Pagina's

woensdag 9 december 2015

Vrede op aarde

OMG! De weken vliegen voorbij, we zitten al bijna in het jaar 2016!
Een bewogen jaar was het.
Voor ons, maar daarnaast waren er natuurlijk de schokkende gebeurtenissen voor iedereen in de hele wereld.
Ik maak me zorgen om de toekomst en zelfs oudste vraagt zich af of nieuwgeboren wereldburgers wel een kans maken in deze tijden van (zinloos) geweld.

Zelf is hij ondertussen druk met nietsdoen.
Ah nee, dat is niet helemaal waar. Hij gaat naar de sportschool en doet af en toe wat huishoudelijke klusjes voor moeders.
Daarnaast is hij druk bezig met stageplannen voor volgend jaar.
Hij is driftig op zoek naar een stageplaats bij een bedrijf in het buitenland waar hij zijn kennis kan uitbreiden op het gebied van commerciële economie.
Dit heeft nog heel wat voeten in de aarde.
Mocht hij een bedrijf vinden waar hij zijn stage kan volgen, dan moet hij ook nog op zoek naar huisvesting. Bovendien moet hij het een half jaar in zijn eentje zien te rooien.
Ik ga hem in ieder geval missen.

Jongste is net weer terug van een week bivak.
Hij zat een week in training op een vliegbasis in Nederland in verband met zijn opleiding luchtvaarttechniek voor Defensie.
Twee nachten bivakkeerden hij en zijn maten in een tentje in de buitenlucht en twee nachten brachten ze door in een soort van barak met stapelbedden.
Geen mobieltjes, afgesneden van de buitenwereld.
Overdag werden ze blootgesteld aan allerlei ontberingen, waaronder een barre voettocht van 8 km met 25kg aan bagage op de rug.
Vrijdagavond was hij kapot maar ‘maakt me niet uit, daar worden we hard van’, aldus jongste.
Zijn liefje was blij dat hij terug was en voelt zich ondertussen maar wat veilig bij hem
want een grote kerel is hij ook.

Manlief wordt geteisterd door rug- en heupklachten en krijgt af en toe een flinke spuit in de billen om de boel te ontspannen.
Op de één of andere manier overspant hij zijn spieren waardoor deze rug- en heupklachten ontstaan.
Toch blijft hij fietsen en schaatsen en wandelt hij dapper iedere avond een half uur met mij door het dorp.

Zelf ondervind ik trouwens ook de gevolgen van het ouder worden.
Hardlopen doe ik nog trouw 2x in de week, maar helemaal soepeltjes (ver)loopt dat niet.
Ook ik voel mijn rug, heupen en knieën wanneer ik ’s morgens de trap naar beneden neem.
Onder luid gekraak en met twee handen tegelijk aan de trapleuning loop ik naar beneden, anders kukel ik regelrecht naar beneden.
Verder heb ik nog de behandeling/plaatsing van een voortandimplantaat in het verschiet en er moet een kroon in mijn gebit geplaatst worden. Daar gaat weer een wortelkanaalbehandeling aan vooraf dus joepie! ik kan mijn lol op … en mijn portemonnee ook
L

Nu eerst maar eens focussen op de kerstdagen, die schijnheilige is tenslotte het land weer uit.
We deden niets aan Sinterklaas, al jaren niet meer omdat mijn kleintjes inmiddels grote pubers zijn.
Desondanks kon ik het niet laten om een chocoladeletter in hun schoen te stoppen.

Dit jaar gaan we met kerst ‘het’ dobbelsteenspel doen.
Dit wordt normaliter gespeeld tijdens het gezellige sinterklaasavondje, maar mijn familie is anders dus gaan we het ook anders doen haha!
We vieren het bij moeder en nemen allemaal wat lekkere hapjes mee.
Mijn schoonzus wilde er een tapasgebeuren van maken maar het familiemotto is ‘wat de boer niet kent’ en ‘veel eten’… we gaan dus ook gewoon aan de gehaktballen, gevulde eieren, ham met monchou/knoflook en wraps met zalmfilet.
Moeder maakt een pan groentesoep en daarnaast mag het stokbrood met kruidenboter natuurlijk niet ontbreken.
Manlief heeft aangeboden een appeltaart te maken en oudste wil wel een kwarktaart maken, want die was de vorige keer ook erg goed gelukt.
Ik zeg 24 en 25 december, here we come!

En jullie allen wens ik fijne, en vooral vredige kerstdagen.

29 opmerkingen:

  1. Bij wat ik lees over jongste denk ik "wat jammer dat de dienstplicht afgeschaft is" want wat je zoon al zegt, wat knapte die knullen vroeger op van een jaartje dienstplicht, het werden er kerels.
    De militairen die de vierdaagse meelopen lopen 4 dagen 40 km met iets minder bepakking, 12 km als ik me goed herinner maar dan kán het dus ook nog heftig warm zijn!
    Over het wereldgebeuren denk ik maar niet teveel na, lijkt me beter voor m'n gemoedsrust. Maar je goede wensen neem ik natuurlijk mee, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In deze tijden zou het sowieso niet verkeerd zijn om de dienstplicht weer in te voeren ...

      Verwijderen
    2. Volledig mee eens, Desire én onbegrijpelijk als ze hier in België dan spreken over een leeftijdsgrens voor militairen in te voeren... Na 8 à 10 jaar buiten...
      Maar da's typisch hé, in België kunnen ze dat niet, ervaring in huis houden.

      Verwijderen
  2. We worden lekker 'krokant' naarmate we ouder worden :-) Ach, zolang we niet afbrokkelen gaan we er maar niet om treuren.
    Ik wens je hetzelfde toe voor de feestdagen, geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekker krokant ja hahahaha! Dat is ook een manier om oude besjes te omschrijven ;-)

      Verwijderen
  3. 25 kilo is echt niet fijn op je nek... weet ik als ervaren backpacker die in ieder geval nooit meer dan de helft op dr rug heeft. maar ik ben dan ook echt niks gewend :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, da's best zwaar. Jongste had overigens ook een hele dikke blaar op zijn kleine teen ... ouch!

      Verwijderen
  4. Haha, ik moest wel lachen om je lijst eten, lekker ouderwets. Sommige dingen heb ik al in geen járen meer gegeten.
    Het moet weer voorjaar worden, beter voor ons oude hekken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, die gehaktballen en gevulde eieren zijn meestal het eerst op :-)
      Oh, voorjaar ... ik ben er zó aan toe ;-)

      Verwijderen
  5. Je bent er al vroeg bij met je kerstwensen, volgt er nu een blogpauze tot januari? ;-)
    De verhalen van je jongste herken ik wel, onze jongste heeft ook bij Defensie gezeten, het is uiteindelijk niets geworden helaas voor hem en gelukkig voor mij.
    Wij hebben pakjesavond wel gevierd en met Kerstmis doen we niets, tenminste geen kadootjes haha.
    Ja en dat we oud worden is zeker een feit, we zijn niet meer zo soepeltjes maar we zijn er nog!
    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij hebt me door :-)
      Jongste heeft het prima naar de zin bij Defensie ... pittige opleiding, maar dat hoort erbij (zegt 'ie).
      Soepeltjes? Wat is dat? ;-)

      Verwijderen
  6. Het kraakt aan alle kanten, zeker als je zoals ik de zestig voorbij bent, maar dat mag de pret niet drukken. Tegen de tijd dat ik naar bed ga voel ik me iets soepeler...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'Gelukkig' worden we ook een beetje doof, dan horen we het gekraak niet meer zo best haha!

      Verwijderen
  7. Het wordt vast een heel gezellige kerst bij je moeder

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lijkt me zoooo gemakkelijk, een zoon thuis die lekker meehelpt haha. Hopelijk vindt hij snel een stageplek in het buitenland. Altijd leuk zo'n ervaring.
    Flink van je jongste zoon, een beetje gezonde jonge knaap moet dat natuurlijk ook aan kunnen, niet?
    Soms kom je (ik dus) er na bepaalde werkzaamheden (zoals het schilderen van alle kamermuren) achter dat je spieren hebt die je nog niet kende:-) en dan begint de artrose in mijn gewrichten zich ook knap te roeren.
    Maar vergeleken bij alle ellende in de wereld stelt het helemaal niets, nada voor. Ik vind het vooral zo erg voor de kinderen, die nergens schuld aan hebben.
    Veel plezier met de kerstdagen incl. je dobbelsteenspel en het 'boereneten'. Het zal best gezellig worden.
    Als ik gelovig was, zou ik bidden voor vrede op aarde, in de mens een welbehagen, maar dat zal er wel niet in zitten, dus onbegonnen werk.
    Groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik klaag steen en been, maar uiteindelijk heb ik natuurlijk niets te klagen.
      Iedereen redelijk gezond en gelukkig en met de kerst met z'n allen bij elkaar :-)

      Verwijderen
  9. Het klinkt als hele gezellige Kerstdagen die eraan komen bij jullie.
    En ouder worden, op zich niet erg maar die gewrichten he? Manlief komt net naar binnen (was de buitenverlichting voor Kerst aan t ophangen) en mopperde, dit weer i niet goed voor mn spieren.....

    Wel stoer van je zoon, bikkelen in de buitenlucht. En ik hoo pdat je andere zoon snel een stageplek zal vinden. Zalwel wennen worden .....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi weer speelt zeker een rol bij pijnlijke spieren en gewrichten. Nog even en we zitten in januari: aan de goede kant van het jaar dus ;-)

      Verwijderen
  10. positief en minder positief nieuws, zoals het leven nu eenmaal ook is.
    Geniet van die gezellige Kerst!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik had ook een chocoladeletter in zoon zijn schoen gestopt :) Fijne dagen...hoe ouder we worden des te meer shit ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn d'r zo blij mee :-)
      En met die shit moeten we maar mooi zien te dealen ...

      Verwijderen
  12. Ik vier eerst nog mijn verjaardag en dan de kerst, alhoewel ik geen echte fan van kerst ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hahahaha! Wij doen het dobbelsteenspel altijd met Sinterklaas inderdaad. Zorgt altijd voor veel vertier!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fijn dat je een paar mooie dagen in het vooruitzicht hebt met je gezin. Fijne feestdagen en een gezellig samenzijn alvast

    BeantwoordenVerwijderen
  15. lieve desire, ik kom je even een heel fijn nieuwjaar wensen. was behoorlijk offline, maar zie dat dit logje ook al van even geleden is ;-)
    alle goeds, alle liefs, heel veel gezondheid en geluk! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beste wensen voor 2016 en een goede gezondheid hé

    BeantwoordenVerwijderen