Pagina's

woensdag 13 april 2016

Gewiekst

Ik heb het soms best wel … een kort lontje.
In het verkeer, als automobilisten niet vooruit te branden zijn.
Bij de supermarkt, wanneer mensen uitgebreid staan te beppen middenin het gangpad en de boel ophouden.
Het liefst buts ik dan hard met mijn kar tegen die van hen.
In de praktijk bijt ik op mijn lip.
Maar soms laat ik me ongegeneerd gaan.
Zoals laatst bij de Kruidvat.

De Kruidvat in ons dorp is klein, ze hebben daar 2 kassa’s.
Er stond een lange rij bij de eerste kassa, ik stond vooraan met achter mij een paar wachtende mensen.
De kassière was met een klant naar achteren gelopen om iets uit te zoeken.
Niet handig, en dan heb ik het nog niet eens over de onbemande kassa. Maar ja.
Uit het niets verscheen een manspersoon, en deze ging pontificaal voor mij staan.
Legde zijn boodschappen alvast op de balie bij de kassa; neus in de wind ‘tralalalala, ik doe lekker nét of ik de lange rij niet zie staan’. 

Nu is deze manspersoon redelijk bekend in ons dorp.
Hij heeft een achterwerk gelijkend op dat van een Zeeuws trekpaard en hij praat alsof hij een hete aardappel in de keel heeft.
En, d’r zitten een paar steekjes bij hem los.
Waardoor hij denkt dat hij een steekje streepje voor heeft op andere mensen.
Maar zo werkt het niet.
En weet je, als hij nou aan mij gevraagd had om voor te mogen. Dan had ik dat heel misschien in overweging genomen.
Maar nu.

“Zeg meneer, bent u nou gewoon aan het voorkruipen? Daar is de rij hoor!”
En ik gebaarde achter mij.
Daar hield men de adem in … joepie, reuring in de tent!
De man in kwestie trok zijn wenkbrauwen op en schudde driftig met zijn hoofd: “nee mevrouw, ik stond hier al hoor, mag ik misschien?!”
Rode konen verschenen in zijn gezicht.
Omdat het gewoon duidelijk was voor iedereen dat hij voor zijn beurt ging.
“Nou weet je, als je het netjes had gevraagd dan had je eerst gemogen, maar nu sluit je maar lekker achteraan in de rij, zoals het hoort!”

Een hoop gemopper voor mij en stil gejuich achter mij.

Best slim … misbruik maken van het feit dat je niet slim bent ;-)


11 opmerkingen:

  1. Nou ja wat een figuur!
    Vaak zijn het oudere mensen die voordringen, terwijl ze (meestal) de hele dag de tijd hebben.
    Goed gezegd en je hebt het netjes gehouden, ondanks je korte lontje haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vrees dat ik minder galant was geweest... en dat trekpaard een schop onder zijn reet had gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi zo, gewoon je mond opentrekken.
    Ik erger me altijd hier in de kruidvat wanneer er een tweede kassa opengaat en daar snel iemand achter gaat staan, terwijl al een hele tijd een lange rij bij de andere staat. En tja, kun je daar wat van zeggen, sta je dan in je recht? Ik zeg daar dus niets van, maar vind het hoogst asociaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een hórk, en nog stom ook want als iedereen kan zien dat je voordringt krijg je ábsoluut problemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat heb je goed gedaan , moet maar gewoon aanschuiven zoals iedereen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. de onbeschoftheid zelve!
    Had hij ook zo'n kort staartje zoals dat paard?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. van mij zou die het ook geweten hebben

    sommigen durven werkelijk alles

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je dit op een mooie assertieve (woord uit de jaren tachtig) manier opgelost, maar nog mooier beschreven. Ik heb genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. och, kruidvat hier is ook altijd.. onderbemand, zullen we maar zeggen. niet dat er mannen werken. waar ik ook altijd zo'n hekel aan heb, gaat die 2e kassa open, zeggen ze 'eerstvolgende in de rij mag hier komen' en dat mensen achter je dan gewoon erheen lopen en daar dus alsnog voorkruipen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Voordringen is niet netjes, dus goed dat je er wat van hebt gezegd. Ik kom nooit in het kruidvat. Ik vind het een rommelige winkel (hier in Enschede).

    BeantwoordenVerwijderen