Pagina's

dinsdag 1 december 2015

Het Goede Doel

Ik ben best gul. En geef aan bijna ieder goed doel.
Mocht ik denken dat ik daarmee instanties daadwerkelijk steun.
Maar soms gaan deze instanties te ver.

Zo ging vorige week op een avond de voordeurbel. Op een fijn tijdstip ook.
Ik er naartoe want de rest bleef uiteraard zitten.
Ik trof een blonde, engelachtige dame in een oranje pak aan de deur, iPad in d’r hand.

‘Hmmm wat ruikt het hier lekker … u heeft zeker net gegeten?’ aldus de engel.
Ik was inderdaad net de resten van mijn spaghetti aan het wegslikken.
Hm ja .. u wilt?
‘Wij (ze was alleen) zijn van Stichting KiKa, dat kent u vast wel?’
Jazeker.
‘Mooi, dat scheelt weer een hele hoop tekst en uitleg.
Wij willen het onderzoek voor kinderen met kanker onderscheiden van die van de volwassen mens met kanker en daarvoor is geld nodig. U kunt zich voorstellen dat een kind een andere behandelmethode nodig heeft dan een volwassen mens. Wij willen vanavond, iedereen uw straat, vragen om een donatie van € 4,00. Daarmee is het zieke kind al veel geholpen’.

Dat klonk allemaal heel erg integer.
Ik was in principe om en wilde mijn portemonnee pakken om € 4,00 in een tot nu toe onzichtbare collectebus te gooien.

‘Nee’, zei de engel, ‘het gaat via mijn iPad. Ik registreer hierin uw gegevens’.

Hmmm … oké.
Ze had mijn naam en adresgegevens al ingevoerd.
Toen wilde ze mijn bankrekeningnummer.
‘Het mag ook zonder IBAN-nummer ervoor hoor!’
Bankrekeningnummer?
Voor een éénmalige gift van € 4,00?

‘Nee, mevrouw dat begrijpt u verkeerd. U geeft hiermee toestemming aan ons om iedere maand
€ 4,00 van uw rekening af te schrijven’.

Dan begrijpen wij elkaar inderdaad verkeerd, daar ga ik niet mee akkoord.

‘Maar mevrouw, u kunt ten alle tijde opzeggen. Gewoon even naar de website, gewoon naar dat tabblad en gewoon aangeven dat u ons niet meer wilt steunen’.

Dat gewone opzeggen, daar heb ik slechte ervaringen mee. Voor je het weet zit je een half jaar aan zo’n ‘automatische’ afschrijving vast.

Dus engeltje, je wist mijn gegevens maar gewoon van je iPadje en ik gooi mijn donatie de volgende keer gewoon in de collectebus voor de kankerbestrijding!

Met beduusd gezicht loop ik de woonkamer in.

‘Ben je er weer ingetrapt, mam?'

Dit keer niet … hoewel ik een zwak heb voor engeltjes.

16 opmerkingen:

  1. Zou het wel zuivere koek zijn? Ik vind dit maar een brutale manier van inzamelen.
    Zelf geven wij ook aan vele goede doelen, maar ik word zo langzamerhand niet goed van al die post die je jaarlijks vervolgens krijgt. Veelal met een cadeautje erbij, waarvan ik denk dat het geld dat daarmee uitgegeven wordt beter aan het betreffende doel ten goede kan komen.
    Wat ik ook vervelend vind is dat je, als je jaarlijks via een machtiging doneert, ook altijd nog meerdere bedelbrieven van hetzelfde fonds krijgt voor weer een nieuw project. Ik 'trap' er trouwens bijna altijd wel in, want wij hebben het tenslotte zó veel beter dan heel veel anderen in de wereld. Hoop alleen dat het geld een beetje goed terechtkomt, daar heb ik wel eens twijfels over...... En als ik zie in welke luxe panden sommige stichtingen zitten en wat de directeuren ervan opstrijken.......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn wel vaste donateur van Kika, maar ijskoud bellen ze nog op of de bijdrage verhoogd kan worden.
    Ik heb gezegd dat als ze hier niet mee ophouden ik me terug trek als donateur. Dat hielp wel!
    Collectes aan de deur geef ik altijd, ik heb een potje met kleingeld in de gang staan daar haal ik dan wat uit.
    Ik vind het ook zo sneu voor de collectant, ik heb zelf ook gecollecteerd voor diverse goede doelen en dat is echt niet leuk om te doen. Soms wordt je echt bij de deur weggejaagd, alsof ik geld voor mezelf ophaal!
    Maar ik snap je ergernis wel en ik vind ook dat je moet uitkijken tegenwoordig, het is niet altijd zuivere koffie, al staat er dan een engel voor je deur haha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar ben ik ook al een keer mee geconfronteerd. Ook ik vind dat te ver gaan. Iedereen die aan de deur komt kan wat krijgen, alleen al voor de moeite van de persoon die dit werk doet, maar dit gaat echt te ver...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En dit is dan nog het gunstigste scenario, voor hetzelfde geld (maar waarschijnlijk véél meer ) is zo iemand leuk voor zichzelf begonnen. Helaas zijn dat soort organisaties nóóit tevreden met wat je geeft maar blijven ze met gebedel bestoken zodra ze je gegevens eenmaal hebben. Ik pas en geef niet meer aan grote organisaties die kapitálen nodig hebben om alleen al zichzelf in stand te houden en veel geld op de plank laten liggen omdat er geen "geschikte onderzoeken"voor handen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, dat zou ik ook echt nooit doen. Mijn gegevens aan een vreemde geven. Brrr....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oeps zeg dat klinkt niet goed nooit je bankgegevens aan iemand geven via pc of i pad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij mij zouden ze ook bot vangen. Ik geef graag maar niet als verplichting en zeker niet als er sprake zou zijn van 'u kan ten alle tijde opzeggen'.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik stuur iedereen die op die manier geld inzamelt wandelen. Want er zijn voorbeelden genoeg van misbruiken. En dan nog persoonlijke gegevens opvragen, zijn ze niet beschaamd???
    Als ik een goed doel wil steunen neem ik daar zelf initiatief voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een brutale manier van ronselen... Ik geef ook graag iets maar niet als't een verplichting gaat worden. Ik denk dat mensen het tegenwoordig al moeilijk genoeg hebben om het hoofd boven water te houden.

    Aaan de andere kant wel compassie voor de mensen die ze strikken om deur aan deur te gaan doen... Moet ook vree plezant zijn zo telkens figuurlijk de deur in't gezicht krijgen (wat ik wel snap)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tegenwoordig kan je alles op internet doen als je wilt doneren....dus kappen met die collectes aan de deur zou ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik geef sowieso niet aan het KWF en aanverwante goede doelen. Uit hun maatschappelijk jaarverslag blijkt dat de directeur ver boven de balkenendenorm verdiend. Dat vind ik onnodig. Besteed dat geld maar eerst aan extra onderzoek. Bovendien zijn de mensen met ipad's geen vrijwilligers (zoals met de collectebus) maar betaalde krachten. Ik vertik het om er aan mee te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hey Ratje :-D
    wou je gewoon even goeiedag wensen!
    en vele groetjes
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heeeeeee Johan! Hoe gaat het met jou dan?!
      Groetjes terug!

      Verwijderen
  13. Dit soort dingen kunnen we in de toekomst veel vaker verwachten, want de collectebus schijnt te gaan verdwijnen omdat de mensen geen geld mee in huis schijnen te hebben. Maar bedankt dat je dit geblogt hebt, dat maakt mij weer alert, want ik zou dit ook niet gewild hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En ik was alert want vorige week was het zover en stond er iemand met een i-pad aan de deur

    BeantwoordenVerwijderen
  15. sind smn vader jaren geleden eens uit de krant viste en ook daadwerkelijk controleerde,hoeveel de directie van die stichtingen vangt, geven we niks meer. 60 procent van collectes gaan naar hun. Ik geef nergens aan zolang er mensen bij de voedselbank staan en geen geld hebben om kleding voor hun kind te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen