijft gaan)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Had ik gisteren moeten lezen toen waren we met de familie bijeen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hahaha, goed bedacht. En ja, zo gaat het denk ik in bijna alle families!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik hoop dat je dat vuurwater niet hebt moeten gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen