Pagina's

vrijdag 22 januari 2016

De lachende tandarts

Bloggen … af en toe kriebelt het toch en moet ik gewoon weer even mijn ei kwijt op het toetsenbord rammelen ;-)

Als klein kind stoeide ik veel met mijn twee oudere broers.
Een keer tijdens zo’n stoeipartij duwde mijn oudste broer mij per ongeluk tegen de tafelrand; natuurlijk had ik op dat moment mijn mond open.
Gevolg: een flinke buts in de tafel en een bloedende voortand.
Met spoed werd ik naar een tandheelkundige gebracht die concludeerde dat het allemaal wel meeviel. Als er al iets was beschadigd, dat zou dat op veel latere leeftijd pas aan de orde komen.

Yep.

Nu is mijn gebit sowieso een drama, mijn ouders vonden het tandenpoetsen vroeger namelijk niet belangrijk. Met als gevolg dat het in mijn volwassen mond stikt van de kronen en over de bruggen kun je lopen.

Een paar maanden geleden was ik voor de zoveelste keer bij de kaakchirurg om twee ontstekingen aan mijn wortelkanalen te laten verwijderen; de tandarts kon er niet bij omdat de uiteinden van de wortels nogal ver én in een bochtje lagen.

Eén van twee ontstekingen bleek een wortelbreuk.
Juist. Van die ene voortand van vroeger.

“Daar kan ik niets aan doen”, zei de kaakchirurg, “daarmee moet u met uw tandarts om de tandartsstoel”.
In gedachten zag ik dollartekens in de ogen van de tandarts.

Een implantaat, dat moet het worden. Aldus de tandarts.
En dit is het plan.
De voortand wordt getrokken.
Het achtergebleven tandvlees wordt verstevigd met één of ander goedje zodat deze niet terugtrekt en daarna wordt de boel gehecht.
De getrokken voortand wordt weer tussen de andere tanden geplakt en dient een half jaar als noodtand.
Na dat halfjaar wordt de definitieve implantaat geplaatst.

Afgelopen woensdag is mijn voortand getrokken …. en ik heb eerlijk waar gehuild.
De voortand die er bijna 50 jaar heeft gezeten, bruut uit mijn mond gerukt. Kan je nagaan hoe je je voelt als één van je ledematen geamputeerd wordt.

Ik heb dan ook heel hard ‘vreselijk!’ geroepen.
En dat konden de tandarts en zijn assistente zich wel voorstellen.
‘Ik beloof je dat je er iets heel moois voor terugkrijgt’, aldus de tandarts.
En dat is hem geraden!

Want nu …. slis ik nog harder dan Daffy Duck.




26 opmerkingen:

  1. Drama zeg! Dat iets van vroeger nog zolang na kan werken. Nog een half jaartje doorbijten dus (figuurlijk dan hè) en dan wordt het mooi af gemaakt. Ik vind die implantaten maar een dure business. Hoewel ik een aardige tandartsenverzekering heb, al zeg ik het zelf, krijg ik er maar bar weinig van vergoed.
    Wij poetsten vroeger onze tanden best regelmatig, maar het haalde het niet bij de tandzorg nu. Totdat ik m'n mond vol liet stoppen met kronen, had ik niet zo'n mooi gebit.

    En dan die schooltandartsen...... Die stonden nou niet bepaald bekend als lieverdjes, bij jullie wel?
    Wij gingen thuis ook altijd naar onze eigen tandarts en ik herinner me nog dat ik eens begon te kletsen onder het boren en toen in m'n tong geboord werd. En dat je er rustig twee uur moest wachten in een overvolle wachtkamer!

    Gelukkig ben ik nooit bang geweest voor een tandarts, ik ga er liever naartoe dan naar de dokter, want daar weet je maar nooit wat je hebt.

    Hopelijk valt het mee met je mond en verstaat iedereen je nog:-)
    Sterkte en een goed weekeinde!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, een mooie en herkenbare reactie Gerda!
      Het is inderdaad allemaal reteduur (wie verzint die prijzen???) en de vergoeding die er tegenover staat is eigenlijk maar minimaal. Maar ja, mensen kijken het eerst naar je glimlach, dus ik moet het er maar voor over hebben.
      Ook ik ging vroeger naar de schooltandarts, wij noemden hen de 'bekkenbeulen'. Dan zaten we in de wachtkamer en hoorden we de anderen schreeuwen in de tandartsstoel, vréselijk gewoon! Maar ook de tandarts daarna was een drama ... een man van dik in de 70 die het gewoon gezellig vond om te kletsen en in je gebit te kijken.

      Verwijderen
  2. Ik was met 17 jaar al alles kwijt... Als kind was ik van de trap gevallen, met mijn gezicht een keer op een traptrede terecht gekomen en de dokter zei dat het wel goed zou komen. Niet dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op je 17e ... dan ben je mooi wel vroeg van al die ellende af ;-)

      Verwijderen
    2. Ik heb er ook nooit spijt van gehad dat ik toen alles heb laten trekken.

      Verwijderen
  3. Never underestimate the power of a pissed woman ;-) Ik vind je een bikkel dat je dit allemaal ondergaat!
    Sterkte en liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tis dat het noodzakelijk was vanwege die wortelbreuk, anders had ik het wel gelaten. Nu even door die zure appel heen euh ... bijten (wha!)

      Verwijderen
  4. Kan me voorstellen dat je er een traantje om hebt gelaten!
    Maar troost je, mijn moeder heeft ook implantaten (in haar hele mond) en het bevalt heel goed!
    Het is wel even heftig maar het komt goed!
    Sterkte Daffy ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het iss sjeker evfen hefftig maar dan hebbie ook watzz. Dankjewel Petr@!

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. Ik ga er (als het goed is) niet dood aan ... maar sjeer doet het wel. Lang leve de pijnstillers pfff

      Verwijderen
  6. Oeps niet niks hoor, maar laat het je troosten dat je waarschijnlijk ook al hád je gepoetst tóch een slecht gebit had gehouden.
    Ik ken mensen die nog nóóit gepoetst hebben met een ijzersterk gebit én mensen die hun gebit als goud behandelen maar er tóch altijd mee lopen te tobben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet poetsen is zeker niet bevorderlijk voor je gebit. Denk aan tandplaque, tandcariës en tenslotte het wegrotten van je tanden. Daarom hadden onze oma's en opa's op latere leeftijd ook geen tanden meer in de mond. De paar tanden die ze nog hadden stonden scheef en waren zwart (al dan niet van de pruimtabak haha!).

      Verwijderen
  7. Tja, tegenwoordig is het implantaten voor een na. Maar ook wel mooi dat het tegenwoordig op die manier kan. Het komt vast helemaal goed met je mond, hoor. Ik heb een goed gebit, maar van mijn voortand is ooit een stukje afgebroken (wild kind op mijn schoot). Zit nu ook een implantaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig kunnen ze het tegenwoordig mooi maken. Wel had ik achteraf liever gehad dat de kaakchirurg de tand had getrokken en gehecht. Die heeft er tenslotte meer ervaring mee dan m'n eigen tandarts. Ik bedoel, stoer natuurlijk dat hij het kan en bevoegd is, maar met de kaakchirurg heb ik toch betere ervaringen als het om opereren gaat. Nu heb ik een beetje het 'zachte heelmeesters en stinkende wonden'-gevoel ...

      Verwijderen
  8. Oh nee, een voortand dan nog. Doet ie ondertussen al dienst als noodtand?? Gelukkig bestaan er implantaten, stel je voor.... ;-) Moed houden, tegen de zomer zal je zonder gene je tanden weer kunnen blootlachen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de noodtand zit er gelukkig in, anders ging ik echt niet over straat. Maar dat het nou allemaal lekker voelt, kan ik niet zeggen. Tandvlees in mijn hele gebit voelt pijnlijk aan ... hopelijk is dat halfjaar snel voorbij!

      Verwijderen
  9. Dat voelt niet goed gelukkig heb je al een noodtand gekregen
    Nu even doorbijten en duimen dat de pijn vlug weg is

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik moet morgen langs voor een gaatje (hoop ik) te laten herstellen. Krijg het al benauwd als ik dit lees :(

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ai ai, ik voel al bijna de pijn die het wellicht veroorzaakte...
    Spijtig dat je ouders zo weinig bekommerd waren om die tandverzorging. Ik prijs me gelukkig dat mijn gebit er nog alive and kicking uitziet!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben als kind ooit één van mn voortanden eruit gevallen. De ander was door midden. Nu zijn dat sinds kort ook kronen. Die behandeling is echt horror! Maar ben blij met mijn nieuwe tanden!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fijn dat je af en toe nog even op je toetsenbord rammelt... Niet zo fijn van die voortand. Vooral omdat implantaten echt gruwelijk duur zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En dan lees ik dit blogje nadat ik ruim 3 uur bij de tandarts heb doorgebracht ivm een nieuwe kroon.....
    Oh jeetje, lijkt me vreselijk die voortand trekken, zou ik ook om moeten janken. en dat slissen... echt niet leuk. kan dit tand niet zomaar uit je mond vallen?
    Zou ik bang voor zijn denk ik.....

    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mens lijden kan he. En de tandarts wordt goed betaald en jij heel wat geld minder. Maar je leven lang lispelen zoals Daffy is nu ook niet dat he.

    BeantwoordenVerwijderen